Däckbyte och kedjespänning?

Iceman1985

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Hoj
Suzuki Bandit 1250SA -09 (Svart)
Tjo!

Har kört 200 mil på mitt Dunlop Sportmax D220 tror jag det heter..(original på Bandit 1250)

Så jag beställde mig ett Michelin Pilot Road 3B.

Nu till frågan..:
Jag lämnade in motorcykeln på service (100 mila service efter 143 mil).
Dom gjorde servicen och efteråt påpekade han att kedjan "glappade" väldigt mycket så dom spände upp den.. När jag kom hem igen efter en ~35 mila tur så spanade jag på kedjan.. vafan? Den glappar ju lika mycket nu.. typ 7-8cm upp och ner.

Hur kan detta komma sig och är det normalt? Nog för att hojen är ny och kedjan säkert behöver trimma till sig lite.. men detta kändes lite väl extremt.

Vad ska man tänka på då man justerar kedjan själv?

Fråga 1: Varför beställer du ett nytt däck efter 200 mil?

Fråga 2: Om kejan justerades av mekaniker och efter 35 mil har ett spel på 8 cm så finns det två alternativ: (var ju faktiskt ingen fråga! :))

1: Mekanikern är kass och gjorde fel.
2: Något är tokfel med din kedja.

Kedjor "trimmar inte in sig" så så extremt. Min har gått 500 mil nu och har inte behövt justera den en enda gång.

Fråga 1: Varför beställer du ett nytt däck efter 200 mil?

Fråga 2: Om kejan justerades av mekaniker och efter 35 mil har ett spel på 8 cm så finns det två alternativ: (var ju faktiskt ingen fråga! :))

1: Mekanikern är kass och gjorde fel.
2: Något är tokfel med din kedja.

Kedjor "trimmar inte in sig" så så extremt. Min har gått 500 mil nu och har inte behövt justera den en enda gång.

Nä nog har jag varit med om att man får spänna några ggr i början men glapp på 8cm efter 35mil låter lite väl bananas.

TS Hur gammal är kedjan. Skött den väl? Överspänt den för mkt?

Hur spänd är kedjan när du sitter på hojen så fjädringen hamnar i "normalt arbetsläge"?

Viktigast är att kedjan inte blir helt sträckt någon gång oavsett fjädringsväg. Och kolla kedjan på olika ställen genom att rulla fram hojen/bakhjulet lite.

Kan ju vara ett måndagsex till kedja som tagit slut direkt, eller så sitter bakhjulet lite snett, isåfall blir den olika spänd beroende på var du kollar.

Oj, trevligt med så många och snabba svar..
Anledningen till att jag har beställt ett nytt bakdäck är att det är platt-slitet = inget mönster kvar på 6-7cm på mitten av däcket (skandal-kvalitet)

Mjo det här med kedjan är jävligt skumt.. har inte kollat spänningen då jag sitter på, utan endast då den står på sidostödet.
Har smort den var 30-40'e mil ungefär..(Chain wax) men det ska väl inte påverka?
Både motorcykeln och kedjan, samt bakdäcket är nytt!
Jag köpte en ny 2009'a nu i mars 2011.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...