Däckbyte eller inte?

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Hoj
z1000sx -14
Nu é det så att jag är en liten perfektionist... och smålänning på samma gång... :dummer

Införskaffade en z1000sx -14 med ~350mil på mätaren. Original däcken sitter på, ett par bridgestone. Jag tyckte dock att framdäcket var lite konstigt slitet och beställde därav en uppsättning däck. Michelin Pilot Road 3. Både fram och bak.

Nu är det dock som så att orginalbakdäcket inte direkt är slitet och egentligen inte framdäcket heller. Däremot har ju framdäcket slitits mer än bakdäcket, vilket gjorde att jag trots allt beställde en uppsättning nya däck, och nu kommer smålänningen fram igen :gnissla

Jag har inte mätt mönsterdjupet, men är väl 4-5mm bak och kanske 3mm fram.

Jag har lite olika scenarion och vill gärna ventilera lite med er. Däck är färskvara och de nya däcken är hos firman.
  • Jag kontrollerar färskheten på de gamla däcken, byter dessa, både fram och bak, sparar de gamla (vad jag nu ska ha dem till)
  • Jag hämtar hem däcken och låter de gamla sitta på

Jag har inga bandagar inplanerat...

Jag förstår nog inte frågan, men du har alltså en hoj med helt okej däck men du funderar ändå på att byta? Är det så? Om det nu är originaldäcken som sitter på så lär de ju inte vara äldre än 2-3 år och skall hålla några säsonger till innan de kan kallas "för gamla".

Personligen hade jag kört slut på de däck som sitter på innan jag bytte till nya, under förutsättning att däcken inte är för gamla, inte är för slitna och levererar det jag behöver (sportiga däck om jag vill köra på bana, touringdäck om jag vill nöta landsväg). Dels för att det känns som slöseri att kränga av bra däck (som du ju aldrig kommer att kränga på igen) och dels för kostnadens skull.

Släng upp bilder på däcken så blir det lättare att ge råd.

Jag förstår nog inte frågan, men du har alltså en hoj med helt okej däck men du funderar ändå på att byta? Är det så?

Du förstår frågan mycket väl. Det stämmer bra det du skriver och jag har nu fått hem däcken till bilfirman. I samma veva har jag (kanske) ångrat mig och insett att mina nuvarande däck inte alls är så kassa...

Det lutar åt att jag svänger förbi bilfirman och plockar ut däcken. Jag är den mest veligaste personen på denna jord... Jag får väl sälja däcken privat i värsta fall. Jag vill ju inte stå där i dålig dager och säga, "ehm, näe, jag behövde visst inte däcken" :dummer

Jag behövde mest bara ventilera lite :)

Bilder på däcken kan bli lite småsvårt, vi är på olika orter för tillfället...

Kör mer och däcken är slut efter sommaren, byt! Slut på velande.

Hur menar du när du skriver "framdäcket var lite konstigt slitet"?
Det brukar väl gå en 2-3 framdäck på ett bakdäck. Dessutom är 350 mil ingenting. :tummenupp

Hehe, jag har varit i samma sits som du TS!

När jag köpte min suzuki var det en uppsättning 016BT på den, men föraren innan mig kunde inte svänga skarpt och körde nästan bara rakt fram i stadstrafik så redan efter 300-400mil som han sa att däcken hade gått så satte de sina spår. hojen var äcklig o svänga med för framdäcket var markant "platt" i mitten kontra sidorna, den "dök" så fort man kom över kanten, då köpte jag mig en uppsättning PP CT2. bakdäcket behöll jag dock, ja svarvade till det lite på kinnekulle o har det än idag.

Om framdäcket känns konstigt eller ser slitet ut i mitten så kan det vara värt o byta det iaf, jag skulle aldrig klarat av de förra däcket, de hade gått med fel tryck och bara rakt fram med mkt tvärnitar. bakdäcket gick o rädda, inte lika känsligt för min del med sånt.

Men om de känns bra så behåll de. du lär ju märka i rondeller om inte annat

Hehe, jag har varit i samma sits som du TS!

Intressant... jag får ta en närmre kik helt enkelt...

Hur menar du när du skriver "framdäcket var lite konstigt slitet"?
Det brukar väl gå en 2-3 framdäck på ett bakdäck. Dessutom är 350 mil ingenting. :tummenupp

Jag vet hur ett däck formar sig beroende på körstil men jag har faktiskt ingen bra förklaring på vad jag menade. Jag blev förmodligen mest fundersam till varför framdäcket var mer slitet än bak. Jag menar, bakdäcket borde ju "naggas" mer pga vridet? Men visst, framdäcket är smalare och ligger ann mer mot vägen medans bakdäcket är bredare och fördelar anläggningsytan under körning (luta ner i svängar)

Men som sagt, jag får ta en ytterligare koll. Jag har inte känt någon märkbar skillnad ännu så det blir nog att jag behåller däcken på, alternativt byter jag enbart däcket fram. Vi får se..

Jag har åxo en z1000sx -14
Gissar på att du har samma däck som satt på min när den var ny
Dom däcken var slut vid ca450 mil. Riktiga skitdäck om du frågar mig.

Jag har åxo en z1000sx -14
Gissar på att du har samma däck som satt på min när den var ny
Dom däcken var slut vid ca450 mil. Riktiga skitdäck om du frågar mig.

Intressant... jag får ta en närmre kik helt enkelt...

Jag vet hur ett däck formar sig beroende på körstil men jag har faktiskt ingen bra förklaring på vad jag menade. Jag blev förmodligen mest fundersam till varför framdäcket var mer slitet än bak. Jag menar, bakdäcket borde ju "naggas" mer pga vridet? Men visst, framdäcket är smalare och ligger ann mer mot vägen medans bakdäcket är bredare och fördelar anläggningsytan under körning (luta ner i svängar)

Men som sagt, jag får ta en ytterligare koll. Jag har inte känt någon märkbar skillnad ännu så det blir nog att jag behåller däcken på, alternativt byter jag enbart däcket fram. Vi får se..

Men för helv... Gå nu ut och börna upp bakdäcket istället för att analysera. De är förbrukningsvaror. Pilot 3:an är helt ok dessutom!:tummenupp

Du började inlägget med att du är perfektionist!!! Däck är förbrukningsvara, inte konstigare än att tanka hojen, byt ut skiten!

3mm kvar på ett framdäck är ca halvvägs så jag hade kört ett tag till.

Jag kör slut på däcken innan de byts =D

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk

Är du en äkta smålänning bör du få ut en 122-163 mil av corden också. Jag bara utgår från att du kör lutandes för att få det där sista på kanterna när corden kommer fram i mitten!:banana

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park