Däckfråga om yttertemperatur och fäste

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej,
Premiärkörde hojen till jobbet i dag. När jag stack var yttertemperaturen runt 2 grader. Vid ett rödljus i stan körde jag upp jämnsides vid första bilen i kön, När jag skulle iväg var jag nog lite nochalant på gasen för jag fick lite sladd när jag stack iväg. Jag är ju ingen Rossi men klarade upp sladden i alla fall. :banana

Lite skraj vart jag nog allt men till frågan, hur varmt bör det vara för att man ska få fullgott fäste på däcket? är det runt 7 grader som för bildäck eller ska det till ännu mer ytter temperatur?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fullgott grepp uppnår du vid den däcktemperatur som är optimal för däcket, dvs du kan nå fullgott grepp vid +3c om du kör tillräckligt hårt (rekommenderas inte). Men alla däck är mer eller mindre hala under +15, sämst är väldigt sportiga däck då de goda sportegenskaperna innebär kompromiss med kallgrepp...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Yttertemp, marktemp och däcktemp är ju tre helt olika saker, med endast ett visst samband. Som Boris sa, däcktempen är ju individuellt för varje typ av däck. I april har jag satt 2 nya personbästa på två olika banor, trots viss kyla i luften och inte direkt värme i backen. Men då har åas mina slicks varit tillräckligt varma, även om dom garanterat blir varmare när det är 28 grader i skuggen än är det är 12 i solen.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag (och andra här i skåne) har varit ute och kört i -3 också, slalom mellan isfläckar. Nema problema, bara anpassa farten, och varvtalet. Visst nån gång har det hänt att man har fått släpp på bakhjulet, men det händer under hårdare gaspådrag, och lutning.

Dunlop Roadsmart ska vara rätt bra i kallare väder, det ska tydligen värmas upp ganska snabbt. Kör på såna själv, funkar bra.
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
som sagt jag var nog lite nochalant på gasen när jag skulle iväg. Tack för genomgången av de olika faktorerna som spelade mig ett litet spratt på morgonen

själv kör jag på metzler sportec M3
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
om ni ändå redan prata däck + temp.

hur stor skillnad är det egentligen vid olika temperaturer med däckstryck? (tänker mest på "vanlig" gatkörning då)

läsa jag till exempel rekommendationen till lufttrycket på min hoj (xt660x med tex120/70 + 160/60-17) då skiljer det sig inte allt för mycket för olika vikter av köraren.
har jag nu rätt tryck i däcket en dag det är 3grad en tidigt morgon men nästa dag är det 18grader klockan 14. är det då väldigt stor skillnad i lufttrycket?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
om ni ändå redan prata däck + temp.

hur stor skillnad är det egentligen vid olika temperaturer med däckstryck? (tänker mest på "vanlig" gatkörning då)

läsa jag till exempel rekommendationen till lufttrycket på min hoj (xt660x med tex120/70 + 160/60-17) då skiljer det sig inte allt för mycket för olika vikter av köraren.
har jag nu rätt tryck i däcket en dag det är 3grad en tidigt morgon men nästa dag är det 18grader klockan 14. är det då väldigt stor skillnad i lufttrycket?
Kollar man däcktryckstabeller för tex Pirelli så räknar dom med att trycket stiger 0,1 bar mellan kall och varmtryck, dvs ~20 grader kanske och ~80 grader. Dvs tror jag skillnaden mellan 3 grader utetemp och 18 grader är försumbar. Antagligen spelar den kallare, och därmed mer trögflytande, gaffeloljan in mer än däcktrycket.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top