Däckförfrågan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag är i färd med att köpa en ny uppsättning däck till min Ducce. Jag var inne hos en däckhandlare som var i kontakt med Pirelli leverantören. Tydligen så finns det ett däck som heter Dragon Supercorsa Street som han blev rekommenderad. Enligt uppgift ett nytt däck. Är det någon som har koll på det däcket. Det däck jag varit inne på att köpa heter Diablo Corsa. Dragon är väl egentligen ersatt av Diablo som gatdäck men tillverkas dock för rent race bruk på bana fortfarande inte sant?

Någon här som är expert på Pirelli sortimentet?

Vore hemskt tacksam för svar.

//Harm

Nej, jag är ingen Pirelli-expert och har ingen koll på Diablo, Corsa etc. Men om du vill ha prestanda så väljer du nog från Supercorsa(street) till SC3, 2 eller 1. Supercorsa street är ett klibbdäck precis som racedäcken SC 1,2,3-serien. Men lär vara mera roadanpassat. Vad det nu innebär? Eftersom det uppträder som det gör, gissar jag att det är bra mycket närmare race än sport/road. Kanske SC4 liksom. Eftersom det klibbar som fan, kan man ju gissa att det hårdnar ordentligt efter cyklerna och därmed blir slut fort. Kolla även Metzeler Rennsport som har en gatversion och får ofta samma betyg som raceversionerna av samma däck(det på bana). Metzelers/Pirelli Rennsport/Supercorsa lär vara samma däck men med endast liknande mönster. Perfekt för bana men kanske lite för mycket race-egenskaper för att vara ett "gat/sportdäck" Men det är ju till en Duce så allt under Supercorsa känns rätt "B" tycker jag. Köp!

Kan vara värt att även kolla nya Pilot Power som lär vara i hög klass. (Hoppa över tidigare michelin dock. Kallegenskaperna lär vara läskiga)

8.jpg

Tack för ditt utförliga svar Ohlsson. Jag ska ha dina synpunkter i åtanke då jag väljer däck.

Vet inte varför men Pirellis hemsida funkar inte alls som den ska och har inte gjort de senaste dagarna för mig. Jag har alltså redan varit och letat där efter info. Diablo Corsa sidan funkar dock fint. Tack för länken annars Gixxer-Anders.

Är det någon annan som har något att tillägga så är jag bara tacksam.

//Harm

Gixxer-Anders skrev:

Jag har självt funderat lite på skillnaden mellan Diablo och Dragon och jag har ju fått för mig att Dragon är något mjukare? Nu vet jag inte om Pirellis däckssite listar däck i mjukhetsordning men Dragon Corsa ligger längst till höger och Diablo längst till vänster. De har ju dock lagt lågfartsdäcket Dragon HR (<210 km/h) mellan Diablo och Dragon så man undrar ju lite.... På min hoj funkar iaf Dragon mycket bättre än Metzeler Sportec som väl ska vara samma däck som Diablo annars?

Harmon Rabb skrev:
Jag är i färd med att köpa en ny uppsättning däck till min Ducce. Jag var inne hos en däckhandlare som var i kontakt med Pirelli leverantören. Tydligen så finns det ett däck som heter Dragon Supercorsa Street som han blev rekommenderad. Enligt uppgift ett nytt däck. Är det någon som har koll på det däcket. Det däck jag varit inne på att köpa heter Diablo Corsa. Dragon är väl egentligen ersatt av Diablo som gatdäck men tillverkas dock för rent race bruk på bana fortfarande inte sant?

Någon här som är expert på Pirelli sortimentet?

Vore hemskt tacksam för svar.

//Harm

Körde gata med Pirelli Dragon Supercorsa SC2 på min R1000, bakdäcket räckte ca 200mil, bra grepp när det var torrt dock kasst i blötföre.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!