Däckfråga

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Mina originaldäck på Sp1:an suger ju rätt fett... höll ju på att hamna i spenaten på Sviesta i Tisdags efter ett tvärsläpp i bak... och vad jag har förstått så är dunlop-sulorna som sitter original inte av högsta klass. Så hårt ligger man ju inte på så att däcken borde släppa så frågan är: Vad ska man slänga på för däck för att slippa hamna bland grönsakerna pga däcken?? Att man kommer att klota pga hornen förr eller senare är ju en annan sak :hej

jag har helt nya Dunlop 208GP bak 180-55-17 till salu om du vill ha grepp.

208GP, Metzeler Rennsport, nya Diablo (har fatt toppbetyg i test), BT12SS osv osv. Finns en hel del bra att vaelja pa! Iom att du koer gata ocksa gaar en del lysande ban-daeck som Pilot Race bort iom att dom aer lurigt halkiga innan dom fatt upp vaermen.

// Bjorn (laest sig till mycket haer i vaerlden)...

Om man vill ha lite mer livslängd och kör mestadels på gata så tycker jag att Sportec M-1 är grymt bra.

/Gustav (läst mig till ännu mer)

Don Quixote skrev:
208GP, Metzeler Rennsport, nya Diablo (har fatt toppbetyg i test), BT12SS osv osv. Finns en hel del bra att vaelja pa! Iom att du koer gata ocksa gaar en del lysande ban-daeck som Pilot Race bort iom att dom aer lurigt halkiga innan dom fatt upp vaermen.

// Bjorn (laest sig till mycket haer i vaerlden)...

Jag har Pilot Race, och jag remomenderar dem INTE för vägkörning. Men de ska var grymma på bana. Men snorhala när de är kalla, vilket de är i mest helatiden i stadstrafik...

Bättre att köpa Rennsport eller Pirelli SuperCorsa. :)

Goodstuff skrev:
Om man vill ha lite mer livslängd och kör mestadels på gata så tycker jag att Sportec M-1 är grymt bra.

:bow Jag håller med Metzeler sportec M-1 har jag slängt på och tycker att det är grymt bra grepp i dom :bow

Goodstuff skrev:

Det var inte dom du hade på när du kollade myror på rörken va?

kan väl säga att det finns tre kategorier av däck för gata:

1. soft - Rennsport o PS - 2-300 mil
2. medium - M1 o BT - 5-600 mil
3. bakelit - makadam - 800+ mil

Sedan har det med körstilen att göra om siffrorna ovan stämmer.
Normalt värms 2. upp snabbt som tusan (till normal arbets temp) men till slut har 1. bättre fäste.

Begagnade däck (dot-märkta racedäck ex. Rennsport o PS), hur slitna kan de vara? Tja, oavsett om de kommer direkt från någon SS600-förare eller om de erbjuds i 2:a hand skulle jag vilja påstå att det är så pass mycket krut kvar i dem att det till slut handlar om korden syns i mitten eller inte när det är dax att byta för dem som kör landsväg.

Jag skulle vilja säga att de ev. däck jag kör med på en bana som Knutstorp är slut för mig när de inte klarar tider under 1.10 (hur hårt kan jag gasa med nerlägg utan att det släpper för mycket). Hade jag ökat till 1.13 så känns det som om jag hade kunnat köra runt på banan hur länge som helst.
Och samma sak när jag tar av dem, de har hur mycket som helst kvar i mitten.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!