Däck!

Hallo!

Jag har en liten fundering ang mc däck.
Hur gammalt får mc däck vara? Det står ju tillverknings datum på dom m.m.

Vad jag vet kan däck bli för gamla och då blir dom "torra" m.m.

Ska man se upp med datum på däck när man handlar "nya" däck eller man kan lita fullt ut på handlarna??

Vad ska man se upp med helt enkelt vid köp av däck??

Last edited:
Jag HAR sökt men inte hittat nåt uttalande om vilka däck som har längst livslängd(har en fz6=180/55 17) hittade också en sida på internet där det var jättebilligt men nu har jag "tappat" den:(

Hallo!

Jag har en liten fundering ang mc däck.
Hur gammalt får mc däck vara? Det står ju tillverknings datum på dom m.m.

Vad jag vet kan däck bli för gamla och då blir dom "torra" m.m.

Ska man se upp med datum på däck när man handlar "nya" däck eller man kan lita fullt ut på handlarna??

Vad ska man se upp med helt enkelt vid köp av däck??

datumet på däcket är ganska orelevant. Det är hur det har lagrats som är det viktiga. det är som med ost. Solsken är inte bra och det ska vara lagom svalt. Då är nog 10 år med ett modernt däck inga problem.

datumet på däcket är ganska orelevant. Det är hur det har lagrats som är det viktiga. det är som med ost. Solsken är inte bra och det ska vara lagom svalt. Då är nog 10 år med ett modernt däck inga problem.

Skulle inte vilja köra med ett 10 år gammalt däck. Däcken blir hårda när de blir gamla.

Stämmer det att vissa Michelin Pilot Power däck/serier drogs tillbaka under 2007 ??

Någon som vet mer om detta så var snälla och ös på med info.

Gissar du menar denna händelse:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159913

Sedan tror jag många däcksföretag förvarar däck i de "plåtcontainrar" som står utanför deras lokaler ibland, och denna förvaring kan knappast vara klassad som sval på sommaren.

Såg denna text ang ett däcks livslängd/ålder i en test:

A tire's shelf life depends greatly on where and how it was stored, although most manufacturers agree that a tire loses its performance qualities after about four years.

Ni som kör endel bana och vanlig väg på samma däckstyper...

Exempelvis....Bridgestone Bt16 jämfört med Bridgestones Bt02, Eller Metzlers dito som jag tänkte sätta på min (Min första bankörning och det kommer inte va däcken som är begränsningen, det fattar jag ju, men jag vill ändå ha så bra förspänt som möjligt fast med gatdäck)

Hur mkt skiljer sig uppvärmningstiden på landsväg från ex Bt 02 mot Bt16?

Själv har jag Avon bak och Metzler Sportec M3 fram och för min del på gata så funkar det bra (däcken satt på när jag köpte den, det är därför det är olika märken)

Det som jag hört är att ex Racetec jämfört med Sportec tar längre tid på sig i uppvärmning...och med tanke på att det tar sådär en 10min innan jag kan börja köra så kanske det inte är läge att byta till Racedäck pga en dag på bana och resten landsväg?

Skulle inte vilja köra med ett 10 år gammalt däck. Däcken blir hårda när de blir gamla.

däcken blir hårda på grund av solljus. kolla på en instrumentpanel i en bil som stått i solen respektive innomhus. allt handlar om hur däcken har blivit lagrade. Står däcken varmt så kan de också påverkas. de första 5 åren är inget inget problem, men sedan ska de tydligen förlora ca 3% av sin elasticitet / år enligt michelin och någon snubbe hör på sporthoj

det går inte att säga att bara för att däcken är 10 år gamla så är de skrot. det finns en hel del faktorer som spelar in.

jag köpte en 8 år hammal hoj med låga mil och originladäcken på. då hojen hela tiden varit inne, förvarad svalt och mörkt så var däcken också i ett bra skick.

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att utvärdera skillnaden mellan dessa däck? (Har läst X antal sidor från andra trådar också, men finner det lite rörigt)

Någon som vet vad HPX står för? Michelin Pilot Sport HPX.
Hur är dessa däck jämfört med Pilot Power, PP2ct och Pilot Road 2ct? :va (OBS tänker mest på gata, landsväg med fina kurvor :tuttar) Slitage, grepp m.m.

Gjorde en liten sökning och såg att pilot sport HPX ligger 100 lappen dyrare än pilot power 2ct hos vissa handlare.

Pilot Power kan jag bara säga gott om. Livslängden kanske inte är den bästa, men förtroendet har den fått i alla fall.

Last edited:
Pilot sport HPX är högfartsdäck gjorda för Hayabusa m.fl. för autobahnkörning i 250+ mil efter mil

Verkar som du kör i huvudsak gata, välj däck efter användingsområde dvs Pilot Road 2, Dunlup roadsmart, Metzeler ME6, skippa hypersport däcken som inte kommer ge dig något annat än färre miltal...

Pilot sport HPX är högfartsdäck gjorda för Hayabusa m.fl. för autobahnkörning i 250+ mil efter mil

Verkar som du kör i huvudsak gata, välj däck efter användingsområde dvs Pilot Road 2, Dunlup roadsmart, Metzeler ME6, skippa hypersport däcken som inte kommer ge dig något annat än färre miltal...

Tack för svar! Men är inte Pilot Sport (utan HPX) nåt o ha då? Idag har jag Pilot Power och är grymt nöjd med däcken, förutom den relativt korta livslängden.

Skulle vilja ha däck som har riktigt bra grepp (ej oroa sig för släpp i kurvor), men ändå lite längre livslängd.

Vad jag har förstått det som, så finns det bland Michelin följande som är sportiga:
- Pilot Power
- Pilot Power 2ct
- Pilot Road
- Pilot Road 2
- Pilot Sport

När vi ändåså är inne på däckprat så lånar jag tråden lite.

Jag har Pirelli Diablo Strada på hojen. Och de fungerar bra tycker jag.
Men av någon anledning så har förra ägaren krängt på bakdäcket i fel rotationsriktning.
Har hört någon stans att vissa gör så på motard för att få bättre driv på grus men har ingen aning om det är sant eller inte.

Så minna frågor är:
Finns det nån anledning till att ha bakdäcket åt fel håll?
För/nackdelar med däcket åt fel håll?
Borde jag kränga om det?

Hej!

Känns som att jag har bara läst om däck dom sista dagarna. Ska byta däck på min 929, men nu är inte min hoj i fokus.

Jo det är såhär att papsen kör en Blackbird 1100 med Bridgestone BT 57 sulor på.
Som ni vet så är Blackbird en sport/touring hoj med väldans kraft, tyngd och fart i den. Ingen RR hoj precis men det märks bara i kurvorna.

Jag lovade han att ta reda på allt jag kan om just BT 57 så att han slipper oroa sig i kurvorna när han är ute o kör med oss. :)

Någon som vet nåt om BT 57 ??

Tack på förhand!

Trådlyft! Någon som vet? :va

Du får nog göra som jag gjorde eftersom ingen svarade här...

Gå in till en duktig MC-firma och snacka med dom istället....

BT57 kan jag inget om med BT16 och BT20 (har jag för mig) hade jag på gamla hojen och däcken räckte riktigt länge där... (jag körde som en kärring oxå...hehe)

Snacka med en Mc-firma...sen går du hem och klurar ut vilka du verkligen vill ha och sist men inte minst...ring alla däckfirmor runtomkring för bästa pris (inklusive att kränga dom på fälgarna, som vissa firmor vägrar göra eller tar hutlöst betalt för om du köper däcken på nätet)

Jag kan starkt rekommendera Sportec M-3 som jag satt på min Zx10a precis, slår du i en tabell hos nån handlare så ska du hitta motsvarande däck från Michelin som är i samma "klass" som Sportec...
Sen finns det nån tråd om Michelindäck härinne oxå har jag sett...

När vi ändåså är inne på däckprat så lånar jag tråden lite.

Jag har Pirelli Diablo Strada på hojen. Och de fungerar bra tycker jag.
Men av någon anledning så har förra ägaren krängt på bakdäcket i fel rotationsriktning.
Har hört någon stans att vissa gör så på motard för att få bättre driv på grus men har ingen aning om det är sant eller inte.

Så minna frågor är:
Finns det nån anledning till att ha bakdäcket åt fel håll?
För/nackdelar med däcket åt fel håll?
Borde jag kränga om det?

Det finns ingen anledning och ingen fördel med att ha däcket i fel rotationsriktning.
Nackdelen är att mönstret inte kan tränga undan vatten lika bra när du kör på våt vägbana, större risk för vattenplaning alltså.
Kör du i regn är det nog en bra idé att vända däcket, ja...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!