Däckdilemma

Torkel skrev:
Jepp, om klassen är utlyst som 250SP A+B så gäller standardreglementet (typ alla SM/SO och en del som vi samkör med ERF). Om det är rent B-race typ B400 som vi brukar köra i Sviestad så får du trimma allt du orkar och köra på traktordäck om du så vill!

Om jag minns rätt så var HW öppen för att låta några SV 650 starta med. En lysande tävlingsform för deltagare och "nära & kära".
Men kan du inte kolla i reglementet om det där med att skära mönster i däcken. Jag tror inte att det är förbjudet om det inte bokstavligen står så. Skulle det ge någon fördel i regn förresten?

Victor skrev:
Om jag minns rätt så var HW öppen för att låta några SV 650 starta med. En lysande tävlingsform för deltagare och "nära & kära".
Men kan du inte kolla i reglementet om det där med att skära mönster i däcken. Jag tror inte att det är förbjudet om det inte bokstavligen står så. Skulle det ge någon fördel i regn förresten?
Det står typ såhär i reglementet: "Alla modifieringar förutom de ovan nämnda är ej tillåtna" Och det står ingenting om att man får skära däcken. Nu orkar jag inte leta fram länken till standardreglementet men jag har postat den för inte så värst länge sedan. Finns även på www.svemo.se .

Bikerbitch skrev:
Vem vet vilka däck vi ska köra på i år? Jag ringde nyss TL Racing och de vet inte heller, eftersom ingen kontakperson talat om för dem vad som gäller.
Förra året kördes det ju på 208 fram och 209 bak.

Är det bara jag som är tappad bakom en vagn vad det gäller däck?
Vem ska egentligen ha koll på vad vi ska köra på, är det ett beslut som tas mellan klassen och Peter Sköld?
Jag frågade Lodnert för ett tag sedan och han sa att hade man 207gp så skulle man även få använda dom,om man inte skulle det var söker man då dispens.

negnit skrev:
Jag frågade Lodnert för ett tag sedan och han sa att hade man 207gp så skulle man även få använda dom,om man inte skulle det var söker man då dispens.

Jag frågade Lodnert om dispans, visserligen inte om däck då men

Står att man ska använda DOT-märkta däck. Ändrar man mönster eller nått annat på däcken från vad som är orginal på däcken så är dom inte i samma utförande som när dom godkändes av DOT. Man får inte ändra i mönster på däck i superstock/supersport heller.

Har man sökt dispans så ska man ha det skriftligt på vad man sökt och fått godkänt på. Vid en protest ska man kunna visa upp sin dispans. Att ha frågat om att få söka dispans innebär inte heller att man fått en. Har man den skriftligt så har man fått den.

Att ha fått dispans på en grej gör inte att man fått fritt fram att göra annat. Dispans på att köra på D207GP gör inte att man har fritt att använda vilka andra däck man vill, tex regndäck osv.

Last edited:
Axxexs skrev:
att köra på D207GP gör inte att man har fritt att använda vilka andra däck man vill, tex regndäck osv.

2005 hade vi dispens för 207:orna pga att några köpt/vunnit däck året tidigare.
frågan är varför någon skulle vilja åka på gamla 207:or?

/J

Är det Dunlop som gäller i 250 sp i år? Vilket däck är det då i sånna fall?

Vill ju inte köpa ett däck som man inte får starta med.

/Micke

Knixen skrev:
Är det Dunlop som gäller i 250 sp i år? Vilket däck är det då i sånna fall?

Vill ju inte köpa ett däck som man inte får starta med.

/Micke

Jag har inte hört något så jag antar att det är samma däck som förra året.
Dunlop 208 fram och 209 bak.

Nyheter
Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

Back