Däcket nerslitet till trådarna - hur långt kan jag köra?

pb_1980

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
Honda VTR Firestorm
Tjenare,

Mitt bakdäck har tagit rejält stryk de sista dagarna vad det verkar, och nu har det spruckit upp plus att trådarna under gummit syns rätt ordenligt. Min fråga är hur akut det är att byta däck? Dvs kan jag köra typ 5 eller 50 mil? Tänkte jag skulle byta nästa säsong men har ju ingen lust å få punka på väg till verkstan... :gnissla

En kompis körde oxå på "trådarna" ett tag. gissningsvis ca 15-20 mil innan det sket sig... Det absoluta tipset borde väl nog alltså vara att köra 0 mil, alternativ 1 jävligt lugn mil, (ifall du måste köra till verkstaden)

Du läre väll inte ha något vidare bra fäste heller ifall du kör på kordväven? :näsblod

Jag skulle säga att det är jätteakut.
Visst. Däck tål en hel del och det går säkert att köra ganska längt utan att däcket exploderar men det är inget som jag skulle sätta några pengar på. än mindre mitt liv eller min hälsa.

Har däcket spruckit upp och cordväven syns så är slitbanan på väg att sticka och då kan du råka ut för att slitbana sticker och du plötsligt i en kurva upptäcker att du kör på korden som är i glasfiber/stål och inte alls har samma friktion som gummi. Risk för att klota med andra ord.
Sliter man av tillräckligt många trådar så kommer däcket att explodera och vad som kan hända då om man är uppe i landsvägsfart och kanske med lite nedlägg behöver man inte så mycket fantasi för att räkna ut.

Personligen skulle jag om jag var i ditt ställe maximalt köra kortaste vägen till en däckverkstad och kränga på ett nytt. Jag skulle inte ens köra bilen om jag såg corden på däcken och där har man betydligt större chanser att klara en däckexplosion plus att bildäck har ohyggligt mycket större marginaler eftersom dom inte behöver vara lika lätta och tunna.

Varför kör man så långt ner på ett däck om man får fråga. ?

Om bromsklossarna fram var nedslitna till järnet...Hur mycket hade du då kört?

Slut däck = ingen körning!

Kör på för fan! blir lite mer spänning med slitna däck.
alternativt var en man och börna sönder det.

Tack för input, som jag spontant tänkte då att det antagligen är bättre med 0 mil. :) Min tanke var att köra den till garaget och ställa av för vintern, och sen köra till verkstan i vår men eftersom det blir ett gäng mil då är det nog bättre att göra det direkt.

Inte det att jag är snål, har planerat för däckbyte men det skumma är att det spruckit upp sista 2 dagarna för sista jag kollade såg det helt ok ut (om än lite tunt). Har skjutsat och gasat en del på slutet, å det gillades väl inte...

Bara å hoppas det håller milen fram till verkstan då... :gnissla

Hur dumsnål får man bli??? Köra på corden bara för att spara lite stålar. Vafan är inte livet mer värt eller??? :va

BYT DIREKT........

///Micke

Får mante ha humor på det här forumet,elle va ?
Självklart! :) Men, du och jag fattar att det är en rått skämt, men det finns nog många som inte gör det. Hur många har tex koll på optimal däckstemp för optimalt fäste bland gatåkare? Många åker ju av i regn, för att dom inte visste att det kan bli halt då. Dom kan nog ta den lite enkla varianten och lita på såna där skämt, eller rättare sagt, inte förstå att är just ett skämt, det stog ju på internet :rolleyes: och i värsta fall kan det sluta med ond bråd död :(

Självklart! :) Men, du och jag fattar att det är en rått skämt, men det finns nog många som inte gör det. Hur många har tex koll på optimal däckstemp för optimalt fäste bland gatåkare? Många åker ju av i regn, för att dom inte visste att det kan bli halt då. Dom kan nog ta den lite enkla varianten och lita på såna där skämt, eller rättare sagt, inte förstå att är just ett skämt, det stog ju på internet :rolleyes: och i värsta fall kan det sluta med ond bråd död :(

Du har rätt,men va faan,lite sunt förnuft måste ju folk ha.
Eller förresten,inte alla har ju det och kommer aldrig att få,men att ställa en teknisk fråga och få 800 svar kan ju också va lite förvirrande.
En stor nypa salt rekommenderas !

Den som inte förstår att han skämtade ska nog inte syssla med något överhuvudtaget. Typ spärras in på psykhem eller något...

Jag vet en som inte brydde sig om att byta däck, han körde på corden ett tag.

Han sitter i rullstol nu.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...