Däcket sliter mot kedja och svingarm KTM 525sx?

• Thread starter Thread starter jimmyb
  • Start date Start date

jimmyb

Guest
Har monterat på ett Dunlop Sportmax 160/60 R17 på min ktm 525sx, nu är det så att däcket tar i både kedjan och svingarmen, knappt så att man kan putta cykeln frammåt :) är det någon mer som har haft detta problem är det bara och köra och slita ner det eller?

Du kanske kan stå ut med att däcket tar i svingen, men att konstant få kedjesmörja på den absolut yttersta nerläggningsdelen på däcket är ju lagomt roligt:näsblod

Sitter det 160/60 original och du har original fälg på så måste något vara galet vid monteringen

jonholmb9: Nej det tror jag inte är original däcket innan hade 165, men var nerslitet. Tänkte mer bara om detta är nått man behöver oroa sig över, att däcket tar skada är ju uppenbart men om man behöver oroa sig eller om det bara är köra var mer min fundering.

Sitter verkligen distanser på fälgen rätt ? På din fråga så tycker jag att du borde oroa dig men det är bara min åsikt

Köp en längre kedja eller mindre drev o flytta tillbaka fälgen lite, kedjan är inte mycket att göra år, det tar nästan alltid i den, däcket slits ner så det inte är så farligt efter ett tag.

Hade en polare som hade en sådan och han hade för lite luft tryck i däcket på sin!
Kolla trycket också!

Köp en längre kedja eller mindre drev o flytta tillbaka fälgen lite, kedjan är inte mycket att göra år, det tar nästan alltid i den, däcket slits ner så det inte är så farligt efter ett tag.

Fan gillade av misstag..

Hur löser detta att kedjan tar i:va

Fan gillade av misstag..

Kedjan kommer tugga ett mönster i däcksidan till den får plats. Vill man inte det får man montera ett smalare däck eller skära av den yttersta kanten på däcksidan

Fan gillade av misstag..

Det gör det inte, som jag skrev, kedjan är inte mycket att göra åt.
Men det är obra att det tar i svingen o det löser man genom att flytta tillbaka.

Det gör det inte, som jag skrev, kedjan är inte mycket att göra åt.
Men det är obra att det tar i svingen o det löser man genom att flytta tillbaka.

Jag hade sett kedjan som ett större problem men det är ju jag.

Svingen tar bort överskott fort.

då kanske en ny kedja är något, nu gör ni mig nervösa grabbar. verkar konstigt för innan satt de ett 165 däck på och de hade han slitit ner han som hade hojen innan. är iofs rätt ny på motard men borde ju inte ha satt däcket fel iaf va rätt noga med. någon som har någon koll vad trycket i däcket ska vara på ett 160/60 R17?

Jag hade sett kedjan som ett större problem men det är ju jag.

Svingen tar bort överskott fort.

Svingen kan låsa fast hjulet helt, svingen skaver bort på båda sidor om det tar i och det är enkelt att lösa problemet.
Problemet med kedjan är ett problem som vi som åker motard på icke-motarder levt med sen motardens ursprung så jag ser inte det som ett problem.

Men jag kan ju ha fel.

Kedjan kommer tugga ett mönster i däcksidan till den får plats. Vill man inte det får man montera ett smalare däck eller skära av den yttersta kanten på däcksidan

Jupp och kedjan kommer även att se till att man får spexiga fenomen vid kraftiga nerlägg.

Köp däck med mindre bredd på drulen. Har samma problem men det får man tydligen stå ut med när man väljer Dunlop. Michelin och Pirelli har smalare profil. (Ghostgeorge) :glömdet

Det är tämligen normalt när man åker med bredare däck. Se dock till att hjulet sitter rakt i svingen. Den faktiska bredden på däcket varierar också, alla 160 däck är inte lika breda.

då kanske en ny kedja är något, nu gör ni mig nervösa grabbar. verkar konstigt för innan satt de ett 165 däck på och de hade han slitit ner han som hade hojen innan. är iofs rätt ny på motard men borde ju inte ha satt däcket fel iaf va rätt noga med. någon som har någon koll vad trycket i däcket ska vara på ett 160/60 R17?

Däcken kan ha helt olika profil.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...