Däckfråga

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Honda CB1000RA -09
Nu har det blivit dags att byta bakdäck på min motard, orginaldäcken som sitter på fortfarande. Men grejen är att framdäcket inte är så slitet. De alternativen jag då har är:

- Bara köpa ett likadant bakdäck jag har nu (Pirelli MT60)
- Annat bakdäck (lite mer gatdäck) och ha kvar framdäcket
- Nytt både fram och bak

Kör mest på asfalt och bara enstaka gånger på grusväg.
Vad hade ni gjort?

Nu när det snakas däck,är det dåligt att mixa framdäck/bakdäck med olika märken/modeller?

Om det är det isf varför?

En del däck är anpassade mönstermässigt för att användas i par.. Plus man kan få lite mysko effekter av olika hårdhet mellan fram/bak...

MT60 dög bra på Gelleråsen i motionsfart i alla fall... Biter som fan, men håller typ 150 mil

En del däck är anpassade mönstermässigt för att användas i par.. Plus man kan få lite mysko effekter av olika hårdhet mellan fram/bak...

MT60 dög bra på Gelleråsen i motionsfart i alla fall... Biter som fan, men håller typ 150 mil

Biter som fan är väll att ta i. De har bättre fäste än man först kan tro men det är definitivt inget jag skulle ta ut på en bana.
De slits som sagt ut på en kaffekvart så ska du köra gata så finns det många andra bättre alternativ. Passa på att byt både fram och bak på en gång, det blir en mycket trevligare hoj att köra

Jag skulle bytt båda. Ska byta till Dunlop Sportmax 208 RR nu på min.
Hade det på SXV´n och var nöjd.

jag hade rekomenderat Michelin pilot road2, av flera skäl:
ett däck som är väldigt allround, tokigt bra våtgrepp, bra torrgrepp,
håller galet bra (många mil) och jag upplever att det ger en bra känsla!

Helt ening med dan! Kör själv dom puckarna på min husky 610 och dom är gryma!

Sportmax2 blir det på Ninjan till Nordschleife ;) Kör på Sportec M3 om jag inte minns fel på motarden nu.

TM60 höll i bra i motionsfart på Gelleråsen som sagt. Men jag kör jävligt sakta oxo, inte bättre än 1.20 med Ninjan typ...

Är det det som är felet med dom däcken, att det inte varar så länge? Jag är helt novis när det gäller däck.

Har ett par helt nya Michelin Pilot Power liggades om någon är intresserad.
Har ingen glädje av dom själv så...

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back