Däckbalanserare och däckkrängare, bilder?!

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Just det ja, ingen som har en ritning på en en enkel däckkrängare och en enkel balanseringsmaskin, typ bara med en lagrad axel.

Ni vet vad jag menar.. :tummenupp

Se om jag kan snida ihop nåt liknande i verkstaden nu innan sommartiderna kommer..
:)

har ingar ritningar, men nån bild jag har sparat..

Bifogat

• dckkrngare_2_liten.jpg
    dckkrngare_2_liten.jpg
    78 KB · Visningar: 287
  • balanserare.jpg
    balanserare.jpg
    104.5 KB · Visningar: 274
  • balanserare_liten.jpg
    balanserare_liten.jpg
    67.9 KB · Visningar: 182
  • balanserare_m_axel_liten.jpg
    balanserare_m_axel_liten.jpg
    73.2 KB · Visningar: 214
tackar för bilderna!! Det finns ingen som har en bild med lite mer precisa mått?

Bild 3 och 4, ska det vara en liknande som bild 2? alltså balanseringsmaskin. verkar som axeln får lite för hög friktion? lr har jag fel?

Alex 6R skrev:
tackar för bilderna!! Det finns ingen som har en bild med lite mer precisa mått?

Bild 3 och 4, ska det vara en liknande som bild 2? alltså balanseringsmaskin. verkar som axeln får lite för hög friktion? lr har jag fel?

Tja
Du har ju hjullager i fälgen det bör ju räcka så har jag sett andra balansera sina fälgar.

nja jag vet att man har det. men så bra är inte hjullagren inte jämfört med "rullarna" i bild 2.
kan bli att balansering inte blir helt pefekt pga av lite friktion.

Se till att det är 4 lager som axeln vilar på om du vill ha en bra balansering..

Alex 6R skrev:
Tanken med en sån axel är att det är hjullagren som ska snurra, det är dock inte bra då de normalt har gummitätningar som ger en del friktion och för balansering vill du ju ha precision. En del tillverkare skryter med att de har dubbeltätade lager, det är ju rent av korkat. Bäst är alltså den enligt den röda bilden med otätade lager.

precis det var det jag mena. den röda ser ut att vara bäst. Nu ska jag cada en liknande på datorn se om det blir bra.

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...