Däck?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Kan någon som är insatt förklara varför de i WSB Superstock som kör 12 varv säger att däcken inte är något problem pga de få varven.

Men i Prosuperbike när man lyssnar på referatet med bla Peter L, säger de nästan varje gång " att nu börjar däcken ha gjort sitt " alt. " han kör nog lite lugnare i början för att spara däck", detta hör man nästan varje gång.

Det finns ju ingen i Prosuperbike som skulle hänga på täten i Superstock, varför håller inte "Svenska däck":confused::)

är väl enhetsdäck i prosuperbike:tummenupp

EN anledning kan väl vara att man inte kör Continental i SSTK1000 som går tillsammans med WSBK. Conti's däck tappar ju det göttaste greppet rätt så mycket snabbare än några andra märken som JAG har provat i alla fall.

Men å andra sidan har man tjatat om det där med däckslitaget ända sedan man började sända PRO SBK i TV, och då körde ju dom allra flesta Dunlop.

Det känns lite som att TV kommentatorerna överdriver det där med däcksval, däckslitage, däckskonservartion, etc bara för att skapa mera dramatik i sändningen. Det ska ju ganska mycket till för att slakta ett set däck på typ 11 varv på Knutstorp....
Och gör man det så beror det nog mera på inställningarna på cykeln än på vilket däck man har valt.

jag tror, notera tror, att vårt kalla klimat ställer till det tillsammans med att få däck konstrueras för vårt klimat. Dessutom kör förarna fortare än våra svenska och får på så sätt upp mer temp i däcket. Som macke skrev så hjälper det ju inte till att det är ett stopp med efterföljande maxacc i varenda kurva på många banor i svedala.

När man kommer upp i temperatur i backen finns många alternativ att välja mellan.

Vilket det är i hela WSBK cirkusen med...

Måste väl även kunna vara så att det bästa greppet som däcken kan erbjuda försvinner efter ett tag men fortfarande är helt ok?

Även om det inte är direkt uttalat, så tycker man sig skönja ett missnöje med continental. Men ingen jag hört säger det rent ut och det kanske är för känsligt att skylta med negativ kritik till en sponsor. Ingen aning!:va

Även om det inte är direkt uttalat, så tycker man sig skönja ett missnöje med continental. Men ingen jag hört säger det rent ut och det kanske är för känsligt att skylta med negativ kritik till en sponsor. Ingen aning!:va

Vårat team var i Tyskland i helgen och körde. Stensmo behövde köpa nya regndäck där. Teamchefen gick över till en däckförsäljare bredvid oss och frågade om priser osv. Försäljaren sa då direkt att köp inte dom här däcken (Continental). Gå över till dom på andra sidan som säljer Bridgestone var hans råd. Så inte ens dom som säljer Conti utomlands rekomenderar dom eller vill sälja dom.

Hur mycket får ProSBK åkare betala för sina Contidäck? gratis lär de ju inte va iallafall.

Hade det varit sponsrat hade däcket varit gratis eller nära gratis, men det är de inte.
Så vem som sponsras av Conti för att det är ett enhetsdäck vetitusan

Hur mycket får ProSBK åkare betala för sina Contidäck? gratis lär de ju inte va iallafall.

Hade det varit sponsrat hade däcket varit gratis eller nära gratis, men det är de inte.
Så vem som sponsras av Conti för att det är ett enhetsdäck vetitusan
Fast sponsring kan ju vara allt mellan gratis, förlust och mindre vinst för tillverkare/ÅF å andra sidan.

Fast sponsring kan ju vara allt mellan gratis, förlust och mindre vinst för tillverkare/ÅF å andra sidan.

Pro superbike åkarna måste betala för däcken,samt att dom är tvingade att köra på de.. De anser då inte jag att det kan räknas som det allra minsta spons..
Men vi har nog alla lite olika syn på vad sponsring är, Jag anser att sponsring är när det kostar för den som sponsrar mig,inte när han tjänar mindre på en grej. Då har man ju bara fått rabatt :)

Pro superbike åkarna måste betala för däcken,samt att dom är tvingade att köra på de.. De anser då inte jag att det kan räknas som det allra minsta spons..
Men vi har nog alla lite olika syn på vad sponsring är, Jag anser att sponsring är när det kostar för den som sponsrar mig,inte när han tjänar mindre på en grej. Då har man ju bara fått rabatt :)
Jo, i det fallet kan jag ju hålla med om att just tvångsbiten tar bort sponsorfaktorn :( Sen har vi kanske lite olika syn på spons beroende på vilken nivå man harvar på ;)

Men samtliga förare får ju samtidigt chans att vinna 10K per race, samt 100K om man vinner serien. Sen får man ju däck i "bonus" för bra placering, 1-3, både i ordinarie och privatförarcupen...

MEN, jag håller med till viss del. Sponsring är ett vitt uttryck som kan innebära mycket. Många RR-förare i Sverige "säljer" sig nog allt för billigt. Lite rabatt på grejer borde inte generera till stort reklamutrymme på hoj, ställ mm.

Lite OT kanske :brinnerup

På en lite lägre nivå än Pro Superbike tar nog de flesta vad de får och är glada för det.

Jag kanske är gammaldags men om man vill kalla sig kungaklassen av svensk roadracing ska man också köra fortast, vilket man inte gör i dag. Har bara sett 1 nytt banrekord i år och det var visserligen av en Pro Superbike förare men på SO med Dunlop-däck.
STCC, Svemo eller vem det nu är som bestämmer vilka däck som ska användas sålde sig kanske lite väl billigt så här i efterhand.

På en lite lägre nivå än Pro Superbike tar nog de flesta vad de får och är glada för det.

Jag kanske är gammaldags men om man vill kalla sig kungaklassen av svensk roadracing ska man också köra fortast, vilket man inte gör i dag. Har bara sett 1 nytt banrekord i år och det var visserligen av en Pro Superbike förare men på SO med Dunlop-däck.
STCC, Svemo eller vem det nu är som bestämmer vilka däck som ska användas sålde sig kanske lite väl billigt så här i efterhand.
Satte inte Watz banrekord på Sviestad på sm-helgen, både med litershojen å 600'an? :va

Utan att veta hur dealen mellan Conti och STCC samt SM/SO (125jnr åker väl också på enhetsulor från conti) ser ut så säger jag att de sålde sig väl billigt. Conti måste gjort ordentlig vinst på däckförsäljningen jämfört med vad de betalar ut till förarna och därmed fått all PR i princip gratis.

Däremot får jag säga att de förvaltar sin exponering rätt uselt. Är man däcksponsor till den häftigaste serien i Sverige borde där finnas mängder av banåkare som resonerar " Jag vill ha det Backlund/etc kör på" men ändå är där väldigt lite exponering både i RR depåer och på bandagar/andra ställen banåkarfuckos hänger.

Däremot får jag säga att de förvaltar sin exponering rätt uselt. Är man däcksponsor till den häftigaste serien i Sverige borde där finnas mängder av banåkare som resonerar " Jag vill ha det Backlund/etc kör på" men ändå är där väldigt lite exponering både i RR depåer och på bandagar/andra ställen banåkarfuckos hänger.

Det man väl kan säga nästan är väl att exponderingen/reklamen inte är så god som den kunde varit.
De som "tvingas" köra med dom är missnöjda med kvaliten och därmed är de som annars skulle vara positiva "ambassadörer" (och den största reklambiten) för produkten de använder är nu snarare tvärtom.

Vem som vinner på vad i ett sånt här läge är ju inte så svårt att räkna ut.

asfalttempen på Mantorp Park på SM Räjset var 14 grader både lördag och söndag... som exempel

nog om det.. däck slits hursomhelst och de svenska "stop and go" banorna och den låga temperaturen slaktar däck fortare/hårdare än på större banor & varmare länder... typ kanske, eller nåt

Asfalttempen på Mantorp Park var ju bara 14 grader på senaste tävlingen.
Man kan ju undra hur det blir till helgen? yr spår 11 grader, det är nog inte så många slicks som är gjorda för den temperaturen.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...