Däck till monster 600? O ny bromsskiva.

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjo!

Tror jag måste köpa ett nytt bakdäck. Körde på kinnekulle i helgen och däcken ser helt fucked up ut. Mönsterdjupet är det inga problem med, men däcket ser jäkligt uppruggat och snuskigt ut på kanterna. Är det jag som överreagerar eller är det helt ok att det är uppruggat och konstigt, så länge mönstret är kvar?

Ifall jag ska köpa nytt däck, vilket rekomenderar ni? Och vart är det billigast o köpa det?

Märkte även att min frambroms va lite konstig när jag körde. När jag bromsar så vibrerar det i bromshantaget. Ungefär som om jag skulle ha abs, vibrerar o hoppar, inte stabilt.
När jag leder hojen så skrapar bromsen i nån gång per varv. Som om något skulle va skevt, bromsskivan eller hjulet? Någon som har en gissning? Om jag ska köpa ny skiva, bör jag köpa orginalskiva eller finns det någon annan ni rekomenderar.

Dom allra flesta landsvägskörda däck tar slut på mitten långt innan dom tar slut på sidan.

Det finns många anledningar till att bromsen skakar. Börja med att mäta upp skivan innan du köper en ny.

Du har väl kört ordetligt eftersom däcket ser ut så! :tummenupp

Ingen fara så länge mönsterdjupet är ok.
Visst tappar däcket lite prestanda efter att varit använt ett par gången men inget vi halvslöa gatåkare behöver oroa oss för!

En skiva fram kan vara krokig efter att tex skivbromslåset glömts i och hojen rullats iväg.

Låter som broms skivan har "slagit" sig. Dvs blivit skev av överhettning..... Eller som kamikaze skrev...fått en smäll efter kvarglömt skivlås

Däcken är det nog ingen fara med. Massvis med folk som åker på beggade bankörda däck på gatan å dom kan ibland se riktigt ruskiga ut på sidorna men det brukar gå till sig.

Antar att däcken blev sådär pga att fjädringen inte är riktigt optimerad för hård körning. Eller så har du kört riktigt hårt och länge :tummenupp

lilltryne skrev:
2170615
Tror jag måste köpa ett nytt bakdäck. Körde på kinnekulle i helgen och däcken ser helt fucked up ut. Mönsterdjupet är det inga problem med, men däcket ser jäkligt uppruggat och snuskigt ut på kanterna. Är det jag som överreagerar eller är det helt ok att det är uppruggat och konstigt, så länge mönstret är kvar?

Det är inget fel på dit däck. Så ska det se ut efter bankörning.
:tummenupp

Stoppsladd skrev:
2170631
Antar att däcken blev sådär pga att fjädringen inte är riktigt optimerad för hård körning. Eller så har du kört riktigt hårt och länge :tummenupp
För högt ställd returdämpning kan göra att bakdäcken smular istället för att slitas jämt, iaf på twinnar.
Mvh
Jörgen

Last edited:
Anledning till att jag är orolig för däcket är att jag ahr tänkt o köra fler bankörningar i sommar, o jag vill inte komma dit o så får jag inte köra för att däcken är för slitna...

haha, hårt körde jag inte... Hårdare än på vägen ja, men jag var helt klart långsammast i den långsamma gruppen...

Låset har jag inte glömt i, så det kan det inte bero på. Dock så blev bromsen sämre och sämre under dagen när jag körde, innan jag åkte dit hade jag inte märkt att den vibrerade, o då hade jag ändå vart på smcs avrostning och övat bromsningar.

Stoppsladd skrev:
2170631
Hur ska fjädringen vara ställd? Min är väldigt hård. Sjunker knappt någe när jag sätter mig på den, kanske max 5cm.

lilltryne skrev:
2170647
haha, hårt körde jag inte... Hårdare än på vägen ja, men jag var helt klart långsammast i den långsamma gruppen...

Mjaaaa.

Har däcket slitis ut på sidorna och skivan kroknat av överhettning så är det nog inte touring du sysslat med! :D

Hade du inga tendenser till vibrationer innan då har den slagit sig av värmen tidigare nämndes.
Byte av skiva är väl mig veterligen enda åtgärden.
Dock finns det eftermarknads skivor som klarar lite mer än originalet och kan ev till och med vara billigare!

Däcket ska nog palla ett par banåkningar till.

lilltryne skrev:
2170647

Hur ska fjädringen vara ställd? Min är väldigt hård. Sjunker knappt någe när jag sätter mig på den, kanske max 5cm.

Hugg tag i någon instruktör på bankörningen du är på eller någon som ser ut att tävla så får du säkert hjälp att finlira fjädringen.
Du ska ha ett visst "häng" på den obelastad.
DVS du ska kunna lyfta upp bakdelen en liten bit tills stötdämparn är utdragen och sen ska den sjunka några cm.
Exakt hur mycke får nån monster expert uttala sig om.
Men stenhård ska den inte vara utan mer mjuk...
Du har inte spänt kedjan för hårt? (Dubbelkollar bara)

Har du kollat så du har nånting kvar av beläggen över huvud taget?

Kan ju ha gått med stål mot stål och då blir det rätt så hett....

Fjädringen kan du säkert få lite hjälp med på tex en sån där bandag brukar alltid finnas nån som kan ge lite tips och vad som ev kan göras. Börja inte labba med fjädringen själv bara för då är du snart lost.... Så länge det funkar skapligt och hojen inte beter sig som en orm eller sladdar/ studsar onormalt så kan du säkerligen åka på dom inställningar du har i dag. Men som sagt be nån om hjälp.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back