Däck till ZX10R - vad finns det för alternativ?

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag kör en Kawasaki ZX10R -04. Jag jobbpendlar med hojen, kör väldigt långt och mycket efter jobbet, åker på europasemester om en månad och har kört på bana varje helg nu sedan mitten av april, och så här ser det ut att fortsätta.

Idag så kör jag på Michelin Pilot Road 3, och de är helt fenomenala förutom på bana. Där knorrar de lite och kan bli hala när de blir för varma. På gata funkar de jättebra, och det är dessutom skönt att slippa byta däck var tredje vecka för att de är sopslut. Inom kort så vankas det däckbyte, men jag är lite rådvill kring vad jag ska köra på...

Pilot Road 4 är säkert grymma på gata, men hur är de på bana? Michelin Pilot Power 3 är väl snäppet sportigare men fortfarande med bra livslängd - hur länge kommer de att hålla egentligen? Andra tillverkare än Michelin har jag noll koll på - vad har de att erbjuda?
 
Det är en svår kompromiss. Kör du mycket på bana så hade jag investerat i ett par nya slicks och krängt om däcken före körning alternativt skaffat andra fälgar. Kör du mer sällan och lite beroende på tempo så är ett par begagnade slicks ett billigt bra alternativ. Vill du inte kränga så finns det mönstrade racedäck typ Pirelli Supercorsa och Bridgestone R10. Är nog inte ultimata på gata dock då de kräver mkt högre arbetstemp än vanliga gatdäck.
 
Det finns inga däck som är bra på allt :fakta Dom byggs efter ett visst användningsområde, med det fästet, temperaturspannet osv. Kräng på PR3 eller Z8 på hojem och köp ett par fälgar som du kan ha bandäck på, det kommer i slutändan vara både billigare, roligare och ekonomiskare :tummenupp
 
Tack för tipsen! Det där med en extra uppsättning fälgar med andra däck på vore lösningen på problemet om det inte var så att jag kör hojen till varje bandag. Motorcyklar är till för att användas, och dessutom har jag ingen bil att köra dit hojen med hur som helst. Extra fälgar blir knepigt att få ned i ryggsäcken... :(
 
Tack för tipsen! Det där med en extra uppsättning fälgar med andra däck på vore lösningen på problemet om det inte var så att jag kör hojen till varje bandag. Motorcyklar är till för att användas, och dessutom har jag ingen bil att köra dit hojen med hur som helst. Extra fälgar blir knepigt att få ned i ryggsäcken... :(

Köp några sportigare gatdäck då. Då får du dels mer grepp och annan profil så banåkningen blir roligare.

Men ha i åtanke att dom kommer att funka sämre i regn och kallt än vad dina Pilot Road gör.
 
Köp några sportigare gatdäck då. Då får du dels mer grepp och annan profil så banåkningen blir roligare.

Men ha i åtanke att dom kommer att funka sämre i regn och kallt än vad dina Pilot Road gör.

Det är åt det hållet tankarna går, och jag sneglar då på Pilot Power 3 då jag inte har så bra koll på andra tillverkares utbud. Jag är mest fundersam kring livslängden på dessa - hur många mil kan man egentligen räkna med att få ut ur ett set PP3 eller motsvarande från annan tillverkare?
 
Jag kör en Kawasaki ZX10R -04. Jag jobbpendlar med hojen, kör väldigt långt och mycket efter jobbet, åker på europasemester om en månad och har kört på bana varje helg nu sedan mitten av april, och så här ser det ut att fortsätta.

Idag så kör jag på Michelin Pilot Road 3, och de är helt fenomenala förutom på bana. Där knorrar de lite och kan bli hala när de blir för varma. På gata funkar de jättebra, och det är dessutom skönt att slippa byta däck var tredje vecka för att de är sopslut. Inom kort så vankas det däckbyte, men jag är lite rådvill kring vad jag ska köra på...

Pilot Road 4 är säkert grymma på gata, men hur är de på bana? Michelin Pilot Power 3 är väl snäppet sportigare men fortfarande med bra livslängd - hur länge kommer de att hålla egentligen? Andra tillverkare än Michelin har jag noll koll på - vad har de att erbjuda?

Det var mycket på en gång där :tummenupp

Först ut så är PR3 och PR4 riktigt bra däck.
Men de är inte gjorda för bana.
De har en arbetstemp på ca 40grader och pressar du dem hårt, så ´blir de lite hala pga hög temp.

Nästa steg blir då Pilot Power 3.
Ett sportdäck med riktigt bra våtegenskaper och torrgrepp som räcker till utan problem.
Ger även bra feedback och pratar till dig som förare.
Dessa däcken borde palla med en semestertur utan problem.
Vi har kunder som har kört uppemot 750-800mil med dessa och blandat bana, pendla, semester och gatåka.
Michelins rekommenderade tryck för bana: 2,1bar fram och 1,9bar bak i kalltryck

Annars kan jag också varmt rekommendera Dunlops Sportsmart.(generation 1)
Lite sämre våtegenskaper än Michelin PP3 men bättre torrgrepp.
Tyngre stomme som gör däcket stabilare men du tappar lite av feedbacken i gengäld.
Vi har kunder som har kört 800-850mil på sina däck med blandat touring, semester, bana, SMC-kurs, inspirerad gata samt jobbpendling.
Bättre än så blir det inte om du skall ha ett sportigt däck som ska klara andra saker också med bibehållen livslängd.

Steget efter detta, är att skaffa 1 uppsättning fälgar till.
Kör du mönstrade racedäck eller bandagsdäck, så kan du fortfarande köra hojen till banan då dessa är DOT-märkta och godkända för gata.
Och kan använda dig av sporttouringdäck som PR3/PR4 till vardags/pendling. De håller ca 1300-1600mil i vanligt tempo/körning.
 
Last edited:
Tusen tack Tom!

Sportsmart låter intressanta. Vad skiljer gen 1 och 2 i ditt tycke? Av det lilla jag har hunnit läsa nu så verkar det som om 2:an är lite, liter nischad mot gata medan 1:an är lite, lite bättre på bana. Kommer en vanlig dödlig att märka någon skillnad?
 
Tusen tack Tom!

Sportsmart låter intressanta. Vad skiljer gen 1 och 2 i ditt tycke? Av det lilla jag har hunnit läsa nu så verkar det som om 2:an är lite, liter nischad mot gata medan 1:an är lite, lite bättre på bana. Kommer en vanlig dödlig att märka någon skillnad?

Jag har tyvärr inte kört 2:an ännu.
Men allt som jag har fått i info om 2:an stämmer med det du skrev.

Du kommer märka skillnader hur de uppför sig, även om det är små skillnader.
Dock är jag osäker på om vi vanliga dödliga kan upptäcka skillnaden i grepp på bana mellan SS och SS2.
 
Jag tackar och bockar för din hjälp och input! Snart ligger en beställning på en uppsättning SS2 på ditt bord :tummenupp
 
Jag har tyvärr inte kört 2:an ännu.
Men allt som jag har fått i info om 2:an stämmer med det du skrev.

Du kommer märka skillnader hur de uppför sig, även om det är små skillnader.
Dock är jag osäker på om vi vanliga dödliga kan upptäcka skillnaden i grepp på bana mellan SS och SS2.

Då passar jag på att smyga in två frågor som kan intressera andra (Eidolon?).

Har du hört något rekommenderat kalltryck för Sportsmart och Sportsmart 2? Jag har kört 2,5 fram och 2,5 bak på båda versionerna men har hört att en del ligger långt mycket lägre. (Personligen har jag inget annat än gott att säga om såväl Sportsmart som Sportsmart 2, jag upplever båda som förtroendeingivande på både väg och bana. Jag har inte testat båda på samma hoj utan på två olika, så jag kan inte redogöra för om de beter sig annorlunda.)

Skulle du rekommendera eller avråda från att använda däckvärmare på Sportsmart och Sportsmart 2? De klassas ju som vägdäck så jag antar att man borde kunna köra utan däckvärmare, men vinner man något på att hetta upp gummit innan man rullar ut på banan?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top