Däckfråga

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Måste köpa nytt bakdäck till min XJ 900. Sitter ett Metzeler på idag. Finns ju många märken att välja på.Nån som har några synpunkter. Har börjat snegla på ett Bridgestone men har inte handlat nåt. Åker över-vägande asfalt, kurvigt, men inte så mycket regn... Styr ju inte jag över i och försig... Kom gärna med tips!!

Svarta runda!

Vad har du för dimention på däcken?
Alla kända märken är bra, eller riktigt bra. Köp inte sportigare däck än vad du behöver.
Michelin har bra "Road" däck, kolla på någon av dom modellerna. Bridgestone är också bra.

Mats

Jag antar att du har 120/70-17 fram och 150/70-17 bak?

Dunlop Roadsmart, bra livsläng, bra regngrepp och uppför sig neutralt och snällt.

Michelin Pilot Road, första generationens silicadäck, snabb uppvärmning och bra allrounddäck. Riktigt bra i pris numera.
Pilot Road 2, samma som 1:an men mer touringbetonat med dubbla gummiblandningar för mer mil. Bra regngrepp.
Pilot Road 3, nytt för iår. Suveränt regngrepp och i övreigt som Pilot Road 2.

Pirelli Angel ST, fjolårets testvinnare. Touringdäck med bra egenskaper och många mil enligt användarna.

Metzeler Roadtec Z8. Stabilt däck med omarbetad stomme för iår.

Bridgestone BT023. Har inte så mycket info om deras sporttouringdäck, tyvärr.

Ett axplock av det som finns av sporttouringdäck på Svenska marknaden.
Bara att hitta "din" handlare/shop och kolla priserna.

Michelin Pilot Road II

jag är nöjd så långt (ca 600 mil) med Michelin Pilot Road II där bak på min knarr. hyfsat grepp även i vått tycker jag... håller minst lika många mil till och då är det en hel del gasande med en stark twinhoj.

Last edited:
Hej. Ja det stämmer, i varje fall bak. Bra tips. Kommer troligtvis att handla via: Däckonline. Blir bara lite konfunderad. De hänvisar ju till "samarbetspartners" för att få däcken monterade o balanserade. Av de 2 "partners" som man hänvisade till här på orten var det ingen som hade utrustning för att montera/balansera MC-däck. Bara till bil!! Åkte då till närmaste stad. Dom kunde montera och balansera mc-hjul men hade ingen kunskap om däcksvalet. Dessutom skulle de ha dubbelt pris mot vad som stod i Däckonline:s samarbetsprislista!!! Blir å fortsätta att leta. Michelin är ju inte fel....

Ha det gott....

1 juni börjar Nostalgi-kvällarna i Vadstena!!!

Jag antar att du har 120/70-17 fram och 150/70-17 bak?

Dunlop Roadsmart, bra livsläng, bra regngrepp och uppför sig neutralt och snällt.

Michelin Pilot Road, första generationens silicadäck, snabb uppvärmning och bra allrounddäck. Riktigt bra i pris numera.
Pilot Road 2, samma som 1:an men mer touringbetonat med dubbla gummiblandningar för mer mil. Bra regngrepp.
Pilot Road 3, nytt för iår. Suveränt regngrepp och i övreigt som Pilot Road 2.

Pirelli Angel ST, fjolårets testvinnare. Touringdäck med bra egenskaper och många mil enligt användarna.

Metzeler Roadtec Z8. Stabilt däck med omarbetad stomme för iår.

Bridgestone BT023. Har inte så mycket info om deras sporttouringdäck, tyvärr.

Ett axplock av det som finns av sporttouringdäck på Svenska marknaden.
Bara att hitta "din" handlare/shop och kolla priserna.

Top of the line är nya Pilot Road 3. Men kör du inte särskilt aktivt kan du ta äldre och billigare däckmodeller utan att sakna något.

Vill du spara lite pengar fast du kör aktivt är Pilot Road 2 eller Dunlop Roadsmart lika bra så länge de är nya. Regnfästet avtog med slitaget på Roadsmart påtagligt, något som inte Road2 gjorde. Har kört en uppsättning Dunlop förra sommaren och är inne på 3:e Pilot Road2 just nu. Road2 har något längre livslängd än Roadsmart. Det blir troligen Road3 i nästa byte.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd