Däckbytemaskin/Däckbyte/Balansering

Skall du kränga däck till en 600/1000RR krävs en avtryckare ala biltema 599kr samt däcksjärn som minimum.

Ja du bör balansera även om det går att köra utan.

Jag har lagt om mina däck själv länge nu och utav 10 däck så har nog 9 funkat utan balansering . det 10:e har jag roterat på fälgen ett kvarts varv så har det funkat.
Mc-däck verkar ha en betydligt bättre nogrannhet än bildäck. Men är din fälg lite obalanserad så kan det förståss bli lite knivigare.

edit: Såg nu att du har "åka fort som fan maskin" . Om du oftare är på fel sida lagen, så är det att rekommendera balansering, då det blir känsligare ju fortare man kör. Själv kör jag bara i 70.

Last edited:
sidan du länka till, 1600 spänn för nån sorts manuell däcksmaskin sen 1000 spänn för grejen som trycker av däcker från fälgen. 2600:-
Jag köpte en gammal Hofmann monty för ungefär samma pengar, så kolla konkurs/maskin-auktioner begagnatannonser blir mitt tips kan du nog få en "riktig" maskin för inte så många kronor till

Man kan ofta använda nån hojs sidostöd och trycka av däcket från fälgen - bara och plocka av bromskivoirna och lägga på backen - först ena sedan andra.
Har man centralstöd kan man använda sin egen som saknar ett hjul - det går ju ofta och vicka över och
använda ena av dess ben och pressa med - har gjort så här skogen och hemma.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!