Däckbyte - corden poppar inte ut

Kontrollerade precis slangen och den ligger rätt runt om.
Borde inte cykelpump räcka? Man har ju 7-10 bar i ett cykeldäck

Man vill ha den snabba luftpåfyllningen. Tryckluft och spännband är grejen :tummenupp. Skruva även ur ventilen till slangen.
 
Kontrollerade precis slangen och den ligger rätt runt om.
Borde inte cykelpump räcka? Man har ju 7-10 bar i ett cykeldäck

nu skojar du va ? man ligger på 2.5-2.9 i bildäck . gör som grapparna säger.. pumpa med kompressor. på däckfirmorna kör dom upp till ca 3-3.5 bar vid själva poppmomentet om jag inte har fel . mackpumparna brukar ha lite svårt med trycket. ta hjälp av någon med kompressor. du kommer bara få gråa hår

Man vill ha den snabba luftpåfyllningen. Tryckluft och spännband är grejen :tummenupp. Skruva även ur ventilen till slangen.

spännband är bara otroligt onödigt meckigt., och inget man behöver hålla på med. Enklast är som henrik säger. skicka upp till 3-3.5 bar så poppar det satan. har aldrig slagit fel , mina slanghjul fick jag till och med att poppa med hål i slangen. så någe fel gör han
 
Last edited:
nu skojar du va ? man ligger på 2.5-2.9 i bildäck . gör som grapparna säger.. pumpa med kompressor. på däckfirmorna kör dom upp till ca 3-3.5 bar vid själva poppmomentet om jag inte har fel . mackpumparna brukar ha lite svårt med trycket. ta hjälp av någon med kompressor. du kommer bara få gråa hår
Jag har 7 bar i min racer och 4,5 bar i min MTB. Betydligt mycket smalare däck i en racer som ska bära ca 100kg än på en hoj där dom bär ca 300kg.

För att återgå till ämnet, jag har lyckats ganska bra när jag har ploppat däck med cykelpumpen. Är fälg och däck bara lite uppsmorda så tätar det så man får lite tryck och det glider så fint :tummenupp
 
spännband är bara otroligt onödigt meckigt., och inget man behöver hålla på med. Enklast är som henrik säger. skicka upp till 3-3.5 bar så poppar det satan. har aldrig slagit fel , mina slanghjul fick jag till och med att poppa med hål i slangen. så någe fel gör han

Kan faktiskt behövs om det är riktigt jävligt. Alla sätt är bra förutom de dåliga.

Men tryckluft är grejen.
 
Lagom mängd med smörja/däck fett på däcket så brukar det mesta lösa sig vid 2-3bar.
 
Kan faktiskt behövs om det är riktigt jävligt. Alla sätt är bra förutom de dåliga.

Men tryckluft är grejen.

helt sant.. tryckluft is the skit :tummenupp

Jag har 7 bar i min racer och 4,5 bar i min MTB. Betydligt mycket smalare däck i en racer som ska bära ca 100kg än på en hoj där dom bär ca 300kg.

För att återgå till ämnet, jag har lyckats ganska bra när jag har ploppat däck med cykelpumpen. Är fälg och däck bara lite uppsmorda så tätar det så man får lite tryck och det glider så fint :tummenupp

räcer kanjag itne uttala mig om . mtbń ligger jag under 2 bar på . välidgt lågt tryck där. ca 1,8
 
Last edited:
imorn blir det till macken och testa igen, utan ventil. Smörja, lufta, lufta ur, smörja, lufta, studsa, banka, osv.

Läst på andra forum att vissa behöver pumpa upp till ca 6 bar innan det poppar med supermoto fälgar.

Frågan är om jag kommer få tryckanvisning när jag inte har nån ventil? Läskigt att fylla utan att ha nån koll på trycket. Hur mycket tryck klarar mack kompressorerna?

Förresten, är det inte bara viktigt med snabb lufttillförsel när man kör slanglöst..?
 
Last edited:
räcer kanjag itne uttala mig om . mtbń ligger jag under 2 bar på . välidgt lågt tryck där. ca 1,8
OT, men cykeldäck har max och min tryck. Har man för lågt bryts däcken sönder, man riskerar snakebites och man riskerar att slå sönder fälgen. Nu kan jag inte kolla min MTB, den står 20 mil bort, men jag är rätt säker på att min är bra mycket mer än 1,8. Om inte annat blir de ju rackarns trögtrampat ;-)
 
poppa

Som redan skrivet..
Däcksmörja, ur med ventilen, rejält med tryck, pumpa ut upprepade gånger om det inte släpper.
Kan testa med att ha ventilen i pumpa 3-3,5 Bar och sedan studsa hjulet
runt om...hårt.
(Akta skallen och omgivningen bara :D )
Funkar inte det.. kosta på någon hundring och åk till en däckfirma.
Har däcket lega långt ner i någon trave så kan det behövas "spännband" för att få det att ta luft.
Extrem lågprofil brukar vara svårare än högre profil.
Amen
 
OT, men cykeldäck har max och min tryck. Har man för lågt bryts däcken sönder, man riskerar snakebites och man riskerar att slå sönder fälgen. Nu kan jag inte kolla min MTB, den står 20 mil bort, men jag är rätt säker på att min är bra mycket mer än 1,8. Om inte annat blir de ju rackarns trögtrampat ;-)

OT igen .. jag tror dig , hade ingen koll på att man även kunde köra så mycket, jag kör dock med däck som skall ha lite tryck samt dubbelbottnade fälgar , kör skogen mest och däcken används som dämpare också . och för att greppa. men första gången kändes det helt sjukt att man skulle kunna vrida däcket när man stog och vred styret.. men gott grepp är det.. slut OT
 
Har fått använda spännband ibland men då är det nått kallt slicks eller regndäck som har krånglat.

Om däcket som ska på har fått lite värme glider det på lättare. Var försiktig med för mycket smörja då däcket kan vrida sig på fälgen och då sabbas balanseringen. Har själv varit ut för detta både på en gatcykel men även på racehojen. Var iof ett specifikt däckmärke:gnissla men endå.. lagom ä bäst.

Ta ur ventilen, du ser på mätaren vilket tryck du har i däcket. Själv blåser jag i strax över 5 kilo i däcken innan jag lossar slangen och skruvar i ventilen för att sen justera ner till önskat tryck. Kanske är överkurs men är chiefen noga med racehojen så lär man sig..:)

Såg en kille i depån för 8 år sen stå med cykelpump å försöka få ut ett däck. När han hade stått i 10 min gick vi och sa att han kunde låna vår kompressor. Efter ytterligare 10 min kom han allt med däcket och ville låna kompressorn.. simsalabim så va däcket på plats!:D
 
hehe ok! Jag har nog pumpat mig varm en timme iaf..
Tack för tipsen alla! imorn blir det macken.
 
Liten rättelser bara det heter "Klinche" inte cord, sen bör man använda montagepasta istället för diskmedel (diskmedel torkar för snabbt) så glider på plats lite lättare :)
givetvis utan ventil för att snabbfylla för att få lite chockverkan i däcket
 
helt sant.. tryckluft is the skit :tummenupp



räcer kanjag itne uttala mig om . mtbń ligger jag under 2 bar på . välidgt lågt tryck där. ca 1,8

haha,, den text skrivningen känner jag igen,,, drop the beer dude, asg...gnäller inte,,, trycker i mig en virre här:tummenupp

Liten rättelser bara det heter "Klinche" inte cord, sen bör man använda montagepasta istället för diskmedel (diskmedel torkar för snabbt) så glider på plats lite lättare :)
givetvis utan ventil för att snabbfylla för att få lite chockverkan i däcket

och montage pasta är kalk o vatten i stort sett.. gissar...??
 
Last edited:
Tryck tillbaka klinchen så däcket inte sitter på plats någonstans, dit med monteringsfett för däck och prova med kompressor utan ventilen.

upp mot 4,5 bar kan du behöva gå, även 5 bar men sedan skulle jag börja om från början.


Monteringsfett för hojar är snabbtorkande så man har bara minuter på sig, det gör även att när du balanserat och monterat hjulet på hojen är det ingen risk för att det vrider sig om du inte har väldigt speciell hoj.

Får du tag på monteringsfett för lastbils- och bussdäck tar det en halv vecka för att torka...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top