Däckbyte?!

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag är ny på det här med landsvägare. Hur fan gör man när man ska byta däck. Kränger man däcken själv och så är det frid och fröjd, eller måste man låta däcknissen göra det och balansera skiten?

Kan de balansera mc hjul i maskinen de använder för bilhjul?

Att kränga däck fixar jag utan problem iaf. Har ett par crossår bakom mig där man kränger däcken själv. =)

Alltså, om det redan sitter vikter på fälgen, måste de flyttas om med ett nytt däck?

Har du rätt grejer är det givetvis lätt att byta däck själv. Att balansera gör du lättast med en ställning för det, tar väck de gamla vikterna och balanserar om. Givetvis kan du lämna in skiten, men det är lite pengar, om du inte får kompispris.

Ja kränger själv å kör utan att balansera, ja har aldrig känt av några vibrationer iaf..

hmm! Man kan strunta i att balansera dom men det har jag hört att man ska passa sig för! Annars tar man bara med sig fälg å däck å åker te en "däcknisse" sen fixar dom de , runt 100-200kr/däck! Sen e d bara att dra hem å fixa! Man kan fixa mc-hjul på¨samma maskin som te bil , men då måste man ha en "pinne" som e gjord för smalare dimensioner på innerdiametern! Om du fattar :D

mvh Mar

Jag kränger mina däck själv.
Bak behöver inte balanseras, fram kan det vara bra, men har glömt det en gång, men vibrerade ingenting i styvt 300mätarfart ändå.
Sätt fälgen på en stång och snurra, tyngsta änden kommer hamna längst ner, sätt en tyngd på motsatt sida (jag tiggde vikter hos lokale däckkrängaren). Sen snurrar du hjulet igen, när du ser att det inte är nån sida som är tyngre än den andra är du klar. Du fattar nog.

Ok, det löser sig. Tack för hjälpen. =)

-PLM- skrev:
Jag kränger mina däck själv.
Bak behöver inte balanseras, fram kan det vara bra, men har glömt det en gång, men vibrerade ingenting i styvt 300mätarfart ändå.
Sätt fälgen på en stång och snurra, tyngsta änden kommer hamna längst ner, sätt en tyngd på motsatt sida (jag tiggde vikter hos lokale däckkrängaren). Sen snurrar du hjulet igen, när du ser att det inte är nån sida som är tyngre än den andra är du klar. Du fattar nog.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...