däck

loven41

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
2005 hyosung gt650r
hej jag undrar om någon vet om jag kan montera ett lite bredare bakdäck på min hyosung gt650r. det som sitter på nu har bredden 160/60/17 och det jag vill montera är 170/60/17.

Varför?
Kan, kan du väl om det får plats för sving, kedja, "bromsstag" om sådant finnes.
Brukar vara det bästa sättet att fördärva vägegenskaperna på hojen. Du får en felaktig form på däcket,(vilket också är fult). Eftersom du tvingar ihop däcket på en smalare fälg än det är tänkt för kommer det att tvingas resa sej i mitten och du får branta kanter så du inte kan utnyttja bredden. Leder dessutom till att däcket lätt blir kantigt. Sabbar geometrin också, inte alls samma effekt som att ändra i länkaget. Blir gungigt nästan hur hårt du pumpar. Har sett exempel där det inte har blivit mkt värre, men bara ett exempel där det inneburit förbättring. Gamla GPZ 900 på 80-talet mådde väldigt bra av att man körde med bältdäck 140/70-18 istället för 130/80-18 m tygstommar. (Kommer inte ihåg rätta benämningen nu).
Har precis kört 250 mil med en som hade gjort som du för att han fått däcket, vi skjutsade båda och det var rent löjligt att se slitaget på hans. Låg fel däck på en annan kompis hoj när han köpte den, körde slut på däcket och fick en "ny" hoj när han monterade rätt dimension. Detta trots kass fjädring som vi fixat till efter det.
Finns massor skrivet om detta, säkert här på sporthoj och i Bomber för några månader sen, kan ej kolla vilket nr här, tidigast i helgen. Det var enväldans bra och informativ artikel.
Gör som du tycker och lycka till! (Jodå, jag har provat alternativa storlekar, mest av snålhet och oftast med kasst resultat).

Back