Däckfabrikat ???

racegoofy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Bollebygd
Hoj
Suzuki gsx1100e
Shinko är det någon som har någon erfarenhet av det märket??


jag funderar på att lägga det på min Gsx1100e bak med dim Shinko R-009 160/60 ZR17 TL 69W
det var rättså billigt 911.30kr
 
Det är inte direkt något kvalitetsdäck men för touring duger det.
 
körde slut på ett shinko 190\50-17zr vanlig turbokörning på 70-80 mil, däcket greppade ej vid fullgaskörning läskigt som attan,,framdäcket shinko 120\70-17zr pallade bara 800mil, duger inte ens till touring, halt o jävligt både vått o torrt. Bara som jämförelse :metzlers ZR touring bakdäck pallade 800-900 mil med bra grepp vid full gas.
 
det är väll sådant billigt skit däck som är svin halt vid regn och ret av livsfarligt!
Har själv köpt billiga korea/thai däck till bilen. fy fan alldrig mer! 4/hjulsställ ut på påfarterna vid regn i ca 60km/h där man vanligt vis ligger 100km/h

Bara för det är billig ska man inte satsa på dom.
Såna billiga däck är bara avsedda och funkar bara i varma länder.
Hos och blir dom för hårda vi sommaren (för kallt) och blir då slirigt och livsfarligt!
Som att köra med dubbade vinterdäck på sommaren!
 
Vad jag dock INTE (läs-aldrig) kommer att kunna förstå är varför man snålar in på följande produkter när man kör mc!!

-Däck!!
-Bromsbelägg!!
-Motorolja!!
-Hjälmar!!
-Skinnställ!!
-Ryggskydd!!

Det finns en klar anledning till varför vissa produkter kostar liiiiiite mer än andra (även om jag själv tycker märkesvaror i sig har ett över pris många gånger) på marknaden!!

/Fürstenhoff.

Synd att du inte förstår!
Men det finns motorcykelåkare som aldrig varvar sin hoj mer än 6000rpm, Som inte ens har varit halvägs att få fotpinnarna att nå ner i asfalten. Framhjulet har aldrig varit i närheten av att lättat från marken. Faktiskt, det finns sådanna mc åkare. Tänk inte enns tanken på att tracka ner på dem. Dom har lika stor berättigande som du.
MC-åkare som njuter av att få glida fram på asfaltvägar i laglig fart med fästmön där bak. Dom har inte en tanke på att ta ut hojen om det regnar.
Jaha, varför ska en sådan knutte ha en 1100:a. Spelar roll då? Va fan ska man med en hoj med 400hk till. Också helt onödigt. Eller hur?
Du kan aldrig någonsin övertyga mig om att du är mer på "säkra sidan" när du åker i 300 på bakhjulet, än när försiktige Roffe kör i laglig fart med Shinko däck.

Mats
 
Synd att du inte förstår!
Men det finns motorcykelåkare som aldrig varvar sin hoj mer än 6000rpm, Som inte ens har varit halvägs att få fotpinnarna att nå ner i asfalten. Framhjulet har aldrig varit i närheten av att lättat från marken. Faktiskt, det finns sådanna mc åkare. Tänk inte enns tanken på att tracka ner på dem. Dom har lika stor berättigande som du.
MC-åkare som njuter av att få glida fram på asfaltvägar i laglig fart med fästmön där bak. Dom har inte en tanke på att ta ut hojen om det regnar.
Jaha, varför ska en sådan knutte ha en 1100:a. Spelar roll då? Va fan ska man med en hoj med 400hk till. Också helt onödigt. Eller hur?
Du kan aldrig någonsin övertyga mig om att du är mer på "säkra sidan" när du åker i 300 på bakhjulet, än när försiktige Roffe kör i laglig fart med Shinko däck.

Mats


Du har ju så rätt alla gångar om ! :klappar

Jag är också trött på gnäll med att man inte ska snåla in på dittan och dattan, det beror helt på vilket syfte det skall användas till , så enkelt är det.
 
Synd att du inte förstår!
Men det finns motorcykelåkare som aldrig varvar sin hoj mer än 6000rpm, Som inte ens har varit halvägs att få fotpinnarna att nå ner i asfalten. Framhjulet har aldrig varit i närheten av att lättat från marken. Faktiskt, det finns sådanna mc åkare. Tänk inte enns tanken på att tracka ner på dem. Dom har lika stor berättigande som du.
MC-åkare som njuter av att få glida fram på asfaltvägar i laglig fart med fästmön där bak. Dom har inte en tanke på att ta ut hojen om det regnar.
Jaha, varför ska en sådan knutte ha en 1100:a. Spelar roll då? Va fan ska man med en hoj med 400hk till. Också helt onödigt. Eller hur?
Du kan aldrig någonsin övertyga mig om att du är mer på "säkra sidan" när du åker i 300 på bakhjulet, än när försiktige Roffe kör i laglig fart med Shinko däck.

Mats

Väl talat.
 
Synd att du inte förstår!
Men det finns motorcykelåkare som aldrig varvar sin hoj mer än 6000rpm, Som inte ens har varit halvägs att få fotpinnarna att nå ner i asfalten. Framhjulet har aldrig varit i närheten av att lättat från marken. Faktiskt, det finns sådanna mc åkare. Tänk inte enns tanken på att tracka ner på dem. Dom har lika stor berättigande som du.
MC-åkare som njuter av att få glida fram på asfaltvägar i laglig fart med fästmön där bak. Dom har inte en tanke på att ta ut hojen om det regnar.
Jaha, varför ska en sådan knutte ha en 1100:a. Spelar roll då? Va fan ska man med en hoj med 400hk till. Också helt onödigt. Eller hur?
Du kan aldrig någonsin övertyga mig om att du är mer på "säkra sidan" när du åker i 300 på bakhjulet, än när försiktige Roffe kör i laglig fart med Shinko däck.

Mats

Men hade försiktige Ture haft ett bättre däck på när han närmade sig en tight kurva hade han möjligtvis lyckats bromsa ner farten lite extra när han såg att det var grus utlagt i kurvan.
Tyvärr så hade han nu köpt billigaste däcket han hittade som tappade fästet när han panikbromsade och nu står Ture i vägkanten med en trasig hoj, som tur är var farten låg så både Ture och Lisa klarar sig med några blåmärken!

Eller de kör landsväg på kvällen i lugnt tempo, snart hemma och en Helge Älg kliver upp ur diket. Med bra däck ökar chanserna att Ture klarar sin inbromsning eller sänker farten mer innan det blir en spontanvältning...
 
Synd att du inte förstår!
Men det finns motorcykelåkare som aldrig varvar sin hoj mer än 6000rpm, Som inte ens har varit halvägs att få fotpinnarna att nå ner i asfalten. Framhjulet har aldrig varit i närheten av att lättat från marken. Faktiskt, det finns sådanna mc åkare. Tänk inte enns tanken på att tracka ner på dem. Dom har lika stor berättigande som du.
MC-åkare som njuter av att få glida fram på asfaltvägar i laglig fart med fästmön där bak. Dom har inte en tanke på att ta ut hojen om det regnar.
Jaha, varför ska en sådan knutte ha en 1100:a. Spelar roll då? Va fan ska man med en hoj med 400hk till. Också helt onödigt. Eller hur?
Du kan aldrig någonsin övertyga mig om att du är mer på "säkra sidan" när du åker i 300 på bakhjulet, än när försiktige Roffe kör i laglig fart med Shinko däck.

Mats

Vad händer om det BÖRJAR regna när man e ute och glider och man e skitnödig,pissnödig fryser o har hemlängtan.:va
Då e det lät att dra på för mycket på fel ställe:D
:hojbusa
 
.

herregud.

Mats757

I ditt inlägg kan man juh tolka det som att, "vanliga lugna glidare"
inte alls behöver bra grejjer? Ska dom åka med en aning "sämre" dåliga hjälmar,skydd? eftersom dom inte medvetet ska åka fort & farlitttttt ?

PS.
* Belägg slits faktiskt (JA dom ska helst användas,iaf ibland) billigare slits snabbare btw.
* Bra olja ger längre livslängd! ...ja på motorn då främst!

så dum. olyckor händer väl alla katerogier.
 
Last edited:
Jag har shinkodäck på motarden. De funkar mycket bra till aktiv gatkörning. De har bra fäste och släpper successivt så att man lättare kan ligga på gränsen utan att vara rädd för plötsliga släpp. Jag kommer inte ihåg vilken modell av shinko jag har.

Har även satt ett shinkodäck där bak på landsvägshojen men detta däck är jag inte lika nöjd med. Modellen skulle vara lite mer touring men jag tycker att det släpper och studsar så fort man börjar köra aktivt. Det fräna med detta däck är väl att det skriker i det när jag motorbromsar och nyper åt frambromsen inför en kurva.

Jag kan återkomma med exakta däckmodeller om det skulle vara intressant.
 
911 kr för ett Shinko 160/60-17 känns inte som ett solklart förstaval när det från samma ställe finns Dunlop Sportmax Qualifier för 1100 kr, Metzeler Z6 för 1200 kr, Michelin Pilot Power för 1300 kr, Continental Contiforce för 925(!) kr och Dunlop D220 för 1100 kr...:tungan
 
Vad jag dock INTE (läs-aldrig) kommer att kunna förstå är varför man snålar in på följande produkter när man kör mc!!

-Däck!!
-Bromsbelägg!!
-Motorolja!!
-Hjälmar!!
-Skinnställ!!
-Ryggskydd!!

Det finns en klar anledning till varför vissa produkter kostar liiiiiite mer än andra (även om jag själv tycker märkesvaror i sig har ett över pris många gånger) på marknaden!!

/Fürstenhoff.



Håller med fürstenhof fast man är student försöker man köpa bra produkter till vettiga priser. Farsan kör meanstreak och åker aldrig fortare än medel svensson touring och han kör med "ganska" mjuka michelins däck, shoei hjälm osv, När man ska göra en undanmanöver i en panik situation är man tacksam att ta bra grejer.:tummenupp,

Skydskläder krashar man bara en gång och då ska det hålla ihop och göra det dom de är byggda för!!
Det är min åsikt...
 
"Jag flyger bara ett par timmar i månaden och alltid i fint väder så det räcker med Xing-Yang tändstift för 20 kr kilot och Billige-Ben's-Bränslefilter ur femkronorslådan på Rusta.":yoparty
 
Tror dessa personer! Ej förstående som alldrig varit i en kris situation där en kraftig inbromsning eller en undanmanöver behövs för att klara livhanken eller åtminstonde lindra en olycka! förstår vad vi pratar om.

Som en gubbe sade på sporthojskursen på gelleråsen förra året.

Under teorin när vi skulle träna/lära oss MOTSTYRNING.
dÅ gubben säger VAD SKA DET VARA BRA FÖR? DE DÄR HAR JAG ALLDRIG BEHÖVT ANVÄNDA under mina 20år på hoj:mad:

Han skulle nog tagit tillfället i akt och lärt sig detta. vem vet vad som händer i framtiden!:va


Jag e glad att jag lärt mig kraftig inbromsning och motstyrning då en lastbilsjävel svänger precis framför mig. Lätt att missa en kille på båge.

Då kan det vara bra med bra däck och en säker o pålitlig utrustning:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top