Däckdjungel

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
Har letat mig blå i däckdjungeln och tillslut hittat några som kanske passar mig och min hoj (Bandit 600).
Michelin Pilot Road Rear 150/70 ZR17 TL 69W och Michelin Pilot Road Front 110/70 ZR17 TL 54W.
Min fråga är då vad betyder ZR, TL och 69/54? (W antar jag är hastigheten.) Har sökt och letat på SH utan att finna något svar..

Jag undrar också ifall det är någon som har erfarenhet av dessa däck? vad kan ni säga om dem? duger det för en nybörjare som inte skrapar knäna (än).

zr är hastighetsmärkningen ,tl=tubeless sista siffrorna med w efter är nåt med stommen på däcket tror det är varv med vire i stommen men är kanske helt ute o cyklar

Ok, då är jag iallfall lite klokare...
Tack för snabbt svar....

Åter till mina andra frågor....

Ska du ha pilot road, så satsa på det uppdaterade pilot road 2CT. är ett däck med hårdare mitt och mjukare kanter. Livslängden är kanon och fästet i regn det bästa jag kört med på gata. (Kanske är det, kan inte de beteckningarna).

Ett prisvänligare alternativ är Dunlop roadsmart, kanonpris på däckonline! Sen är bara frågan var du kan få det pålagt för en vettig peng. Också ett däck med hård mitt/mjuka kanter, som tydligen skall vara bättre än pilot road 2CT på alla punkter. Hade tänkt testa det när mitt framdäck är slut, alltså efter detta och ett bakdäck till.

Sök på forumet, finns spaltmil om detta!

Maximala belastningskapacitet 69 = 325 kg, när däcket körs vid den maximala hastigheten. 54 torde vara drygt 200 kg. Hastighetsindex ZR innebär att däcket åtminstone klarar 240 km/h, men då det också på ditt däck står W innebär det 270 km/h - tydligen har just ZR-däck ofta ytterligare en bokstav som i detta fallet alternativt att maxhastigheten är utskriven.

Ska du inte ha 120- resp. 160-bredd på lilla banditen? För övrigt har jag kört storbanditen med Michelin Pilot Road och varken jag eller ägaren av den hojen klagar, men har du råd bör du istället skaffa Pilot Road 2 efter vad jag hört.

Last edited:
Ska du inte ha 120- resp. 160-bredd på lilla banditen? För övrigt har jag kört storbanditen med dylika sulor och varken jag eller ägaren av den hojen klagar, men har du råd bör du istället skaffa Pilot Road 2 efter vad jag hört.

Det är 110 och 150 som sitter på nu, men jag har ochså funderat på att 120 och 160. Vet dock inte vad det gör för skillnad, trögare och styra, ser bättre ut och sen då?
Vad får man mer ut av bredare däck, framförallt säkerhetsmässigt, och är inte hojjen tillverkad för dessa däckdimensioner?

Vet du fälgbredden? 110/150 låter som en TDM-kombination. 120/160 är vanligare och stämmer nog bra på Banditen. En kvalificerad gissning är att du har 3,5 resp 5" fälgar och att det då egentligen är 120/60-17 samt 160/60-17 originalmonterat.

Om så är fallet blir urvalet genast lite större och ett Michelin 2-däck samt en massa annat gott för bruk på landsvägen blir genast tillgängligt.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...