Däck?

lågpannan

Heavy metal freak.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Fireblade -02
Vad ska jag välja för däck till min Fireblade -02?
Ska det vara ett 190 el. ett 180 brett däck?
Orginal så sitter där 190, men snackade med en gammal tvävlingsförare idag och han sa 180 då det styr bättre och lättare. :confused:
 
190 däck passar precis som tidigare sagt. Men bortom possörfaktorn finns ingen anledning att använda dessa för vanliga dödliga. Så mycket gummi behöver vi inte.
Sen måste man titta på hanterbarhet mm. Jämför vi några dimensioner framgår följande:

Ett 180/55 däck fungerar utmärkt vad gäller fäste och hanterbarhet, bästa valet för de flesta. (diameter 63 cm)

Väljer man 190/50 blir däcket bredare (tufft?) med ungefär bibehållen diameter 62 cm (något mer egentligen då det bredare däcket kläms in på en fälg med oförändrad bredd). Utväxlingen blir alltså oförändrad men däcket får en flackare profil och blir därför inte lika snabbstyrt, dessutom gör den extra bredden att däckets angreppspunkt mot asfalten hamnar längre från hojens "lodlinje", alltså ytterligare ett hinder för att vara snabbstyrd och hålla spåret.

Ett däck med profilen 190/60 blir väldigt högt (diameter 66 cm), detta däck har betydligt skarpare profil än 180/55 både p.g.a. högre profil och bredare däck i samma "smala" fälg. Detta däck bör alltså vara väldigt snabbstyrt, däremot gör bredden att hojen förflyttar sig mer från lodlinjen vid extra lutning, men dessa faktorer tar ju ut varandra.
Däremot ändras utväxlingen så pass att man blir tvungen att öka med två kuggar bak för att kompensera (eller minska 0,7 kugg fram)!
 
Tokas skrev:
...något mer egentligen då det bredare däcket kläms in på en fälg med oförändrad bredd. Utväxlingen blir alltså oförändrad men däcket får en flackare profil...
Hmm, är det inte så att ett 180 däck (avsett för 5½" fälg) som monteras på en 6" får en flackare radie, eller tvärt om, ett 190 monterat på 5½" får en böjdare?

Undrar om det inte finns någon mer än posöranledningen när hojarna har 190 monterat original.
 
FZ1 skrev:
Hmm, är det inte så att ett 180 däck (avsett för 5½" fälg) som monteras på en 6" får en flackare radie, eller tvärt om, ett 190 monterat på 5½" får en böjdare?

Undrar om det inte finns någon mer än posöranledningen när hojarna har 190 monterat original.
Jo delvis, och det är ju det jag skriver:
Tokas skrev:
Väljer man 190/50 blir däcket bredare (tufft?) med ungefär bibehållen diameter 62 cm (något mer egentligen då det bredare däcket kläms in på en fälg med oförändrad bredd
Något större diameter p.g.a. relativt sett smalare fälg = Böjdare

MEN, 180/55 har en mer böjd profil (55%) än ett 190/50 -däck.

Nu är inte detta hela sanningen, då måttet på profilen inte säger något om hur hög sidokant det är på däcket; Låg sidokant = Vassare profil.

Sen om ett 180 däck är avsett för 5½"- eller 6"-fälg är en annan fråga!

Men det stämmer ju att ett däck får alltid en vassare profil om det monteras på en smalare fälg. Många faktorer att ta hänsyn till...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top