Däckbyte MC (Skåne)

Byta själv är inte för alla, jag lämnade bort i många år innan jag började göra det själv. Inget fel i det!

Byta själv är inte för alla, jag lämnade bort i många år innan jag började göra det själv. Inget fel i det!
Har man inte själv repat dem…så har man nån att skylla på.
Hade 2 repfria på nuvarande hoj. Mcfirma 1 slaktar bakfälgen. Mcfirma 2 märker upp framfälgen rejält. Firma 3, en däckfirma som bytt resterande, har bra grejer och repar inget men envisas med att plocka fälgbalanseringsvikterna om jag inte står över dem genom processen. Vaedemeddom?

Jag har ont och vill inte plåga min gistna lekamen. Jag vill inte igenom alla rookiemisstagen och köpa prylarna är mååånga däckbyten i pengar. Skulle inte få för mig att byta andras och riskera skador på kropp och material (deras hjul) med osämja som följd.

Har man följt trådens huvudman och de erfarenheter han hunnit göra på sin korta mckarriär så förstår man honom när han säger att han vill lämna bort.

Likväl lobbar jag för att han lär sig plocka av och på hjulen själv samt köper erforderliga verktyg till dessa moment. Mest för att ha kontroll, veta att det är rätt gjort och med den grad av försiktighet han vill ha.

Bonusvisdom:

”Repor syns inte på en smutsig fälg, ej heller på en mc i rörelse.”

Last edited:
Skiljer väl t o m mellan radialok som har styrning och inte? Det är hela processen med centrering osv. Jag har gjort fel, fått vibrationer och trott skivan är skev. Gjort om och rätt, inga vibrationer.
Det jag är mest rädd för är att de drar för hårt.
Kan du (eller någon annan) peka mig åt rätt håll vad det är för skillnad för jag lyckas inte hitta något om det alls :( (vill lära mig, inte för att det spelar någon roll på mitt lok som inte har radialok)

Kan du (eller någon annan) peka mig åt rätt håll vad det är för skillnad för jag lyckas inte hitta något om det alls :( (vill lära mig, inte för att det spelar någon roll på mitt lok som inte har radialok)
Dave Moss hjälpte mig. Från ca 4 min men kolla gärna hela. Det var omvänt mot min ducce där axeln ska in från andra hållet. Tog ett par gånger innan jag hade fixerat resp löst på rätt ställe vid rätt moment. Med axel och gaffelben är det lika medan oken skiljer. Här visar han centrering av ok utan styrning, som mina. Det skall vara i ett moment.

• Gilla
Reaktioner: RN
Dave Moss hjälpte mig. Från ca 4 min men kolla gärna hela. Det var omvänt mot min ducce där axeln ska in från andra hållet. Tog ett par gånger innan jag hade fixerat resp löst på rätt ställe vid rätt moment. Med axel och gaffelben är det lika medan oken skiljer. Här visar han centrering av ok utan styrning, som mina. Det skall vara i ett moment.

Jättebra beskrivning av hur man ska göra dom olika momenten, men jag håller inte med om i vilken ordning man ska centrera vänster bromsok och vänster gaffelben. Så som han gör vill vänster bromsok styra gaffelbenets position istället för tvärtom. Jag skulle låsa fast vänster gaffelben före montering av vänster bromsok, då kan inte avståndet mellan gaffelben och bromsskiva ändras.

Jättebra beskrivning av hur man ska göra dom olika momenten, men jag håller inte med om i vilken ordning man ska centrera vänster bromsok och vänster gaffelben. Så som han gör vill vänster bromsok styra gaffelbenets position istället för tvärtom. Jag skulle låsa fast vänster gaffelben före montering av vänster bromsok, då kan inte avståndet mellan gaffelben och bromsskiva ändras.
Jag håller med dig, tror jag, men sånt här blir fort rörigt i min skalle. Jag letade efter ett annat klipp där han gör samma sak på en vit aprilia, med någon skillnad och det är vad jag följt. Då var det viktigt att låsa ”captive side”. Hittade det först för längesen och reagerade på avvikelsen när jag senare såg detta avsnitt, som jag tror är äldre. Tycker ändå poängen med centrering av ok utan styrning framgår, sen får var och en ta reda på vad som gäller för ens egen mc. Hade det varit relevant för tråden kanske jag letat mer, men det tycker jag inte att det är. Får se om jag pallar när man är sömnlös nån natt…

Har inte rört det italienska möget på länge, som dessutom är tvärtom. Nu har jag jappannsk mc med ok hängda i gaffeln och en axel jag vet hur jag centrerar, underbart. Man glömmer och även Moss rör nog till det någon gång.

Alltid plockat loss och satt tillbaka själv. Köpt däck på nätet och betalade 350:- förra sommaren för skifte och balansering på fälg(fram). Ska byta bakdäcket nu i höst eller vår. Får se vad det kostar då.

Nyheter
Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE