Däck till Speedster Cup?

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Funderar på om inte Power Cup blir bra och tänkte börja med VB fram och C bak. Verkar det vettigt om jag bara kört på rena gatdäck tidigare?

Finns det någon fördel med 200 bak istället för 190?

Tips på billig och bra webbshop att handla hos?

Andra tankar och funderingar?

200 bak=mer gummi i backen vid nedlägg, kan väl inte vara dåligt!

Förutsatt du får höjderna rätt då, 200 blir även högre än 190.

200 är inga problem. Funkar även med 60-profil, alltså 200/60-17.
Däckonline är i princip alltid billigast. En fördel är att alla priser är inkl. frakt.
Mynetmoto är också bra. Dock tillkommer frakt där.
Såg att greven erbjuder 12% på alla däck tom sista mars, vilket då också blir riktigt bra priser.

Last edited:
200 är bra men du bör komplettera med en drevning då det blir lite tyngre att dra runt!

Dunlop 212 är riktigt goa också!

Jag tänkte testa Bridgestone R10. Men först ska jag elda upp ett set Michelin Power One på någon bandag, typ lära mig var gasen respektive bromsen sitter innan man ger sig på lite mer högklassiga däck.

Jag har ett set NangKang liggande sen 25 år tillbaka. Tänkte sätta det på dem på min Honda CB750 Four - "The first Superbike"!

Är det Speedster eller är det Speedster?????:banana

Pirelli Supercorsa funkade riktigt bra förr, finns de kvar skulle jag inte tveka att köra dem i Speedster ..

Jag tänkte börja med ett set Dunlop Sportmax Sportsmart2.

Jag körde alla bandagar 2013 på Sportsmart (1) och jag upplevde dem som bra i både torrt och vått. Eftersom jag känner de däcken kör jag slut på en uppsättning medan jag lär känna nya hojen och er andra. Om jag lyckas prestera mer än däcken så får jag väl byta upp mig senare.

Last edited:
På min gammel-retta med rätt sliten maskin brukar det gå bra på gelleråsen i c:a 1.18 tempo med Dunlop Sportmax Sportsmart och Michelin Power Pure, sen kan det börja släppa lite här och var. Men sätter man på Dunlop GP Racer D211 (eller vad det nu var för bokstäver och siffror på "bandags" 211:orna) så blir hojen MYCKET trevligare att styra och så går det i 1.15 mer eller mindre av sig själv istället för 1.18. Så vilket sportigt däck som helst skall nog duga för speedster-cup tempo innan dom går för varmt men det är roligare att köra på lite spetsigare däck.

På min gammel-retta med rätt sliten maskin brukar det gå bra på gelleråsen i c:a 1.18 tempo med Dunlop Sportmax Sportsmart och Michelin Power Pure, sen kan det börja släppa lite här och var.

Precis det jag märkte med mitt power 3 bakdäck när jag kom ner i 1.17 temp.

En nackdel med däck typ power cup är väl att de är lika värdelösa på blött som slicks, eller? Måste lära mig kränga däck själv... Årets första nya kunskap att skaffa sig känns det som!

Precis det jag märkte med mitt power 3 bakdäck när jag kom ner i 1.17 temp.

En nackdel med däck typ power cup är väl att de är lika värdelösa på blött som slicks, eller? Måste lära mig kränga däck själv... Årets första nya kunskap att skaffa sig känns det som!

Jag har Mich. Power One Competition (B) i 180 bredd från förra året kvar.

Även massa extra fälgar och kraschkåpor etc till Honda600RR 03-06.

Men ja, de racigare däcken är hala i blött, alltid. En egenskap (bland andra) som krävs för att det ska gå att åka fort är att det måste klara betydligt högre temperaturer, villket rimmar rätt illa med att kunna vara mjuka och röra sig mkt när det är blött (lägre friktion, lägre värmeutveckling) och 25-30 grader.

...och med den här typen av funderingar har man snart dödat hela grejen med en prova-på-run-what-U-brung-klass.

De som är snabbare än vad gatdäck grejar, är redan där, de åker med värmargummi och är på väg ner i tider som lämpar sig bättre i rookie kanske.

Men det är väl ofrånkomligt, alla vill köpa sig bästa möjliga förutsättningar, en del har råd, och trissar upp det hela.
Jag själv har insett det där för länge sedan, att utförsbacken är både brant och snorhal...allt spårar ur, det är en naturlag.

Visst - man kan köra för att det är kul, det roliga är att deltaga - men vem försöker ni lura? ;)

/J

...och med den här typen av funderingar har man snart dödat hela grejen med en prova-på-run-what-U-brung-klass.

De som är snabbare än vad gatdäck grejar, är redan där, de åker med värmargummi och är på väg ner i tider som lämpar sig bättre i rookie kanske.

Men det är väl ofrånkomligt, alla vill köpa sig bästa möjliga förutsättningar, en del har råd, och trissar upp det hela.
Jag själv har insett det där för länge sedan, att utförsbacken är både brant och snorhal...allt spårar ur, det är en naturlag.

Visst - man kan köra för att det är kul, det roliga är att deltaga - men vem försöker ni lura? ;)

/J

Jo, känns lite kontraproduktivt att folk som presterar sådana tider kör i den här klassen istället för i rookie, som blivit förgiftad av att de som är snabba harvar i den istället för att klassa upp sig... Jag själv är långt ifrån 1.10-tider, och tänkte ändå ge mig på rookie 600 istället. :hihi

/J

Fundera är aldrig fel! Det är naturligt att vända och vrida på den information man har och att söka ny kunskap, eller hur?

När jag kört slut på däcken jag har och det är dags för nytt gummi så vill jag ha något nytt som gör mig snabbare. Vill inte alla bli snabbare?

Nu är jag nybörjare och inte snabb än på något sätt, men på vilket sätt dödar några snabba förare Speedster Cup? Inte slutar jag vara med för att jag inte hamnar på pallen. Roliga och täta fighter med andra som är ungefär lika snabba som mig är det jag är ute efter och att utvecklas och bli snabbare. Dessutom försvinner de snabbaste förarna efter hand...

Fundera är aldrig fel! Det är naturligt att vända och vrida på den information man har och att söka ny kunskap, eller hur?

När jag kört slut på däcken jag har och det är dags för nytt gummi så vill jag ha något nytt som gör mig snabbare. Vill inte alla bli snabbare?

Nu är jag nybörjare och inte snabb än på något sätt, men på vilket sätt dödar några snabba förare Speedster Cup? Inte slutar jag vara med för att jag inte hamnar på pallen. Roliga och täta fighter med andra som är ungefär lika snabba som mig är det jag är ute efter och att utvecklas och bli snabbare. Dessutom försvinner de snabbaste förarna efter hand...

På vilket sätt har de snabba förarna dödat rookieserierna? :fakta
Men det är sant, om man väntar någon säsong kommer alla snabba att ha klassats upp till rookie, och några snabba i rookie kommer ha klassats upp. Men känns lite vanskligt att redan första säsongen köra närmast rookie-tider i speedster... Om klassen får rykte om sig att inte vara särskilt mycket långsammare än rookie kommer väl antagligen de som inte vill köra rookie pga tiderna inte vilja köra speedster heller, och klassen dör en pestdöd.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...