Däckbyte MC (Skåne)

bigsMT09

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2025
Hoj
2024, Yamaha MT09
Tjena! Vet du någon bra & billig MC däckbyte service i Skåne, helst nordöstra? Eller har du utrustning hemma och skulle kunna hjälpa mig för en slant?

Avmontering/kränga/montering.

Kommentera gärna. Tack för hjälp. Uppskattas.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tjena! Vet du någon bra & billig MC däckbyte service i Skåne, helst nordöstra? Eller har du utrustning hemma och skulle kunna hjälpa mig för en slant?

Avmontering/kränga/montering.

Kommentera gärna. Tack för hjälp. Uppskattas.

Claessons Motor i Bromölla eller valfri bildäckshandlare i din omedelbara närhet.

Claessons Motor i Bromölla eller valfri bildäckshandlare i din omedelbara närhet.

Claessons finns ja. Dålig erfarenhet av bildäckshandlare/verkstäder när det gäller MC däckbyte. Gjort en tråd om det här på forumet för några mån sen.

Claessons finns ja. Dålig erfarenhet av bildäckshandlare/verkstäder när det gäller MC däckbyte. Gjort en tråd om det här på forumet för några mån sen.

Finns även ett Yamaha Center i sydvästra Sölvesborg MMG MC&ATV, cirka 7km från Claessons

Om du plockar av hjulen själv så kan random däckfirma hjälpa dig stt kränga för några hundralappar.
Annars är det nog nån mc-firma som gäller, dom kommer ta bra betalt och dessutom gnälla på att du inte köpt däck av dom.

Om du plockar av hjulen själv så kan random däckfirma hjälpa dig stt kränga för några hundralappar.
Annars är det nog nån mc-firma som gäller, dom kommer ta bra betalt och dessutom gnälla på att du inte köpt däck av dom.

Ja nej det vill jag inte göra. Har skapat tråd om detta tidigare faktiskt, för sist jag bytte däck tog jag det till en ”random däckfirma” med bra betyg. Slutade med Försäkringsärende och tvist.

De tog nästan 2000kr också för arbetet.

Hittade en snubbe på FB som gör hela arbetet till mig för 700kr

Ja nej det vill jag inte göra. Har skapat tråd om detta tidigare faktiskt, för sist jag bytte däck tog jag det till en ”random däckfirma” med bra betyg. Slutade med Försäkringsärende och tvist.

Ojdå. Jag brukar gå till en gummifirma som bara säljer bildäck när jag köpt däck från tyskland. Det har funkat prima och så slipper man gnäll och att betala extra för att man inte köper (dyra) däck av dom.
Men då kommer jag med lösa hjul.

Ojdå. Jag brukar gå till en gummifirma som bara säljer bildäck när jag köpt däck från tyskland. Det har funkat prima och så slipper man betala extra för att man inte köper (dyra) däck av dom.

Förstår. Ja gör precis samma. Köper däcken själv, och dessa gjorde då avmontering/kränga/montering så det blir ju lite dyrare så klart än om man tar med lösa hjul.

Sånt som händer. Första och sista gången jag lämnar MC där iaf.

Random snubbe på fb känns ändå lite mindre säkert än vettig däckfirma. Särskilt om det då ska monteras av och på hjul på mc.

Random snubbe på fb känns ändå lite mindre säkert än vettig däckfirma. Särskilt om det då ska monteras av och på hjul på mc.

Han verkar vettig faktiskt. Hyr egen verkstad osv. Vi får se. Är det inga bra vibbar på plats så skiter jag i det.

Han verkar vettig faktiskt. Hyr egen verkstad osv. Vi får se. Är det inga bra vibbar på plats så skiter jag i det.

Varning. Har du fabriksmonterade fälgbalanseringsvikter?
En del däckfirmor rycker alla vikter de ser.
Hur många:
-momentdrar?
-justerar kedjan korrekt?
-vet hur man återmonterar ett framhjul beroende på om du har radialbromsar eller ej?
- spänner överfall för hårt med oval axel som följd?
Jag har fått grejer förstörda.

Mc-Center ksd har historiskt haft ok pris på omläggning och balansering även när du har skaffat däcken själv. Vad de tar för av och påmontering på hojen vet jag inte. Verkstadskillen är duktig och erfaren men jag har slutat vända mig dit av andra orsaker. Sådant man inte gör mot folk som varit kunder sen sent 80-tal.

Tillägg:
Om de mc-firmor, förutom mc-center, som nämns i trådens överhuvudtaget skulle byta dina medhavda däck, (andningspaus), är det till en kostnad som kan likställas med det monetära uttrycket för ”draåtskogen”.

Last edited:
Ööööhhh va? Är det något jag missat som avviker från axiellt monterade ok??
Skiljer väl t o m mellan radialok som har styrning och inte? Det är hela processen med centrering osv. Jag har gjort fel, fått vibrationer och trott skivan är skev. Gjort om och rätt, inga vibrationer.
Det jag är mest rädd för är att de drar för hårt.

Last edited:
Skiljer väl t o m mellan radialok som har styrning och inte? Det är hela processen med centrering osv. Jag har gjort fel, fått vibrationer och trott skivan är skev. Gjort om och rätt, inga vibrationer.
Det jag är mest rädd för är att de drar för hårt.
Ahaa, har styrning på mina så de borde inte kunna hamna fel (har i alla fall inte gjort det när jag haft loss hjulen)

Ahaa, har styrning på mina så de borde inte kunna hamna fel (har i alla fall inte gjort det när jag haft loss hjulen)
Mina hade inte styrningar och av slitaget på beläggen att döma visste inte den stora nordostskånska mcfirman hur man gör. Samma firma som på rak fråga om med vilket moment hjulmuttern bak skall dras lakoniskt svarade ”lagom”. Rätt svar är 230 Nm… Dra det på känn, den som kan!

Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7