Däck: supermotard - offroad

zälle

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2008
Hoj
-00 honda xr 650 r
Hur mycket roligare och hur annorlunda blir min xr 650 med supermotard hjul kontra offroad hjul som jag kör med nu

Jag gillar att sladda på grus eller våt asfalt och köra och busa lite grand. Mest på asfalt eftersom det inte finns så många grusvägar i närheten.

Går att åka på häng med offroadhjul på alla underlag i vått o torrt, men nu är det ju mode med motard då nästan alla har eller vill ha såna. Så med motardkit blir den mer lättsåld. Även om du inte får tillbaka pengarna på ett nytt kit. Hade min enda motard -95 då knappt ingen här visste vad det var, tröttnade snabbt då jag inte körde bana med den. Ska du köra motardbana är det ju ett givet val, inte annars. Kör iofs bara grus, skog o crossbana o då finns det ju bara ett alternativ.

På gatan behöver du inte motardhjul... är igentligen bara för utséendets skull, om man vill ha hojen lägre och för att få ett bredare utbud av gatdäck om man ska hårddra det hela. Hojen blir med trögstyrd med motardhjul.

Mer trögstyrd? Knappast!

Edit: Lika bra att hänvisa dej till Gyroeffekten direkt.

Mer trögstyrd? Knappast!

Glöm då inte att gyro effekten påverkas av vikten på hjulet och rotationshastigheten också.
en 3.5" fälgbana med 17" i diameter väger mycket, och ett 120/70/17 däck lär knappast väga mindre med slang än ett 90/90/21....
Ett mindre hjul med högre vikt som har en högre rotationshastighet pga mindre diameter....tjaa, hur mycket skillnad kan det va mot ett stort, smalt förhållandevis lätt hjul?

Mer trögstyrd? Knappast!

Jag utgick bara från vad jag själv upplevt.

Glöm då inte att gyro effekten påverkas av vikten på hjulet och rotationshastigheten också.
en 3.5" fälgbana med 17" i diameter väger mycket, och ett 120/70/17 däck lär knappast väga mindre med slang än ett 90/90/21....
Ett mindre hjul med högre vikt som har en högre rotationshastighet pga mindre diameter....tjaa, hur mycket skillnad kan det va mot ett stort, smalt förhållandevis lätt hjul?
Precis, gyroeffekterna blir nog ungefär samma eller t.o.m mindre i ett offroadhjul. Sen hur hojen beter sig beror nog mkt. på däcksbredden. 120/90 i bredd är rätt stor skillnad mot 160/120.

Last edited:
Vägde faktiskt aldrig SM & offroadhjulen men kände ingen direkt skillnad på vikten mellan dem! Men håller med om att m offroadhjul är det betydligt smidigare.

Vägde faktiskt aldrig SM & offroadhjulen men kände ingen direkt skillnad på vikten mellan dem! Men håller med om att m offroadhjul är det betydligt smidigare.

Smidigare som mer lättstyrd ja, dock anser jag att man bryter ner hojen mycket lättare med motardhjul och tar vassa kurvor smidigare än med offroadhjul.

Skillnaden mellan mina motardhjul och offroadhjulen är minimal. De är iofs vägda på två olika personvågar men det kan ju skilja något hekto om man ska se krasst på det. Men Bevisligen väger mina fälgar precis lika mycket, alltså är storleken på fälgen huvudsaken som spelar in här. Återigen, gyrokraften.

120/70/17" ~10KG

20080110058.jpg

80/100/21" ~10KG

20080302088.jpg

Skillnaden mellan mina motardhjul och offroadhjulen är minimal. De är iofs vägda på två olika personvågar men det kan ju skilja något hekto om man ska se krasst på det. Men Bevisligen väger mina fälgar precis lika mycket, alltså är storleken på fälgen huvudsaken som spelar in här. Återigen, gyrokraften.
Aha, dom väger alltså lika mycket. :)

Som sagt, offroadhjulen är större men snurrar inte lika fort när man åker i samma hastighet som med motardhjulen. Skivor och drev snurrar inte heller lika fort mm. Tror en "vanlig standardförare" inte märker av den lilla skillnaden i gyroeffekt vare sig offroadhjulen ger mer gyro eller inte. Dock så var jag ju tvungen att handla den tunnaste slangen till bakdäcket när ventilen lossnade... mkt sitter i psyket. :hihi

En sak som iaf säker att ett par smala offroadhjul gör hojen mer lättstyrd, hojen uppträder för annorlunda för att det skulle sitta i psyket... även i låga hastigheter. :tungan

Last edited:
Jag tycker då att crosshojjen känns extremt mycket mer lättsvängd med motardhjulen på.Har iofs tjockaste Bridgestoneslangen i crosshjulet också.Gaffelvinkeln blir ju bra mycket brantare med 17"/17" jämfört med 21"/19" också.

Tycker hojen känns mycket mer kvickstyrd med motardfälglarna på. Mycket lättare att lägga ner den i sidled känns det dom.

Sen skakar den ju inte så himla mycket med motardfälgarna som
med offroadhjulen när man kör på asfalt. Precis efter bytet känns det nästan som att man glider fram med motardfälgarna.

Tycker hojen känns mycket mer kvickstyrd med motardfälglarna på. Mycket lättare att lägga ner den i sidled känns det dom.

med offroadhjulen när man kör på asfalt. Precis efter bytet känns det nästan som att man glider fram med motardfälgarna.

He he MT21 vs Pilot sport t,ex nej det går inte att jämföra. Nu spekulerar jag bara men även om de väger stort sett samma så känns det som mer massa med motardfälgarna & om man spelar in det här med ofjädrad vikt!

Konstigt att man kan uppleva det så olika. :confused: Inte konstigt att det skakar om du kör med knotterdäck på asfalt. :hihi

Däcksbredd på Honda XR 650

Hallå! Söker infor om vad jag kan sätta på för bakdäck till min nyinköpta XR då det är dags att byta! Sitter fn på ett 160-däck men går det att bredda?
Tips och för/nackdelar??

// Riche

Jag håller helt med dig. Den blir så sjukt mycket mera kvickstyrd med motardfälgarna. Trodde jag var största fördelen med att minska diametern? :va

Bara på en 125:a nu då än så länge men det blev ju som en helt ny maskin. Mycket smidig och mysig.

Jag håller helt med dig. Den blir så sjukt mycket mera kvickstyrd med motardfälgarna. Trodde jag var största fördelen med att minska diametern? :va

Bara på en 125:a nu då än så länge men det blev ju som en helt ny maskin. Mycket smidig och mysig.

kan inte annat än hålla med. känns som en helt ny hoj.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman