Däckdilemma

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Vem vet vilka däck vi ska köra på i år? Jag ringde nyss TL Racing och de vet inte heller, eftersom ingen kontakperson talat om för dem vad som gäller.
Förra året kördes det ju på 208 fram och 209 bak.

Är det bara jag som är tappad bakom en vagn vad det gäller däck?
Vem ska egentligen ha koll på vad vi ska köra på, är det ett beslut som tas mellan klassen och Peter Sköld?

Vad betalar ni för däcken i 250sp?
Måste vara ett bra pris om man måste köra på enhetsdäck

Bikerbitch skrev:
En uppsättning kommer väl kosta 2700 inkl moms, när man nu vet vilka däck det blir

Det tråkiga är att det går att få tag på billigare däck än det där.
Därför tycker jag att det är lite tråkigt med enhetsdäck.

Alicia skrev:
Det tråkiga är att det går att få tag på billigare däck än det där.
Därför tycker jag att det är lite tråkigt med enhetsdäck.

Tråkigt men rättvist. Alla har inte kontakter för att få billiga däck. Sen skulle det förmodligen sluta med att någon som har kontakter kan skaffa sig superduperdäck och då faller principen att det ska vara föraren som avgör vilket är ide'n med en enhetsklass.

Jannica jag har tolkat det som att vi ska fortsätta på Dunlop, i alla fall hoppas jag det eftersom jag köpte nya nu och ställde i källaren.

Mvh Pär

sleven skrev:
Tråkigt men rättvist. Alla har inte kontakter för att få billiga däck. Sen skulle det förmodligen sluta med att någon som har kontakter kan skaffa sig superduperdäck och då faller principen att det ska vara föraren som avgör vilket är ide'n med en enhetsklass.

Jannica jag har tolkat det som att vi ska fortsätta på Dunlop, i alla fall hoppas jag det eftersom jag köpte nya nu och ställde i källaren.

Mvh Pär

Jo det är väl det, men eftersom alla ändå säger att min 400:a inte är konkurrenskraftig så borde det inte spela någon roll om jag skulle köra på andra däck :hihi
Ska väl som sagt vara så rättvist som möjligt så det blir nog jättebra.
Men borde man inte kunna få ner priset ännu mer?

Ringde och ställde samma fråga för några veckor sedan när det stod i IB att "företaget tar nämligen ett mellanår från roadracingen" Vilket är helt eller delvis fel, syftar sannolikt på SM super-stock 600.

Ingen från Svemo hade bekäftat 250SP-enhetsdäck, men TL verkade inställda på att erbjuda sin förträffliga service även 2006.

Angående den eviga prisfrågan, min bestämda uppfattning är att vi kommer billigast undan/säsong, undantaget 125J och kanske 125GP med snålkonto.
När de underbara 207:orna erbjöds var det odiskutabelt vi som fick mest valuta/skattad däckkrona!

Y

Bikerbitch skrev:
Vem vet vilka däck vi ska köra på i år? Jag ringde nyss TL Racing och de vet inte heller, eftersom ingen kontakperson talat om för dem vad som gäller.

Vem ska egentligen ha koll på vad vi ska köra på, är det ett beslut som tas mellan klassen och Peter Sköld?

Last edited:
Yellow skrev:
Ringde och ställde samma fråga för några veckor sedan när det stod i IB att "företaget tar nämligen ett mellanår från roadracingen" Vilket är helt eller delvis fel, syftar sannolikt på SM super-stock 600.

Ingen från Svemo hade bekäftat 250SP-enhetsdäck, men TL verkade inställda på att erbjuda sin förträffliga service även 2006.

Angående den eviga prisfrågan, min bestämda uppfattning är att vi kommer billigast undan/säsong, undantaget 125J och kanske 125GP med snålkonto.
När de underbara 208:orna erbjöds var det odiskutabelt vi som fick mest valuta/skattad däckkrona!

Y

Helt rätt. Körde med mina hela förra säsongen och dom är fortfarande dugliga. sen att jag kör som en mes spelar väl lite in också :rolleyes: Dessutom är det grymt bett i dom också.

Man tillverkar fortfarande den modellen som användes innan D207GP kom, KR364. Det som ska skilja är mönstret. Det däcket används nu bl.a som intermediate och är väldigt populärt i England bland club-racing då det däcket är det bästa allrounddäcket för alla väder.

Ett sånt här däck hade varit det idealiska för SP om man ska ha enhetsdäck och inga regndäck. Enda nackdelen är att det är svårt att få tag i tydligen. Alla i England köper dom..

Bifogat

• post-16-1098308021.jpg
    post-16-1098308021.jpg
    140.7 KB · Visningar: 112
Haloo grabben,

Detta borde väl TL haft blixt koll på.
Att välja ett "torrdäck" framför ett tillgängligt intermediat motsvarande 207 känns väl så där...

Och beställningar ska göras sen-höst för att få garanterad lev...

Det är ju givet att ett intermediat är hårdvaluta som enhetsdäck :huvet

Det är alltid värt att försöka beställa :hihi

Y

Axxexs skrev:
Man tillverkar fortfarande den modellen som användes innan D207GP kom, KR364. Det som ska skilja är mönstret. Det däcket används nu bl.a som intermediate och är väldigt populärt i England bland club-racing då det däcket är det bästa allrounddäcket för alla väder.

Ett sånt här däck hade varit det idealiska för SP om man ska ha enhetsdäck och inga regndäck. Enda nackdelen är att det är svårt att få tag i tydligen. Alla i England köper dom..

Last edited:
Vi var till TL Racing i förra veckan och köpte 208 fram och 209 bak. Så vi får hoppas att det är de däcken som gäller i år också...

Bikerbitch skrev:

Det är samma däck som förra året, om jag har förstått det hela rätt. Har pratat med Fredrik Hansson på Svemo rr-sektion och det finns inga andra avtal än TL-racing 209 bak 208 fram

Pär Karlsson

Måste ni köpa däck från samma ställe lr är jag ute och snurra nu....så om någon har goda kontakter och tex kan köpa en uppsättning för 2000 kr iställe för 2700 så får man inte va med :va

Gottis skrev:
Måste ni köpa däck från samma ställe lr är jag ute och snurra nu....så om någon har goda kontakter och tex kan köpa en uppsättning för 2000 kr iställe för 2700 så får man inte va med :va
Man får köpa var man vill men inom SVerige är det svårt att få bättre pris än direkt med TL. Det enda är att det ska vara rätt däck, dvs Dunlop 208/209.

Alicia skrev:
Är det regler mot att ändra däckdimensionerna?
Jepp, 110 fram och 160 bak ska det vara. Men det är ju inte en SM-klass längre så det går säkert att få dispens om man ber snällt.

Torkel skrev:
Jepp, 110 fram och 160 bak ska det vara. Men det är ju inte en SM-klass längre så det går säkert att få dispens om man ber snällt.

Men 250sp kommer att köras tillsammans med SM el?
När man kör B-race så gäller inte standard reglerna eller?

Last edited:
Alicia skrev:
Men 250sp kommer att köras tillsammans med SM el?
När man kör B-race så gäller inte standard reglerna eller?
Jepp, om klassen är utlyst som 250SP A+B så gäller standardreglementet (typ alla SM/SO och en del som vi samkör med ERF). Om det är rent B-race typ B400 som vi brukar köra i Sviestad så får du trimma allt du orkar och köra på traktordäck om du så vill!

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back