Däckdimensioner

matt02

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Kawasaki ZX9R 95:a
Tjena hoppas ni inte tar allt för illa upp att jag frågar om min Africa Twin, har ju en sport hoj också :).
Ska köpa nya däck fram och bak och det är bakhjulet som är problemet.
Min nuvarande dimension på bakdäck är 140/80 -17 och det däck som jag känner passa mig bäst har en max storlek på 130/80 -17.
Är en ekerfälg så slang ska användas.
Äldre Africa Twin verkar ha denna dimension men XRV750 RD07 har en bredare fälg.

Det är ju ingen jätteskillnad men är det någon som kan något om detta?

Däcket jag vill köpa är ett Michelin T63, var inne på ett Continental TKC80 som finns i rätt dimension men kostar mer och inte känns lika trevligt som T63.
Tacksam för svar.

Mvh
Mattias

Om inte jag är helt ute och cyklar kommer du få en annan rullomkrets med dom dimensionerna, dvs. hastighetsmätaren kommer bli en glädjemätare. Visa för mycket mot vad du kör.

Ja du kan har rätt, även om jag inte är helt säker. Det är ju bredden på däcket som ändras men samtidigt som jag har förstått så är ju höjden olika beroende på bredd så lite gör det nog på hastigheten.
Men att mätaren skulle visa lite fel kan jag leva med.
Utan jag funderar mest på hur körningen på vägen skiljer sig om man går ner i storlek eller om det ens går att göra på den fälgen som sitter på.

Du kommer inte att få någon felvisning på hastighetsmätaren för att du går ner i däcksbredd.Däremot om du ökar eller minskar rullomkretsen.Personligen hade jag hellre gått upp ett steg i däcksbredd än nedåt.

Last edited:
Jag har kört 130 på den hojen, även 150, 150 däcket gjorde den trögare och lägga ned.
Fanns inget annat på hyllan.

När jag skulle lägga på Tkc80 så ville jag ha 130 mönstret en gång - 140 mönstret har stora nabbar istället för många små - 130 kändes ju iaf bättre än 150.

Angående felvisningen - den hojen har givaren i framhjulet me wire old style.

Du kommer inte att få någon felvisning på hastighetsmätaren för att du går ner i däcksbredd.Däremot om du ökar eller minskar rullomkretsen.Personligen hade jag hellre gått upp ett steg i däcksbredd än nedåt.

Men profilen räknas väl ut i procent till däcksbredden? Har man ett smalare däck med samma profil så är det inte samma omkrets?

Jag skulle ha lyssnat på Klockringaren i detta fall, dvs. 130 är OK, även om bredare ser colare ut.
Vad hastighetsmätaren gäller så mäter den på framhjulet på en affe.

T63 är ett diagonaldäck och inte lika känsligt som ett radialdäck om det experimenteras en smula med dimensionerna.

Hej.

Du har redan fått svaren från flera, men jag tar mig "friheten" att summera allt:

Rullomkretsen påverkas mycket riktigt av dimensionerna.
Bredden mäts i mm, hödjen mäts i % av bredden.
130/80-17 = 130mm brett och höjden 80% x 130mm = 104mm
140/80-17 = 140mm brett och höjden 80% x 140mm = 112mm
mao blir det en lite skillnad i rullomkrets men inte så stor att de spelar någon roll.

Och, som don_tomazo redan sagt:
Diagonaldäcken tål att gå upp eller ner 1 dimension utan att det påverkar något nämnvärt.
Går även att ändra 2 dimensioner, men då börjar det påverka lite hur hojen/däcket beter sig.

Ska man åka mycket grus, är det inga problem att gå ner i dimension. Gräver lite mer och ger mera skjuts.
T63 är ett bättre grusdäck än TKC80 men sämre på asfalt.
Allt är en kompromiss... :rolleyes:

Tack för alla svaren.
Då vet jag hur det ligger till, med dimensionerna.
Dock vet jag inte riktigt om det blivit lättare att välja mellan T63 eller TKC80 men nu vet jag att det i alla fall inte spelar någon jätteroll att gå ner en storlek.

Tackar och bockar för hjälpen, ni är grymma :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...