Ett sätt att tänka ????
Om jag byter märke eller däcksmodell, så brukar jag byta bägge däcken. Dessutom så är det inge kul med ett slitet framdäck.
Jag tycker att det är viktigt med (samma) nytt grepp både fram och bak. Särskilt om man byter mellan däck med lite olika egenskaper. Det är inge kul att vänta ytterligare 50 mil med ett framdäck när man har ett nytt bakdäck. Om du har hårda och slitna däck. Men byter endast till ett nytt bakdäck, som därmed har lite andra egenskaper än framdäcken. Så rek. att du byter båda däcken.
Dessutom, hur lång tid tar det att köra ytterligare 50-100 mil i början av säsongen ? D.v.s. du kanske åker 1-2 månader med det gamla framdäcket och sedan så är det dax att byta.
Man kanske sparar såhär mycket:
2.000 SEK i 60 dagar med 2% ränta = 6 kronor och 67 öre eller om du inte har pengarna så kan du låna dessa och betala tillbaka. Det kostar ca 35 kronor att låna 2.000 SEK i 90 dagar till 7% ränta.
Om jag får välja så tycker jag, att jag hellre skiter i att spara ett par hundralappar jmf med att jag inte får två nya sulor till hojen.