Däckdimensioner inför reggbesiktning

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Kom att tänka på att jag inte har rätt däckdimensioner enligt registreringsbeviset och undrar över vad det innebär vid en registreringsbesiktning. Har för mig att däcken får variera lite från papperet om det inte överskrider 10% skillnad, hade gärna vilja fått det bekräftat.
Skillnaden i dimension är 80/100/21 mot 90/90/21 som det ska vara egentligen.
Måste jag byta däck eller går det bra ändå. :va

Vid vanliga besiktningar får däcket inte skilja mer än +/ - 5% i omkrets, har svårt att tänka mig att det ska va skillnad vid en regbesiktning.

supermoppe skrev:
Vid vanliga besiktningar får däcket inte skilja mer än +/ - 5% i omkrets, har svårt att tänka mig att det ska va skillnad vid en regbesiktning.
omkrets jo.. få se höjden är 100 skulle vara 90 på en 21" fälg hur många % blir det. :va

EDIT: 1 tum = 2,54cm dvs
63,13 (21*2,5+10cm)
198,2282 (63,13*pi)

62,13 (21*2,5+9cm)
195,0882 (62,13*pi)

Last edited:
Lyfter tråden, vill veta om jag tänker rätt. Dvs att jag inte behöver byta däck inför reggbesiktningen?

80/100=80mm profilhöjd
90/90=81mm profilhöjd
Ingen skillnad alls i praktiken.

Är det som en vanlig besikting så kan du som sagt köra med dom du har, Huvudsaken att dom är DOT-märkta. Vet inte hur extremt det är men det KAN va så att du måste ha original-dimentionerna. Ring 0771-600800 och prata med tekniska upplysningen så får du ett korekt svar. Regbesiktade en XR och då tänkte jag inte ens på dimentionen men hade DOT-märkta däck. Besiktningsmannen lös och kollade efter beteckningar iaf.

Nu vet inte jag hur det är så detta kanske är mer som en fråga, men om man ska regbesiktiga så kan man väl samtidigt registrera in förändringar såsom nya däckdimensioner/storlekar.
Ungefär som när man registreringsbesiktigar en bil när man monterat dragkrok.??

Kurben skrev:
Nu vet inte jag hur det är så detta kanske är mer som en fråga, men om man ska regbesiktiga så kan man väl samtidigt registrera in förändringar såsom nya däckdimensioner/storlekar.
Japp, det kan man. Bara att berätta vad man har ändrat på för telefonisten när man ringer och bokar registreringsbesiktning, så vet besiktningsmannen var han ska kolla efter när man kommer dit. Inga problems :tummenupp

Men ska de inte kolla på hjulen ändå så kan man nog strunta i det... Men jag vet inte. När jag reggade turbohojen så frågade han mycket allvarligt om motorn var helt original utan några som helst modifieringar, förutom turbogrejorna då. "Ja!!!" sa jag... :hihi han trodde på det iaf! Så ser de inte grejorna så kan man ju strunta i att nämna det också.

Last edited:
Kurben skrev:

Där kom du in på en fråga som jag också trodde skulle funka. Har ringt både tekniska upplysningen ett antal gånger och även pratat med flera stycken på sfro. Om man har ett fordon med tillhörande papper som aldrig har varit reggat så är det lite knepigt. Tänkte regga in min XR med motardhjul men då var jag tvungen att först regga in den i originalutförande enligt paprena. Efter det kunde jag göra en ny regbesiktning men va då tvungen att bygga om den tillräckligt mycket för att sedan besikta den hos sfro som eget bygge och till sist göra en ny regbesiktning. Så byter man bara hjul så är det för lite avvikande från original för att besiktiga som eget bygge men ändå för mycket eftersom man inte får bygga om ett helfordonsgodkänt fordon. :va

Edit: Såg nu att Lahi lyckats men så här är det iaf jag har fått det förklarat för mig, tycker det hela är väldigt luddit.

Last edited:
Så när jag ringer och bokar reggbesiktning så ska jag be om att få ändrat däckdimensionerna fram? :va
I praktiken, kan jag åka in till besiktningen som det är nu (skiljer under 5% i omkrets) eller måste jag byta däck. :confused:
Jag ringer såklart VV på måndag men ni grabbar brukar ju kunna sånthär.

Skaffar motardfälgar till sommaren föresten, finns det någon fördel med att regga om hojen som motard isf?

philsson skrev:
Så när jag ringer och bokar reggbesiktning så ska jag be om att få ändrat däckdimensionerna fram? :va
I praktiken, kan jag åka in till besiktningen som det är nu (skiljer under 5% i omkrets) eller måste jag byta däck. :confused:
När jag ringde och bokade så frågade telefonisten vad jag hade ändrat, och det var ju motor och hjuldimensioner. Så det verkade som om de ville veta det innan man kommer till stationen. Så vill du ha igenom däckdimensionen så kan du ju säga det när du ringer. Besiktningsmannen hade det färdigt i sina papper när jag kom dit så han kollade bara de grejorna jag hade sagt till telefonisten. Men om du inte säger något och de upptäcker själva att du har annan dimension så vetefasen vad som händer :confused: Kostar ju inget extra att föra in det också i papprena om du ändå ska regga. Enda problemet jag kan komma på är att de kanske undrar om hastighetsmätaren är kalibrerad efter den nya rullomkretsen.

Last edited:
lahi skrev:
När jag ringde och bokade så frågade telefonisten vad jag hade ändrat, och det var ju motor och hjuldimensioner. Så det verkade som om de ville veta det innan man kommer till stationen. Så vill du ha igenom däckdimensionen så kan du ju säga det när du ringer. Besiktningsmannen hade det färdigt i sina papper när jag kom dit så han kollade bara de grejorna jag hade sagt till telefonisten. Men om du inte säger något och de upptäcker själva att du har annan dimension så vetefasen vad som händer :confused: Kostar ju inget extra att föra in det också i papprena om du ändå ska regga. Enda problemet jag kan komma på är att de kanske undrar om hastighetsmätaren är kalibrerad efter den nya rullomkretsen.
jo precis det kan ju vara en hake vad gäller hastighetsmätaren där men den är enkel att ställa om på husabergarna om det vore för den sakens skull :tummenupp

Back