Däck Supermotard

Om man har 16/5 tums framfälg, kör man med 17tums däck eller måste man ha 16/5?

Kolla på din fråga en gång till :) Hur brukar du göra med bilen. Kränga på 17" sommardäcken på 16" vinterfälgarna?
Nej du ska givetvis ha rätt storlek annars kommer det inte att passa.

är det verkligen 5 tums fälg?

för min bakfälg är 18/2,15 och däcket 18/4,1
och då är det inte jag som fipplat det ska vara så på min

Nu antar jag bara, men du menar att framhjulet är 16 1/2"!? Alltså 16.5 tum. Vanligt inom supermoto och även RR. Då ska du ha däck med samma diameter!

Nu antar jag bara, men du menar att framhjulet är 16 1/2"!? Alltså 16.5 tum. Vanligt inom supermoto och även RR. Då ska du ha däck med samma diameter!

du menar väl 165 bredd och inte 16,5 tums:va

du menar väl 165 bredd och inte 16,5 tums:va
Oj va rörigt allt blev.....:D :rolleyes:

Last edited:
Diameter på en "vanlig" smfälg är 17" men inom RR och supermoto finns det även 16½" fälgar. Då snackar vi DIAMETER å inget annat ;)

Om man har 16/5 tums framfälg, kör man med 17tums däck eller måste man ha 16/5?

Antar som wheeli82 skrev att framfälgen är 16½" å inte 17" som e mest vanligt. Och som sagt så ere naturligt att däcksdimensionen blir därefter...

det är inte bredden på fälgen, ja frågade eftersom ja letade runt lite, men jag hittade ingen som sålde 16/5 tum, och på dom jag har så står det inte vad det är för tum,

det är inte bredden på fälgen, ja frågade eftersom ja letade runt lite, men jag hittade ingen som sålde 16/5 tum, och på dom jag har så står det inte vad det är för tum,
Vad är du ute efter ? Behöver du nytt framdäck ? 16,5" ?

Mig veterligt så finns det bara racedäck, alltså inga gatdäck, som är 16,5". Kolla t.ex. Dunlop, Metzeler och Bridgestone.

Appropå storlek... Jag har sett att det står 420 istf 16,5" på något däck (Metzeler?) 420 mm = 16,5 tum Kan det vara så på ditt ?

.

Last edited:
det är bara racing däck, har kollat på tillverkarnas hemsidor men hittar inga mått på 16/5 utom på bridgestone, men ja skulle vilja ha micheline för dom finns färdigskurna men hittar inge, har inte tillgång till en däcksskärare, sen har jag inte råd heller.
tänkte om det är någon som kör med 16/5 fram som vet vem som säljer?

aha är det 420, då vet jag att det finns, tack för hjälpen:)

Jag har ett Racetec drift 16.5" (420) framdäck liggandes som jag inte har användning av. Helt oanvänt med etikett kvar på. Någon som har användning av ett sånt så ge ett bud..

det är bara racing däck, har kollat på tillverkarnas hemsidor men hittar inga mått på 16/5 utom på bridgestone, men ja skulle vilja ha micheline för dom finns färdigskurna men hittar inge, har inte tillgång till en däcksskärare, sen har jag inte råd heller.
tänkte om det är någon som kör med 16/5 fram som vet vem som säljer?

aha är det 420, då vet jag att det finns, tack för hjälpen:)

Michelin har bara 17 tum.

Besswisser-mode on:

16 maj eller sexton delat på fem eller sexton femtedelar?
16½ skrivs 16.5.
Snedstrecket förvirrar bara.

Besswisser-mode off:

Back