däckbyte

kåvej

Ny medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda CBR 07
hejsan.

i mitt fall undrar jag om däckbyte på en cbr 125 07.

vissa säger att det går att sätta på 120/90/17 men någon sa att då va man tvungen att förlänga kedjan med några länkar för den slog i svingen. nog som vet 100% säkert?

mycket tacksam för svar :)

(orginal är 100/90/17)
 
Köp ett original däck? Eller letar du efter annat mönster kanske?
 
nej orginal är 100/90/17 på en honda cbr vilken är för smalt och det är väldigt vanligt att man bytar till bredare, därav frågan :)

Jo men man bör inte byta upp mer än 10 bak, får inte den handlingen som man vill ha om man byter för stort eller litet mot fälgens storlek.
fram ska man inte byta om man inte byter fälg, antingen så kommer cykeln bli mer tungstyrd och vill gå rakt fram i kurverna eller om det är för litet är de risk att de tappar fäste eller börjar vobbla
 
Last edited:
Jo men man bör inte byta upp mer än 10 bak, får inte den handlingen som man vill ha om man byter för stort eller litet mot fälgens storlek.
fram ska man inte byta om man inte byter fälg, antingen så kommer cykeln bli mer tungstyrd och vill gå rakt fram i kurverna eller om det är för litet är de risk att de tappar fäste eller börjar vobbla

Det där med vobbling på fram fälgen. Såg att det var balans tyngder eller vad det heter på ekrarna.

Hur blir det om man byter framdäcket ska man ta bort tyngderna eller :va

Någon som vet vad man ska ha för däck om det står 4,10(?) kan inte översätta till de siffrorna som brukar stå på hemsidor och liknande.
 
Jo men man bör inte byta upp mer än 10 bak, får inte den handlingen som man vill ha om man byter för stort eller litet mot fälgens storlek.
fram ska man inte byta om man inte byter fälg, antingen så kommer cykeln bli mer tungstyrd och vill gå rakt fram i kurverna eller om det är för litet är de risk att de tappar fäste eller börjar vobbla

tackar så mycket, då blir det ökning till 110/90/17 :)
 
Det där med vobbling på fram fälgen. Såg att det var balans tyngder eller vad det heter på ekrarna.

Hur blir det om man byter framdäcket ska man ta bort tyngderna eller :va

jag är inget proffs på det men jag har bara lärt mig att man ska hålla sig till storleken i fram, annars kan man hamna på potatis-åkern med cykeln efter en.

tyngder på eker/fälg är för att balansera hjulet så det inte drar åt oönskade håll om fälgen väger olika mycket på sidorna. vet inte men tror nog att det är lika bra och låta dem sitta kvar när man byter gummi
 
jag är inget proffs på det men jag har bara lärt mig att man ska hålla sig till storleken i fram, annars kan man hamna på potatis-åkern med cykeln efter en.

tyngder på eker/fälg är för att balansera hjulet så det inte drar åt oönskade håll om fälgen väger olika mycket på sidorna. vet inte men tror nog att det är lika bra och låta dem sitta kvar när man byter gummi

Njae... Måste vara gummit som gör obalans. Tror det är någe fel på original fälgen.
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top