Däckbyte i NASCAR

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har noterat att killarna som byter hjulen i NASCAR är grymt snabba med mutterdragaren. Ser ut som att muttrarna åker in i maskinen vid avdragning och sedan matar de bara på när de ska tillbaka.

Vet nån vad de har för typ av maskin?

sandstream71 skrev:
Har noterat att killarna som byter hjulen i NASCAR är grymt snabba med mutterdragaren. Ser ut som att muttrarna åker in i maskinen vid avdragning och sedan matar de bara på när de ska tillbaka.

Tänkte förstöra din tråd lite , har ingen aning om vad dem använder för muttermaskin.
Men NASCAR måste vara det läckraste på fyra hjul, så otroligt häftigt när dem drar fram över 300 :felämne

Beanise skrev:
Tänkte förstöra din tråd lite , har ingen aning om vad dem använder för muttermaskin.
Men NASCAR måste vara det läckraste på fyra hjul, så otroligt häftigt när dem drar fram över 300 :felämne

Det är okej! :tummenupp

Själv gillar jag IRL och CART mer, tycker det är lite för jämt i NASCAR.

sandstream71 skrev:

Jag tror att dom limmar muttrar på hjulen i förväg, har läst det någonstans.

sandstream71 skrev:
Ser ut som att muttrarna åker in i maskinen vid avdragning och sedan matar de bara på när de ska tillbaka.

De har muttrar limmade på de nya fälgarna.
De "gamla" flyger åt alla håll när dom muttrar bort.

Så de är inget speciellt med den muttermaskinen.
Förutom att de kanske är en DeWalt :)

sandstream71 skrev:

Bara en vild chansning, men är det inte så att muttrarna sitter kvar i fälgen...

Låter som en lättare lösning en någon automatavapenmuttermaskin...

:va

Edit: bajs vad långsam man var idag då...

Kenta skrev:
Är inte bilarna balla nog? :)
nä det är dom inte. nascar är den enda (nästan) motorsporten som får mig att stänga av tv:n. förutom f1 förstås. :D

t.ex. jämför man bilsport mot mcsport så vet man vad som är kortegekörning och vad som är riktig racing. :7peta

En annan sak som är skoj är att dom bär runt på en flaska med luft istället för att ha en kompressor ståendes någonstans, vilket innebär att dom kör sjukthöga bar i mutterdragaren.

man kan ju fråga sig vad vitsen är att inte ha centrummutter?

Sen blir jag mest yr i huvet av att se de köra så många varv åt samma håll.

Mycket av de amerikanska genuina motorsporterna består av att köra runt åt vänster, varför då tro?

Silwer skrev:

Bättre säkerhet! (Sällan en NASCAR-bil tappar ett hjul men det sker titt som tätt i IRL, CART och de andra klasserna med centrumbult)

Silwer skrev:

Varför skulle det behöva finnas en logisk mening?
Hela charmen med Nascar bygger ju på den rätta känslan: förgasare, stötstänger, 4-vxl, 1630kg bil, garagedomkraft, 5 bultshjul osv... snabbt som F1 och "tätare än bilarna på parkeringen".
Helt galet, man bara måste uppskatta den enda formen av bilracing där man kan vinna från +40 startposition.

Josef skrev:
Varför skulle det behöva finnas en logisk mening?
Hela charmen med Nascar bygger ju på den rätta känslan: förgasare, stötstänger, 4-vxl, 1630kg bil, garagedomkraft, 5 bultshjul osv... snabbt som F1 och "tätare än bilarna på parkeringen".
Helt galet, man bara måste uppskatta den enda formen av bilracing där man kan vinna från +40 startposition.

tyvärr förstår jag inte, köra runt runt är inget jag tycker är kul att titta på i längden så för mig har kanske bilarna charm men inte tävlingsformen.

Beanise skrev:

nja WRC e grymmast

För att faktiskt vara lite ON topic så finns det coola muttermaskiner som matar fram muttrarna själva men i NASCAR får man inte använda dylik hightech så man limmar som sagt muttrarna i fälgen istället.

Axman skrev:
t.ex. jämför man bilsport mot mcsport så vet man vad som är kortegekörning och vad som är riktig racing :7peta
Ja.
Men nu var de muttermaskiner och Nascarkärror vi jämförde.

Josef skrev:
Hela charmen med Nascar bygger ju på den rätta känslan: Förgasare, stötstänger, 4-vxl, 1630kg bil, garagedomkraft, 5-bultshjul osv...
Snabbt som F1 och racing som går tätare än bilarna på parkeringen.

Helt galet. Man bara måste uppskatta den enda formen av bilracing där man kan vinna från +40 startposition.
Word mannen!! :fakta

Back