Däck???

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Tja!

Jag har en thundercat som har 160 bak som orginal och har nu pilot power 170 som fungerar bra men köpte ett dunlop race däck 190 som har suttit på en R6 och undar om det kan passa? :confused:

Har mätt på båda sidorna och det ska få plats men det blir lite tight med kedjan tycker jag. :(

ciparn skrev:
2288352 Tja!

Jag har en thundercat som har 160 bak som orginal och har nu pilot power 170 som fungerar bra men köpte ett dunlop race däck 190 som har suttit på en R6 och undar om det kan passa? :confused:

Har mätt på båda sidorna och det ska få plats men det blir lite tight med kedjan tycker jag. :(

ja ja hade då inte gjort det iaf. Men jag vet inte.. :rolleyes:

ciparn skrev:
2288352 Tja!

Är det en 4,5" fälg så skulle jag vara tveksam till ett 190 däck vet att många kör tex 190 däck på 5,5" fälgar avsedda för 180 och det funkar mkt bra.

Varför ska du ha ett bredare däck om jag får fråga

MC Doktorn skrev:
2288370 Är det en 4,5" fälg så skulle jag vara tveksam till ett 190 däck vet att många kör tex 190 däck på 5,5" fälgar avsedda för 180 och det funkar mkt bra.

Varför ska du ha ett bredare däck om jag får fråga

vet inte men det har gått som kvaldäck och farsan köpte det till sin som har 180 orginal. men tänkte sno det pga att det ser så coolt ut :yoparty

men kommer det att kännas på något sätt att man har ett bredare däck????

ciparn skrev:
2288382 vet inte men det har gått som kvaldäck och farsan köpte det till sin som har 180 orginal. men tänkte sno det pga att det ser så coolt ut :yoparty

Svänger väl inte lika bra

ciparn skrev:
2288382 vet inte men det har gått som kvaldäck och farsan köpte det till sin som har 180 orginal. men tänkte sno det pga att det ser så coolt ut :yoparty

Du tappar anläggningsyta ute på kanterna om du "trycker ihop" ett däck för mycket. Hela däckets profil ändras. Mest påverkas sidorna (anläggningsytan) på ett negativt sätt.

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
2288403 Du tappar anläggningsyta ute på kanterna om du "trycker ihop" ett däck för mycket. Hela däckets profil ändras. Mest påverkas sidorna (anläggningsytan) på ett negativt sätt.

Mvh!
// Niklas

Ahhaaaa!

bra att veta.

men varför tävlar R6 killarna med bredare däck om det inte är bra???
bara undrar :confused:

MC Doktorn skrev:
2288410 Som medel säger att du får en helt felaktig profil utan att gå in i detaljer kan du läsa http://www.sportrider.com/tech/tires/146_0206_tire_size/
:tummenupp :Bugar

De har väl bredare fälgar... :tummenupp

Those low-profile 190-series tires sure look gnarly on the back of a sportbike, and we've seen them pinched onto all sizes of rims. But in reality, a 190/50-17 fits properly only on a 6.0-inch rim, and cramming it onto anything smaller severely changes its profile.

lite trådkapning....

ska beställa däck i dagarna och blev lite fundersam då jag tänkte beställa samma dimensioner som sitter på nu..dvs 120/70-17 och 180/55-17 fast hojen(gsxr750-90) har nog 170 däck originalmonterat i bak...vilket ska jag välja? är inte i jättebehov av att se tuff ut med brett bakdäck, utan vilket passar bäst på hojen?

Mvh Martin

marsva83 skrev:
2290903 lite trådkapning....

ska beställa däck i dagarna och blev lite fundersam då jag tänkte beställa samma dimensioner som sitter på nu..dvs 120/70-17 och 180/55-17 fast hojen(gsxr750-90) har nog 170 däck originalmonterat i bak...vilket ska jag välja? är inte i jättebehov av att se tuff ut med brett bakdäck, utan vilket passar bäst på hojen?

Mvh Martin
Köp det som är billigast! :tummenupp

Rasorblade skrev:
2290929 Köp det som är billigast! :tummenupp

priset är ungefär samma...hur påverkas hojen med smalare bakdäck? märker man om man byter från 180 till 170 eller tvärtom?

190 på en thundercat?!?!??! Nej nej nej...den är bra fortfarande med 170, men fälgen är för smal så det är bara dumt, jag tror inte 190 ens går att få in...kedjen kan flexa lite i sidled, bara dumt, finns billiga 160 och 170 däck idag, leta på blocket... mcdäck-online osv...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back