Däck till KTM 640 Enduro 2003 !

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Hejsan!

Har inhandlat en KTM640 Enduro och på sitter däck som är redigt grova, dvs för crossiga för mitt egentliga användningsområde tycker jag..

Jag funderar nu på att byta ut däcken till några som passar mig bättre. Jag kommer använda hojen för ärenden runtom i stan (asfalt), åka till-från jobbet (mest asfalt), men vill inte ha helt asfaltsbetonade däck eftersom jag på min fritid vill åka ut och gnugga grusvägar och ta mig fram på skitvägar i skogen. Hade det bara varit för skogs/gruskörningen hade däcken kunnat få sitta kvar men de känns _inte_ optimala för asfaltskörandet och bus på parkeringsplatser...

Har nån av er erfarna gubbar några förslag på bra däck för mitt avsedda användningsområde?

Har glott lite på dessa: TKC80 . Bra eller A***?

Backdäcket ok till det mesta. Framdäcket tycker jag är så där offroad. Helt ok till grusåka, men på lerigt eller blött gräs är det inget vidare med det som framdäck. T63 är ett bra alternativ fram. Tycker att MT21 funkar ok fram på asfalt också, och är grymt offroad.

T63 bak och fram då? Vad tror du om det? Jag kommer ju köra mest asfalt och grusväg, kommer vilja kunna köra av på riktig skit-offroad kanske delvis men det är inte lika fullt prioriterat.

Jag kanske ska leta efter nått som är bättre på asfalten ändå, kanske 60/40 on/off... när jag tänker efter hur jag kanske i ärlighetens namn faktiskt kommer köra..

Last edited:
Kompromisser blir ju aldrig riktigt bra. Speciellt inte om man vill täcka hela spannet från asfalt till "riktig skit-offroad" (vilket egentligen inte låter sig göras på ett bra sätt med samma däck). Min kompromiss skulle i alla fall bli (och har varit) TKC80 bak och MT21 fram.

T63 fram tycker inte jag täcker upp för "riktig skit-offroad". Annars är iofs T63 ett helt ok kompromissval både bak och fram.

T63 är fantastiskt bra! Dom är inte jätte bra på lera och fuktigt gräs. TKC80 är det sämsta alternativet, tycker jag. I smc's testspecial van t63 stort över tkc80. MT21 är väl mer åt enduro hållet.

Min hoj har original, "metzeler enduro sahara" och jag var jäkligt nöjd med dessa som allround däck. Tror även att ktm 690 enduro samt Husqvarna terra har dem original också.

När du sedan inser hur jäkla roligt det är med grusåka skulle byter du till t63. Vidare när du är helt biten och även vill åka lite stigar och tracktorvägar, byter du till Dunlop 952 =)

Hmm T63 verkar ju vara poppis :) Dedär Metzeler verkar ju vara mer asfaltsbetonade än T63 om min "expert-1minutskoll" är rätt? Det jag är rädd för är att få såpass dåliga egenskaper på asfalt att det inte blir kul att köra runt i stan med polare eller i jobb-ärenden..

Metzeler däcket är nog ändå det bästa däcket för ditt syfte. Inget däck du pressar på bana men på vägen är det inga problem.

Dock en del dyrare än andra däck.. Ska ta mig en funderare och googla mer innan jag skriver nått mer här tror jag, jäkligt svårt att avväga rätt vad man ska välja att satsa på! Jag har ju inte tänkt att köra asfaltsbana direkt med hojen, och jag lägger den inte och skrapar knäna i stan. Minimal motorvägskörning blir det också (bara då man måste). Däremot vill jag ju inte vara rädd att ta kurvorna på 50-gatorna i stan direkt..

Är ovanstående uppfyllt ang vilken typ av asfaltskörning det blir så vill jag ju gärna att de ska erbjuda så mycket möjlighet som det går på grusvägar/skogsstigar, men där kräver jag inte att kunna bränna på som ett proffs, det handlar mest om att kunna ta sig fram för att utforska ställen :)

Har en annan fråga, har ett par extradäck till hojen (lite slitna). Om det står "NOT FOR HIGHWAY USE", betyder det att de ej är godkända här för att köra på väg i Sverige? Däcket i fråga heter Bridgestone M404 dim 110/100-18.

Har ett annat däck där det står "FIM APPROVED", det är ett Bridgestone Gritty ED663 90/90-21. Hur är det med det?

Last edited:
T63 !!!!

Ja, inte extrema dynghögs däck, men du har en lc4, så blir drygt o försöka plöj det ändå.

Ska det räcka lite längre, tkc80 bak, t63 fram.

Jag kör t63 fram och bak

Jag har förstått det såsom att TKC80 håller längre bak, men vad sjutton jag kör ju inte såå fruktansvärt mycket ändå, tror jag kör på ett par T63or både fram+bak. De var billiga på internet med!

Jag undrar dock om dimensionerna...
Jag har 90/90-21 fram idag och 110/100-18 bak. Vilka avvikelser kan man ha? Tex om man har ett 80/90-21 fram hur påverkar det? Och jag lär väl kunna köra ännu bredare än 110 bak, men till vilken nytta?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing