Däckdim....

Du har alltså fått ett däck med högre profil än det ska vara.
Om jag hade varit i din situation så hade jag åkt tillbaka och bytt till rätt storlek, men om det inte går av någon anledning så kan du ju givetvis köra med däcket ändå....... men

:( hojen blir lite mer trögsvängd
:) mindre risk för styrvobbel
:( risk att däcket tar i framskärmen i hög fart (däcket sväller).

Om detta är ok för dej så är det bara att köra

Gör såhär:

Höj gaffelbenen 12 mm i kronorna. Nu har du (nästan) återställt den ursprungliga geometrin på cykeln. Om däcket tar i skärmen får du ta loss skärmen och fila fästhålen avlånga och flytta upp skärmen en aning. Fördelen med 70- istället för 60-profil är att det högre däcket "fjädrar" mer vid kraftigt nedlägg, vilket förbättrar chanserna att man blir kvar på vägen. Nackdelarna är de som nämns i inlägget ovan.

Är du en hyfsat normal hojåkare som dom flesta här,
släng på däcket och kör,du märker ingen skillnad. :squid

Mattias skrev:
Gör såhär:

Höj gaffelbenen 12 mm i kronorna. Nu har du (nästan) återställt den ursprungliga geometrin på cykeln. Om däcket tar i skärmen får du ta loss skärmen och fila fästhålen avlånga och flytta upp skärmen en aning. Fördelen med 70- istället för 60-profil är att det högre däcket "fjädrar" mer vid kraftigt nedlägg, vilket förbättrar chanserna att man blir kvar på vägen. Nackdelarna är de som nämns i inlägget ovan.

Så ska jag slänga på det nya däcket?? Eller kränga på det "gamla"? Borde väll vara mer marginal vid skärmen än 1cm?
Tog kort i sommras så man e ju lagom erfaren hojåkare :slicka

Jag vill påstå att du trivs bättre med ett 70-profil än ett 60-profil. Du lär få lite mer jänsla av vad som händer i fram när du svänger.

Men du måste nog höja framskärmen lite! Polarn byte från 60 profil till 70. Och det vart bara millimetrar kvar till skärmen!
Han hade iof en 96a ZX6R men det ska väl vara samma som en 95a?

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul