Däck tryck Supercorsa

Klasse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
zx9r
Alla ni som kör på begade race däck.....

Har för första gången lagt på ett jag också, ett Supercorsa.
Kollade på Pirellis hemsida där dom rekomenderar ett däcktryck på 1,9-2,2Bar Jag kör zx9r -99 som enligt boken skall ha 2,5 bar fram och 2,9bar bak.

Vad kör ni med för tryck i era begade race däck enligt tillverkaren eller enligt Hojen:s specifikation? :confused:

Är det för att däcken går så varma som man skall ha lägre tryck i däcken när man race:ar?

Hoppas på svar från någon kunnig :bow

/K
 
På gatan bör man ha en högre tryck än på banan. Om man cruisar i 200-250km/h i flera minuter i lågt tryck är det en risk att däcken går sönder.
På gatan bör man ha 2,9 i sådana racedäck..

Det varierar vilken tryck man kan ha på banan. beror på temperaturen. regnar det, bör man ha lite högre tryck.. jaja, det beror på.. 2,3 bar skulle jag prova mig fram..
 
-MLM- skrev:
På gatan bör man ha en högre tryck än på banan. Om man cruisar i 200-250km/h i flera minuter i lågt tryck är det en risk att däcken går sönder.
På gatan bör man ha 2,9 i sådana racedäck..

Det varierar vilken tryck man kan ha på banan. beror på temperaturen. regnar det, bör man ha lite högre tryck.. jaja, det beror på.. 2,3 bar skulle jag prova mig fram..

Det där köper inte jag.
2.9 bak i ett supercorsa är ju hur mkt som helst.

På bana ligger jag runt 2.0 bak och på gata 2.3-2.4 nånting.
2.9 skulle jag nog inte ha i nåt däck alls...

Jag har cruisat max med min hoj i rätt många mil med 2.0 i däcket o inte går dom sönder. Vem skulle våga köra dem på Anderstorp då????

Men det är ju fritt fram att prova själv...
 
Enligt pirellis egna experter så säger dom 2,5 bak 2,3 fram vid normal körning fick jag höra av en pirellianställd snubbe.

Men vid banåkning 2,3 bak 2,1 fram,sen är det nog en smaksak skulle jag gissa.
 
CorbenDallas skrev:
Det där köper inte jag.
2.9 bak i ett supercorsa är ju hur mkt som helst.

På bana ligger jag runt 2.0 bak och på gata 2.3-2.4 nånting.
2.9 skulle jag nog inte ha i nåt däck alls...

Jag har cruisat max med min hoj i rätt många mil med 2.0 i däcket o inte går dom sönder. Vem skulle våga köra dem på Anderstorp då????

Men det är ju fritt fram att prova själv...

Snackade just om detta på wheelerdealer. Kjell luftade mitt rennsport bakdäck till 2,9 bar. Dessutom förklarade han vilket tryck jag bör ha på banan. (Jag ska köra på gelleråsen på måndag) Han rekommenderade att jag börjar med 2,3 och känna efter..

Vad jag fått berättat av Kjell att sådana däck skadas om man kör 200-250km/h i 10-15 minuter i sträck om man har alltför lågt lufttryck..
 
På bana har jag ca
2.2 - 2.3 fram
1.9 - 2.0 bak

Fick dessa värden av Snabbe_Jag, som jag litar på i dessa saker. :fakta

På gata kör jag hoj specifika värden Dvs ca 2.5 fram och 2.8 - 2.9 bak. Och det är enbart pga att däcken håller längre då. Samtidigt ger det väll sämre grepp, men så hårt kör jag inte på gata att jag ens är i närheten av vad däcken kan leverera, med högt tryck.
Jag har kör ca 300 mil med dessa däcktryck och tycker det funkar bra.

Tror inte däcken går "sönder" av att köra lågt tryck på gata, men de slits mycket fortare. Och, det kan man kanske kalla "gå sönder"? :confused:
 
-MLM- skrev:
Snackade just om detta på wheelerdealer. Kjell luftade mitt rennsport bakdäck till 2,9 bar. Dessutom förklarade han vilket tryck jag bör ha på banan. (Jag ska köra på gelleråsen på måndag) Han rekommenderade att jag börjar med 2,3 och känna efter..

Vad jag fått berättat av Kjell att sådana däck skadas om man kör 200-250km/h i 10-15 minuter i sträck om man har alltför lågt lufttryck..

Well, många däckhandlare lägger i en jäkla massa luft eftersom det sliter mindre på däcken. Det är ofta du får justera däckstrycket själv efter man lagt på däcken hos en däckfirma.
Nu känner jag varken Kjell eller Wheeler dealer, men många "däckfirmor" har långt mer koll på bildäck än MC däck.

Men funkar det för dig med 2.9 på ett Rennsport så kör på det. :tummenupp Jag har aldrig hört nån som kört med så mkt luft, men jag har ju inte frågat alla precis.

Men om du kollar Pirellis rekommendationer och vad dom flesta andra skrivit i sina poster så ser du att deras siffror är närmare mina än vad Kjells rekommendationer.
Jag litar nog mer på Veidec-killarna än på Kjell av nån anledning, men det är ju jag då.

Enklast är ju att testa, Funkar däcket som man vill är det ju bara o köra. Dock är det ju så, lägre lufttryck=mer gummi i backen.

Gällande höghastighetsprylen så är det mkt möjligt, jag har inte testat att maxa i 15 minuter i sträck. Du kommer 5 mil på 15 minuter i 200km/h så det är en del.
O det finns ju ingen bana förutom möjligen en oval som man kan köra så på...

I vilket fall så får man gasa på bra mkt för att paja däcket oavsett lufttryck...
 
PutteLiten skrev:
Jag har kör ca 300 mil med dessa däcktryck och tycker det funkar bra.

Tror inte däcken går "sönder" av att köra lågt tryck på gata, men de slits mycket fortare. Och, det kan man kanske kalla "gå sönder"? :confused:

Jag har kört ännu längre med mina, Mitt förra SC2 höll minst 400 mil, minns tyvärr inte exakt miltal när jag bytte så det är svårt att säga exakt. Dock har jag mindre kräm i spisen än vad du har, det spelar nog en rätt stor roll... :D :D

Jag har dock inte varit speciellt noga med att byta däckstrycket mellan bana o gata utan kört nånstans mittimellan...
 
CorbenDallas skrev:
Jag har kört ännu längre med mina, Mitt förra SC2 höll minst 400 mil, minns tyvärr inte exakt miltal när jag bytte så det är svårt att säga exakt. Dock har jag mindre kräm i spisen än vad du har, det spelar nog en rätt stor roll... :D :D

Jag har dock inte varit speciellt noga med att byta däckstrycket mellan bana o gata utan kört nånstans mittimellan...


Tror det är den brutala motorbromsen som äter mitt bakdäck... Men jag gillar ju den, så jag kör lite högre tyck och byter däck ofta... :crash
Nu har jag dock servat motorn så den går lite mjukare nu. :)


Jag tror däcket borde hålla 350-400 mil, 70 mil var rena touring mil (T&R Helsingborg - Öland) , de slet väldigt lite på däcken. :)

Man ska köra på det trycket som man trivs med, om det sedan gör att däcken tar slut lite fortare, then be so. Bättre att känna sig säker och byta däck ofta. :)

Jag har varit noga med att byta trycket efter bana / trafik. Hade 2.0 i framdäcket i söndags = inte bra.. :rolleyes: Blev lite fel där.
Men, jag vet inte om det verkligen gör så enorm skillnad när det kommer till slitage. 2.4 som du kör mot 2.8 som jag har. :confused:
 
Bara en liten undrande fråga!

Bara en lite undrande fråga när det gäller lufttrycket i däcken,kollar ni lufttrycket när däcken är kalla eller varma? har det någon stor betydelse?.
Som tex om ni ska ha 2,2 fram o 1,9 bak (exempel bara) o pumpar upp trycket på kalla däck,vad blir det då när de sedan är varma?.
Bara lite nyfiken för tycks mig ha sett nåt i nån tråd men kan inte minnas.
:)
 
R1 racer skrev:
Bara en lite undrande fråga när det gäller lufttrycket i däcken,kollar ni lufttrycket när däcken är kalla eller varma? har det någon stor betydelse?.
Som tex om ni ska ha 2,2 fram o 1,9 bak (exempel bara) o pumpar upp trycket på kalla däck,vad blir det då när de sedan är varma?.
Bara lite nyfiken för tycks mig ha sett nåt i nån tråd men kan inte minnas.
:)
Kalla däck! Trycket stiger i varma däck.
 
På bana kör jag med ca 2,1 kg på bak och 2,3 fram.
På gata har jag ca 2,3 kg bak och 2,4 fram.
Mina SC2 har nu gått 300mil och jag räknar med 50-100 mil till innan det är dags att byta. Till saken hör att jag hellre kör aktivt på den kurviga favoritvägen än att hålla toppfart i 10 min på motorvägen.
 
Jag körde med 1.9 med rennsport på bana, men det var för lågt och däcket korvade sig för mycket. 2.3 körde jag med på gata och det tyckte jag var lagom.
 
Var några från nån kristen klubb som körde mc [alla körde aprillia mille] en bekant som hade mött dom på autobahn, dom körde med 4 bar kan detta stämma :va

han har pratat om det där flera gånger :va :va

Vet det låter helt sjukt men men :D
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top