Däcket sliter mot kedja och svingarm KTM 525sx?

  • Thread starter Thread starter jimmyb
  • Start date Start date
Norman: Förstår inte riktigt vad du menar men, cykeln är besiktad har regbevis på den, och den är påställd, cykeln är helförsäkrad via trygghansa. skulle jag inte få åka med den på gatan då eller vad menar du? vet att det är skillnad på e-reg och lv-regg men de är väl endast en kostnadsfråga och om försäkringsbolagen vill regga såna cyklar? vet att det finns tråd för detta och kanske är OT. Ferspeedboy: haha får nog bli den :p

Är stor skillnad, E-reg får köras på endurobana och även till och från sådan bana. Lv-reg får köras hur mycket man vill vart som helst det finns bilvägar.

Sen bara för dte står 525sx i regbeviset behöver dte inte vara en sx heller, ibland skriver de in alla möjliga märkliga beteckningar där som inte stämmer
 
Jo precis men för att få försäkra en e-reg hoj måste man väl ha endurolicens? hur kollar man upp om den är e-reg lr lv-reg på smidigaste sättet? har den regskylt så ska den väl vara lv-regad? på fordonsregistret står det: Skyltformat bak: EU-MC
 
Last edited:
Jo precis men för att få försäkra en e-reg hoj måste man väl ha endurolicens? hur kollar man upp om den är e-reg lr lv-reg på smidigaste sättet? har den regskylt så ska den väl vara lv-regad? på fordonsregistret står det: Skyltformat bak: EU-MC

Nej, en e-reggad hoj är precis som en lv-reggad hoj på allt, det är reg-skylt, ska besiktigas osv.
Men för att få köra den på vägen däremot är det stor skillnad, det är då licensen kommer in o man ska även vara påväg till och från officiell tävling/träning.
Ganska svårt att övertyga polisen om det på en asfaltsväg flera mil ifrån närmaste endurobana en lördagkväll med motarddäck på hojen, typ.

Det står under tilläggsinfon på regbeviset, brukar va lite dispenser gällande hastighetsmätare o blinkers osv.
Anledningen till att man e-reggar istället för lv-reggar är för att det inte är lika hårda krav för att få e-reg men man får o andra sidan då inte heller köra hur man vill, ungefär som en a-traktor, samma principer som en bil men lägre hastigheter.
 
De får man väl hoppas att han inte tänkt köra oreggat annat än på banan.

Man ska inte va så rädd för grus o glegg, det är då det går illa.
Dem duktiga motardförarna kommer ut från gruset nästan direkt till en 90 gradare o hålnålar på mer nerlägg än sporthojspiloterna fast däcken är fulla med grus o skit :P

Gegga (i detta fall kedjeolja) är inget man vill ha på däckets ytterkant. Får man det så finns risk att det kan gå åt fan på asfaltsdelen en torr dag på banan när man går in och siktar på fotpinneskrap:gnissla. Oavsett hur bra man är. Man är inte är beredd på försämrat grepp helt enkelt.:crash
En torr dag på motardbana så är man inställd på att det är bra grepp då torrt grus/damm påverkar minimalt över huvudtaget då det inte fäster på däcket. Skillnad är det vid regnväder då geggan sitter överallt, men då anpassar man körningen och är beredd på ett annat sätt.
Men helt rätt att alla borde testa motard på riktig bana. Frågar du mig så tycker jag att alla ska köra motard, bara och alltid!:banana:fyllisar
 
Last edited:
Gegga (i detta fall kedjeolja) är inget man vill ha på däckets ytterkant. Får man det så finns risk att det kan gå åt fan på asfaltsdelen en torr dag på banan när man går in och siktar på fotpinneskrap:gnissla. Man är inte är beredd på försämrat grepp helt enkelt.:crash
En torr dag på motardbana så är man inställd på att det är bra grepp då torrt grus/damm påverkar minimalt över huvudtaget då det inte fäster på däcket. Skillnad är det vid regnväder då geggan sitter överallt, men då anpassar man körningen och är beredd på ett annat sätt.
Men helt rätt att alla borde testa motard på riktig bana. Frågar du mig så tycker jag att alla ska köra motard, bara och alltid!:banana:fyllisar

Det jag väl mest menar är att det är så lite kedjeolja som sätter sig på däcket av att kedjan slår emot så det är att jämföra med gruset, typ.
Det rullar ju massor av motarder på banan o det är ju ganska stor del av dem som har samma problem med att kedjan tar i men få som har några faktiska problem av det.
 
Det jag väl mest menar är att det är så lite kedjeolja som sätter sig på däcket av att kedjan slår emot så det är att jämföra med gruset, typ.
Det rullar ju massor av motarder på banan o det är ju ganska stor del av dem som har samma problem med att kedjan tar i men få som har några faktiska problem av det.

Jag förstår vad du menar.:tummenupp Så problemet vågar vi nog säga knappt finns. Dels för att det är så lite som kladdar av sig, som du säger, och sedan tror jag rätt många inte fläskar på med överdrivet mycket kedjegegga heller (hoppas jag). I alla fall inte bland tävlingsförarna då man vet hur det kladdar ner när man skiftar däck hyfsat frekvent.
 
View attachment 368187

Norman: här har du regbeviset på hojen som visar att den är lv-regad.
Det pappret säger ingenting. Det säger ATT cykeln är reggad, inte HUR!
Gå in på trafikverkets hemsida, "uppgifter om mina fordon", knappa in regnumret och kolla "övriga uppgifter" (tror jag det står). Står det där om olika dispenser är den E-reg, annars LV (och man får gratulera)
Sen står det "525 sx sm" i dina papper. Det låter för mig som att det kanske är en 525 SMR du har, kan det stämma? Vet att det talades om att vissa 560 SMR var reggade på nått sätt men vet inte hur.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top