Däck

PontusW

På väg mot götet,behöver boende o garage
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
95 Honda VRF
Tjena,

Vart kan man finna info om däck? Dax att byta framdäck på min VFR o jag kan i stort sätt inget har jag insett... Köpte hojen i sommras och nu sitter det Micheline Pilot Road både bak o fram. Någon som kan rekomendera några bra o prisvärda sulor...kör mest touring...letade lite efter gamla trådar men hittade inget, kanske leter för dåligt iof...

Tacksam för svar!

Pilot Road 2 om du vill ha Michelin, uppdaterad variant på det du har med lite bättre kurvgrepp. Sägs det....

Surfa in här - Ring och snacka med två däckproffs som alskar att köra hoj, och de ska se till att du får rätt däck till rätt pris för dig! Det lovar jag.

http://www.rollersmc.se/

www.mcdackonline.com

grymt bra och prisvärt!

Kör du bara touring så är de Pilot road ett mkt bra däck :tummenupp

Ok, tack. Har varit inne o kollat där förut, problemet är bara o veta vilket däck man skall ha:va Finns ju ett par som som är billigare än Pilot Road, tex Continental Conti Force mf (iof bara ett par hundringar)...men kanske sämra oxå?? Vad vet jag...:confused: Någon annan som vet? Skall ha dimensionerna 120/70ZR17...

Tack på förhand!

Surfa in här - Ring och snacka med två däckproffs som alskar att köra hoj, och de ska se till att du får rätt däck till rätt pris för dig! Det lovar jag.

http://www.rollersmc.se/

Tjena,

Ok, vad skulle du rekomendera o till vilket pris? Är så jäkla förkyld:huvet så jag orkar inte ringa... 1174sek för pilot road på mcdäckonline med frakt...

Last edited:
Ok, tack. Har varit inne o kollat där förut, problemet är bara o veta vilket däck man skall ha:va Finns ju ett par som som är billigare än Pilot Road, tex Continental Conti Force mf (iof bara ett par hundringar)...men kanske sämra oxå?? Vad vet jag...:confused: Någon annan som vet? Skall ha dimensionerna 120/70ZR17...

Tack på förhand!

Tjena,

Ok, vad skulle du rekomendera o till vilket pris? Är så jäkla förkyld:huvet så jag orkar inte ringa... 1174sek för pilot road på mcdäckonline med frakt...

Pilot Road är alltid helrätt.
Men jag har inget med RoLLERS däck att göra så det är inte mig du pratar med om du ringer :)
Det är två RIKTIGA experter!
Personligen skulle jag tro att de frågar HUR du använder hojen, och är det inga bandagar och massa rejsfantasier/kurvorgier så kommer du nog kunna få ett visst svar.
Ett annat om du är rejsputte osv, så att bara säga till nån vilket däck de ska ha är inte SÅ enkelt.

Personligen inbillar jag mig att de flesta gatknuttar skulle ha mest ut av Metzelersrs Roadtec Z6.
Men vad vet jag?

Som dem andra skriver ovan. Köp ett par Pilot Road och du klarar dig fin fint. Jag hade dem på min VFR och var mera än nöjd! :tummenupp

//KaliZ

tjena,

beställde precis ett pilote road 2 från mcdäckonline för 1269sek (en hundring mer än vanliga pilote road så jag tyckde det kunde vara värt o testa). Bra pris får man säga (bara de kommer fram...). Får de monterade hos JWF racing i skövde för 300. Bra pris det oxå. Kan rekomendera dem åt alla som bor i närheten av skövde. Bytte däck på min gamla hoj där förra året o de är jäkligt schysta:tummenupp.

19grader ute idag och sängliggande pga av förkylning, inte så roligt:huvet

Tack för råden...

Varför köper du inte skurna banslicks ?

Att köpa nya gatdäck är så otroligt onödigt och är som att stå och elda upp pengarna , även utomlands där man kan komma över dom betydligt billigare.

Ett slicks är minst lika bra som ett gatdäck välj rätt slicks till din hoj och du har lika bra livslängd i det som i ett gatdäck.
Ofta kan man köpa flera beggade slicks för samma pengar som ett gatdäck.

Själv skulle jag aldrig köpa ett nytt gatdäck till en sporthoj.

Att köpa nya gatdäck är så otroligt onödigt och är som att stå och elda upp pengarna , även utomlands där man kan komma över dom betydligt billigare.

Ett slicks är minst lika bra som ett gatdäck välj rätt slicks till din hoj och du har lika bra livslängd i det som i ett gatdäck.

Tänkte svara att det inte blir så himla mycket billigare om man ska ha dem till att köra en del bana också, iom att de kan vara ganska märkbart slitna utåt kanterna, men du hade ju faktiskt rätt vettiga priser. Hur mycket har de gått?

Slicks är nog inte SÅ lämpliga om man ska åka lite små och kurviga vägar.
Ett sånt gat-tempo kommer aldrig ge däcken rätt arbetstemperatur då tävlingsdäckens stommar är gjorda för att SLÄPPA värme ( så de inte överhettar i rasande bantempo).
Gatdäck däremot är gjorda för att BEHÅLLA värme så att de håller en bra temperatur (grepp) trots moderat belastning.
Dessutom värms gatdäck upp fortare till arbetstemp.
Viktigt inte minst nu på hösten.

Ring mig/oss så skall du både få bra service, saklig information om vilka däck som passar till vad och inte minst riktigt bra priser på lösa eller monterade däck!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

/Fürstenhoff.

Ursäkta, men detta med att så kallade skurna gatslicks skulle vara minst lika bra som ett renodlat gatdäck är inget annar än rent skitsnack då dom är gjorda för helt andra förutsättningar än vad som gäller på gatan för att få rätt arbets temperatur mm!!

Men vad vet jag med min erfarenhet!! :rolleyes:

/Fürstenhoff.

Jag kan med säkerhet säga att 90 % av alla hojförare i Sverige som kör på dom vanligaste förekommande dimensionerna hos sporthojar 120 180 och 190 kan utan tvekan välja ett fint skuret slicks utan några som helst problem för varken säkerhet eller livslängd på däcken.

Speciellt Bridgestones slicks med den starkaste stommen på marknaden fungerar utmärkt även under högt motorvägstempo.
Under regnförhållande har ett skuret slicks ett betydligt bättre grepp än vad många tror , inte sagt att man ska blåsa på som tusan utan alltid köra försiktigt när blöta vägar förekommer.

Väldigt få av sporthojsåkarna tycks veta att där finns ett mycket bra och ekonomiskt alternativ till dom dyra gatdäcken till däckåterförsäljarnas oro att förlora kunder ;)

Men vad vet jag med min erfarenhet!! :rolleyes:

/Fürstenhoff.

Där är ingen som betvivlar din erfarenhet vad gäller att köra sporthojar Patrik.

Tänkte svara att det inte blir så himla mycket billigare om man ska ha dem till att köra en del bana också, iom att de kan vara ganska märkbart slitna utåt kanterna, men du hade ju faktiskt rätt vettiga priser. Hur mycket har de gått?

Om du är intresserad av ett eller flera skurna slicks för blandad gat och bankörning så ska jag välja ut några riktigt fina med bra gummi på sidorna.

Ska jag skicka över några bilder på bra ban/gatslicks så säg bara till.
Du är välkommen att komma förbi och välja själv om du har vägarna förbi.

Anton 0704-645466.

Last edited:
Ja det är inte så kul att köra omkring med slicks nu, själv har jag ett bak som akut nödlösning. Givetvis skall jag byta.

Hur är det o köra med slicks bak på en liters hoj?
När du drar iväg med kall motor o hela kittet, glöm att gasa på samtliga växlar. Bara släpper direkt, rakt fram.

Kurvig väg funkar när man fått upp någon sånär temp i däcken, litar jag på dem? Inte för fem öre. Släpper det i kurvorna? Japp. Mer än det gjorde med mitt gatdäck. Under samma förhållanden.

Hurdå samma förhållanden? Jag körde samma sträcka 2 gånger samma dag, direkt före & direkt efter bytet från PP 2ct -> slicks (märke o hårdhet vet jag ej).

Lakrits i kurvorna är väl skoj men det får man med gatdäck också, får bara gasa lite mer :tungan

För mig är det ett självklart val att köra med gatdäck på gatan. Tveklöst på våren & hösten iaf.

Mitt under värmeböljan tycker jag det är helt ok med fäste.

Är du allvarlig?
Kör på pilot Road 2 och tycker de funkar bättre i torrt än gamla road. I regn är det en obeskrivlig skillnad. Nu till saken; På förra semestern var det rent tragiskt att se hur en bättre förare än jag hade stora problem att hålla sej på hjulen på sina snorbilliga beggade racedäck i vätan, jag hade inte ett släpp. Gav väl 5-600 och räknade med 3-500 mil. Jag skjutsade, gott om packning och 500 mil senare är däcket fortfarande runt och fint. Sådär snällt kör jag inte och är glad för de mjukare kanterna. Kommer aldrig att snika på däcken mer, framförallt inte med det opålitliga väder vi har!

Last edited:

Sen är det skrämmande att du försöker använda en påstådd oro i från oss som handlar med däck (läs-VET VAD VI PRATAR OM till skillnad mot dig) som argument för att få sälja dessa skurna slicks till gatåkare - har bara ett ord som beskrivning för dig och det du sysslar med - idioti!! :huvet

"Snålheten bedrar visheten" ;)

/Fürstenhoff.

Givetvis är alla slicks "not for road use" vilket många vet , och dom som inte vet informerar jag gärna.
Polisen gillar inte släta däck bla därför skär jag mönster i dom med maskin.

Som alla andra däck ska även slicksen rulla en liten bit innan gummit blir riktigt mjukt och fint , både slicksen och gatdäcken har ett sämre grepp kalla.

Jag ser att du säljer Dunlop 209 som billigast för 2400kr / par.
Jag tar 450kr / däck valfritt märke och modell.
Jag tvingar inte någon att köpa mina däck , köparna kommer till mig för att köpa bra ordentliga däck till absolut rimliga priser.

Har personer som återkommer varje vår och sommar som vill köpa slicks för både gat och bankörning.
Säljaren nöjd köparen nöjd vad är problemet ?

Ska vi diskutera vad det egentligen gäller.

1: Priset / däck det är just det kunden kollar på.
2: Däcken jag säljer är inga Shen shing direkt utan likadana som du säljer nya till ett betydligt högre pris.
3: Mina har 85-95% kvar att använda , bana eller gata det kvittar kunden köper dom för att dom ska användas på hojen.

Jag som så många andra medlemmar här har sett att du annonserar för SWT-racing på sporthoj.com som säkert kostar en del pengar och möjligen retar dig att andra personer säljer samma eller liknande varor som är fullt dugliga för ändamålet men till ett lägre pris.

Visst det är "racing only" däck men vem bryr sig allvarligt talat ??

Får jag sälja ett begagnat effektsystem som höjer originaleffekten så att hojen blir olaglig ?

Nej ni har båda fel.

Vad som egentligen sker är att köparen till högsta sannolikhet blundar för riskerna som han är väl medveten om, alt inte vet om dem alls.
Han är bara nöjd för att han köper beg. däck som han får byta oftare än ett rikgtigt gatdäck.

För mig blir kostnaden densamma i slutändan. Skillnaden är "bara" säkerheten.

Nej ni har båda fel.

Vad som egentligen sker är att köparen till högsta sannolikhet blundar för riskerna som han är väl medveten om, alt inte vet om dem alls.
Han är bara nöjd för att han köper beg. däck som han får byta oftare än ett rikgtigt gatdäck.

För mig blir kostnaden densamma i slutändan. Skillnaden är "bara" säkerheten.
Jag kan ju bara tala för mig själv (till skillnad en del andra här som uppenbarligen vet precis hur alla resonerar), men för min del så är prio 1 bra grepp när jag kör på bana. Det är då jag ligger och pressar på gränsen, och då har jag också temp i däcken. På gata kör jag med helt andra marginaler, och kan köpa lite sämre grepp.

Vad som gör att jag ändå brukar köpa nya däck är två saker, dels att det är meckigt att byta däck oftare än nödvändigt, och dels som jag skrev tidigare att det inte brukar bli så mycket billigare eftersom det är den del av däcken jag också sliter mest på som är sliten på kvaldäcken.

Däremot har jag inget principiellt emot att köpa kvaldäck om skicket och priset är rätt. Att de är olagliga är ju en nackdel, men knappast en avgörande sådan. Och att försäkringen automatiskt skulle sluta gälla för att man kört med ett bandäck på gata är inget annat än FUD.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien