Däckbredd?!

BlackStar

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
ZX7R
Eftersom man tog kortet i höstas så försöker man sätta sig in i det mesta men nu har jag stött på en fundering. Efter att ha läst diverse trådar så verkar det som om dom flesta har 180:s bredd på sina däck. Det ska vara 190 på min zx7r. Är det stor skillnad på köregenskaperna vid olika bredd på bakdäcket? Är det bara att välja bredd, vilken är att rekommendera om man mest kör gata? Kanske finns nån tråd om detta men jag slänger ut det ändå :)
 
På min sitter det också 190 som original. Bytte till 180 men upplevde ingen jättemarkant skillnad. Den ska bli något mer lättsvängd med 180. Jag kommer förmodligen att att köra med däckbredden 180 i fortsättningen också.
 
Eldstorm skrev:
På min sitter det också 190 som original. Bytte till 180 men upplevde ingen jättemarkant skillnad. Den ska bli något mer lättsvängd med 180. Jag kommer förmodligen att att köra med däckbredden 180 i fortsättningen också.
Enlig min mening så är det bästa att köra på det däcket som står i ditt reg.bevis. Har du 5,5 tums bakfälg så brukar det sitta ett 180-däck och har du 6-tums fälg så ska det vara 190-däck.
 
MangeH skrev:
Enlig min mening så är det bästa att köra på det däcket som står i ditt reg.bevis. Har du 5,5 tums bakfälg så brukar det sitta ett 180-däck och har du 6-tums fälg så ska det vara 190-däck.

Ok, har ingen aning om vad det är för tum måste kolla upp det! Verkar ju som om det e lika bra att göra som du säger, e ingen mening att dribbla med nått annat än vad som rekommenderas :)
 
BlackStar skrev:
Eftersom man tog kortet i höstas så försöker man sätta sig in i det mesta men nu har jag stött på en fundering. Efter att ha läst diverse trådar så verkar det som om dom flesta har 180:s bredd på sina däck. Det ska vara 190 på min zx7r. Är det stor skillnad på köregenskaperna vid olika bredd på bakdäcket? Är det bara att välja bredd, vilken är att rekommendera om man mest kör gata? Kanske finns nån tråd om detta men jag slänger ut det ändå :)
man ska ha det däck som står i pappren för bövelen!!!
däremot så kan man välja olika mönster å grepp...
men ta ALLTID rätt dimension
 
BlackStar skrev:
Eftersom man tog kortet i höstas så försöker man sätta sig in i det mesta men nu har jag stött på en fundering. Efter att ha läst diverse trådar så verkar det som om dom flesta har 180:s bredd på sina däck. Det ska vara 190 på min zx7r. Är det stor skillnad på köregenskaperna vid olika bredd på bakdäcket? Är det bara att välja bredd, vilken är att rekommendera om man mest kör gata? Kanske finns nån tråd om detta men jag slänger ut det ändå :)


Det ska var FETT :yoparty
 
h01hmt skrev:
man ska ha det däck som står i pappren för bövelen!!!
däremot så kan man välja olika mönster å grepp...
men ta ALLTID rätt dimension

Vad händer om man väljer för brett däck?
Har ett 160/70-17 på min nu som den förra ägaren satte på, men det ska vara ett 140/80-17 orginal?


Sorry, det är inget 160/70 utan det är ett 160/60... ser ut som en ballong på fälgen faktiskt.
 
Last edited:
skruvis skrev:
Vad händer om man väljer för brett däck?
Har ett 160/70-17 på min nu som den förra ägaren satte på, men det ska vara ett 140/80-17 orginal?

På min gamla hoj var det original med 150/70-17 på 3.5 tums fälg.
Jag fick tag i ett 160/60-17 och jag lovar det blev en riktig bulle på däcket.
Men det gick att göra svarta lakritsar i depåkurvan på Gelleråsen iaf :tungan
Så jag vet inte hur viktigt det är med bredden på däcket, jag anser att det är mycket upp till föraren hur hojen uppträder.
 
Ålandet beror troligen på att din bakstötdämpare är från 1987, min gammelgixxer gjorde precis likadant. Dock är det helt fel däck för din fälg, alltför brett.
 
skruvis skrev:
Vad händer om man väljer för brett däck?
Har ett 160/70-17 på min nu som den förra ägaren satte på, men det ska vara ett 140/80-17 orginal?

Breda däck är bara av ondo, men ett nödvändigt ont. Finns bara en (praktisk) anledning att ha ett brett däck det är att få ner effekten i marken. Att det ser bra ut är en helt annan. Sätter du på ett brett däck på en effektsvag maskin får du bara en större effektförlust (fast ballfaktorn ökar).
 
skruvis skrev:
Vad händer om man väljer för brett däck?
Har ett 160/70-17 på min nu som den förra ägaren satte på, men det ska vara ett 140/80-17 orginal?


Sorry, det är inget 160/70 utan det är ett 160/60... ser ut som en ballong på fälgen faktiskt.

Har du för brett däck blir hojen vidrig att köra. Det är det stora problemet på många gammelhojar, folk klämmer på alldelens för breda för att dom vill att det skall se coolt ut.
 
Lånar tråden lite å undrar vad det skulle innbära för skillnad om man slänger på ett 120/60-17 istället för orginal 120/70-17? Förutom att det blir lägre då förstås.
 
Evigt tjatande om däcksbredden?

STORLEKEN HAR BETYDELSE fråga min fru AJAJAJAJAJA JAJAJAJAJA:D

Men de viktiga är ju att man är nöjd med det man har
Hur som helst de där med däck de viktiga med att ha rätt profil hänger ihop med fälgbredd.
Fel däck på fel fälg ger bara sämre vägegenskaper
 
gurra snurra skrev:
Evigt tjatande om däcksbredden?

STORLEKEN HAR BETYDELSE fråga min fru AJAJAJAJAJA JAJAJAJAJA:D

Men de viktiga är ju att man är nöjd med det man har
Hur som helst de där med däck de viktiga med att ha rätt profil hänger ihop med fälgbredd.
Fel däck på fel fälg ger bara sämre vägegenskaper

Kan får prata?
 
Man hoppas ju då att tillverkaren har provat ut däckdimensionerna så att man får ut perfekt grepp och effekt!! Alltså så e det bara att följa regbeviset!! :yoparty
 
BlackStar skrev:
Eftersom man tog kortet i höstas så försöker man sätta sig in i det mesta men nu har jag stött på en fundering. Efter att ha läst diverse trådar så verkar det som om dom flesta har 180:s bredd på sina däck. Det ska vara 190 på min zx7r. Är det stor skillnad på köregenskaperna vid olika bredd på bakdäcket? Är det bara att välja bredd, vilken är att rekommendera om man mest kör gata? Kanske finns nån tråd om detta men jag slänger ut det ändå :)

Ja då kanske det är dags för ett svar från en som har provat då.

Jag har haft en ZX-7R -97. Jag körde med 190 från början och bytte sedan till 180 eftersom jag fick tag på begagnade träningsdäck, Rennsport för övrigt. Den blev lite lättare att svänga med helt enkelt. Inga problem med högfartsstabilitet eller nåt annat! Körde både landsväg och knäskrapade på bana. Tuta å kör!


.
 
För de flesta som åker mer upprätt än liggande så är inte skillnaden jättestor mellan ett smalt och brett bakdäck... men, för de duktiga som kan lägga ner hojen 45-50+ grader när de svänger så kommer däcksbredden och profilen att ha en stor inverkan på Trailen, vilket i sin tur påverkar om hojen styr bra eller pushar framdäcket vid liggläge…..
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top