Däck!

Tjena!

Är det någon som vet hur mycket gummi det finns kvar i mitten av bakdäck när varnings märket börjar försvinna helt, innan korden börjar synas??

Ytterst lite. Har du kört bort mönstret tar det inte lång stund innan korden tittar fram. Har du inte bestämt dig för vilket däck du ska ha än? :va
 
Ytterst lite. Har du kört bort mönstret tar det inte lång stund innan korden tittar fram. Har du inte bestämt dig för vilket däck du ska ha än? :va


heheh OOOFAN.. :) Jodå, det har jag nog! :D

Det blir nog Pilot Road 2ct. Tänkte prova och se om dom däcken kan vinna mitt förtroende lika bra som Pilot Power gjorde.. Är jag inte nöjd så blir det nog o sälja och köpa Power igen! :tummenupp

Vad tycker du?? :)
 
I tester står det ju att man får köra näst intill våldsam för att provocera fram släpp. Tror inte du kommer ha dåligt förtroende för dom.
 
En massa däckalternativ....

/Robban


Är du redan inne på Pilot Road och liknande, lite "snällare däck" så skulle jag vilja slå ett slag för Dunlop Sportmax Roadsmart... Ett däck som fått mycket bra kritik i många tester på sistone. Det har fruktansvärt bra våtgrepp enligt dom som kan, och ger många mil på landsväg, samt ett fint grepp i kurvor tack vare tvåcompoundsteknologi...

Har en uppsättning hemma som ligger och väntar :)
 
Ett smalare däck ger mindre lutningsvinkel för samma kurvradie och hastighet (av samma modell och profil av däck då antar jag).

Någon annan som hört det?

Var har jag läst det? Ingen aning, har bara "för" mig att jag läst det någon stans, skulle kunna vara i Twist of the Wrist eller något sådant. Är ju i sådana fall det stämmer ett argument för att ha smalare däck.

Skall försöka jaga rätt på källan till detta om jag kan hitta det igen, återkommer om detta.
 
Jaha, då har man äntkligen fått tummen ur :arsele och byttat bakdäck! :D
Pilot Road 2ct blev det till slut.

Lite tidigt o yttra sig om dessa däck, men hoppas verkligen man blir minst lika nöjd som man var med Pilot Power! :)
 
Hej!

Efter att ha läst en del så tror även jag att jag fastnat för Pilot Road 2, verkar vara sundast till min gammel CBR 900 :D

Tyvärr så tänkte jag även byta framdäcket, men där tog det lite stopp. Pilot Road 2 verkar inte finnas i 130/55-16 som jag har.... Denna lite udda storlek va det begränsat med däck till. Någon som har ett bra förslag?

För egen del är det mest gatåkning, men vill ev. köra nån dag på banan. :Bugar
 
Kom just hem efter en liten sväng och fick släpp med framdäcket i en rondell.

Detta med maxxis Presa Sport

Maxxis vet jag inget om utan dom satt på nu när jag köpte denna cykel, som inte gått så långt i min ägo. (80 mil ca)

Dom BT014 som jag körde på tidigare släppte aldrig.

Körde igenom rondellen 2 gånger extra sedan för att kolla efter olja eller nåt men den var helt normal.

Skumt.

lufttryck 2.2kg fram och bak , kollat i morse.

Börjar misstänka att man inte får upp tempen på dessa däck vid normal körning.

/n
 
Last edited:
Man kanske ska säga tur det va i en rondell och inte i en fartkruva du fick släppet, mindre roligt och fått det i 150 :)

Nån som har koll på skillnaden mellan Michelin Pilot Road 2 A, B och C ?
 
Detta med att åka på bandäck som aldrig blir varma på gata är nog inte så bra.

Beställde BT016 (jag vet att michelin är det som gäller i detta forum) men men.

Sänkte till 1.9kg fram tills nya svålen kommer.

/N
 
Till exempel: 600cc har oftast 160/60 till skillnad från större maskiner 190/50.

asså mja, tex min rågammla R6a från -01 har ju 180 som standard,

Ett smalare däck ger mindre lutningsvinkel för samma kurvradie och hastighet (av samma modell och profil av däck då antar jag).

Någon annan som hört det?

Var har jag läst det? Ingen aning, har bara "för" mig att jag läst det någon stans, skulle kunna vara i Twist of the Wrist eller något sådant. Är ju i sådana fall det stämmer ett argument för att ha smalare däck.

Skall försöka jaga rätt på källan till detta om jag kan hitta det igen, återkommer om detta.

jag vet även en person som körde 190 på sin honda 600cc (180 standard) när han vann SM, tror de var 2005 om jag minns rätt, iom att däcket tröcks ihop fick han en högre profil men mer anläggningsyta i kurvorna..

jag prova samma grej på min R6a visst det gav mig säkert mer grepp i bak utan att jag märkte det men hojen var rätt så nervös raktfram också.
 
Last edited:
Kom just hem efter en liten sväng och fick släpp med framdäcket i en rondell.

Detta med maxxis Presa Sport .....osv

Börjar misstänka att man inte får upp tempen på dessa däck vid normal körning.

/n

Nu vet ju inte jag hur du kör i rondeller, men jag har aldrig upplevt något släpp med mina Presa Sport (ca 800 mil, inne på andra bakdäcket). Enda släppet var med bakhjulet på vit linje med full gas och torrt. Jag kör med rekommenderade 2,9 kg.......
 
Nu vet ju inte jag hur du kör i rondeller, men jag har aldrig upplevt något släpp med mina Presa Sport (ca 800 mil, inne på andra bakdäcket). Enda släppet var med bakhjulet på vit linje med full gas och torrt. Jag kör med rekommenderade 2,9 kg.......

http://www.maxxis.com/MotorcycleATV/Street/Presa-Sport-MA-PS-Front.aspx

Max PSI = 42 = 2.95kg
Max är inte samma sak som rekommenderat.

Jag slänger in bågen som en vante i rondellen, brukar alltid funka annars.
Den dagen var däcken kalla när jag kände på dom ute-temp ca 11.
Igår var dom varma med då var det 20 grader ute.

Vet ej hur stor inverkan ute-temp har, har aldrig funderat på det.
Vet ej heller om man måste köra hårt för att få upp tempen.
 
Last edited:
Liten fråga.
Vilket är bättre att ha fram på hojen? Pilot Power eller Pilot Power 2CT?

Idag har jag Pilot power fram och Pilot Road 2ct bak. Detta funkar kanon bra ute på vägarna, men behöver snart byta fram därav frågan.

Är det stor skillnad att ha PP2ct istället för vanlig PP fram?
 
Liten fråga.
Vilket är bättre att ha fram på hojen? Pilot Power eller Pilot Power 2CT?

Idag har jag Pilot power fram och Pilot Road 2ct bak. Detta funkar kanon bra ute på vägarna, men behöver snart byta fram därav frågan.

Är det stor skillnad att ha PP2ct istället för vanlig PP fram?

Nej, börja inte nu igen. :D Kör 2CT!
 
Kanske dags för en utvärdering av PR 2CT. Fick du förtroende för däcket, efter all beslutsångest?
 
Back
Top