Däck

Gripen 25

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Hoj
Zx12r
Måste man ha samma fabrikat fram som bak ?? har michelin pilot fram med bra med mönster kvar, kan man ta vilket som helst ?

Är det bra däck spelar det ingen roll... det som är bäst är bäst...sen om det sitter fram eller bak kvittar nog...för det som är bäst av de ger bästa grepp :arsele
Föredrar dock själv Dunlop :yoparty

ett tips.

spelar ingen roll om du använder annat märke/tillverkare än det andra (oavsett om det är fram eller bak du skall byta)

men helst, så skall man ha samma blandning (mjukhet/hårdhet) eller mjukare FRAM än bak

kör du med ett soft bak & ett hårdare fram, så ökar riskerna med en lowsider, dvs att hojens framhjul släpper i en kurva & du går omkull

edit.
risken ökar ju inte, men om man har samma körstil som innan ett däckbyte, så bör man tänka på det

Handlar mycket om hur du kör och vilka krav du har. Visst funkar et att blanda typer. Brukskör man mest i skyltad fart, och bara vill hålla däckskontot lågt så tar man det däck man kommer över billigt. Kör man aktivt och för nöjes skull, då stiger kraven.

För ett par år sedan var det vanligt med sportdäck fram och sport-touring däck bak som en kompromiss mellan livslängd och vägegenskaper. Ett sporttouringdäck har typiskt dubbla livslängden mot ett sportdäck. Dock blir hojen inte lika kvicksvängd. kompromissen blev då sportdäck fram där slitaget är lågt, sporttouring bak där slitaget är högre.

Jag vill dock ha samma däcksort på båda hjulen. Jag tycker att hojen blir för knepig när man börjar blanda däck på hojen. det märks väldigt väl i ingången på kurvorna om man har olika profil fram och bak tycker jag.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!