Däck på bandagar ?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag såg att de två allmänna bandagar som ska gå på Kinnekulle (minns ej vem som höll i det) bannlyste slicks. Bara gatgodkända däck fick användas och i övrigt reggad och skattad hoj m.m. :(

Hur ser det ut för Midlanda 28:e juni t.ex. ? Kan man komma dit med en vanlig gatcykel men med slicks/regndäck eller får de ansvariga tokspel då ?
 
OK, såg att Umcc har en separat avdelning på forumet, får kolla där. Det står under information att oreggade hojar är tillåtna om man har licens - vilket i alla fall tyder på att tävlingsutrustade hojar också godkänns. Dock säkrast att ha detta klart innan man ger sig iväg - för det är en bit att åka till Midlanda och vill ju då gärna få köra när man väl kommer dit. Utprovning av tystare ljuddämpare måste jag bl.a. se över (effektpiporna jag har låter extremt mycket).
 
TomK skrev:
Jag såg att de två allmänna bandagar som ska gå på Kinnekulle (minns ej vem som höll i det) bannlyste slicks. Bara gatgodkända däck fick användas och i övrigt reggad och skattad hoj m.m. :(

Hur ser det ut för Midlanda 28:e juni t.ex. ? Kan man komma dit med en vanlig gatcykel men med slicks/regndäck eller får de ansvariga tokspel då ?

Om du kör i licensgruppen får du ha slicks och tävlingsmaskin.
Det är väl inte speciellt konstigt att du inte får ha det i gatgruppen?
 
Chris Ash skrev:
Om du kör i licensgruppen får du ha slicks och tävlingsmaskin.
Det är väl inte speciellt konstigt att du inte får ha det i gatgruppen?

Jag tävlar inte, alltså har jag inte brytt mig om licenskurs och lösa ut en dyr licens. Däremot kör jag mycket på bana (och i skogen, stan, landsväg, is m.m. :) ). På bana väljer jag självklart de däck som ger bäst fäste och det brukar vara racingdäck av olika slag. Att inte få använda optimala däck på bana bara för att de inte tillåts på allmän väg, känns lite märkligt. Det skulle vara intressant att höra anledningen till att man vill ha det så.

Ska väl sägas att jag kör med skurna slicks på väg också om tillfälle ges och varken blinkers, regskylt, ljuddämpare och annat stämmer med vad man får ha . Nästan lagliga brukar hojarna bara vara vid en del banåkningar. Skrika månne moraltanterna...

Nåja, på Midlanda får jag tydligen använda vilka puppor jag vill och resten av året huserar jag på Vessingsboda och där kan man åka trimmad Segway ( http://www.segway.com/ ) utan att någon ens lyfter ett pekfinger.
 
Re: Re: Däck på bandagar ?

TomK skrev:
Jag tävlar inte, alltså har jag inte brytt mig om licenskurs och lösa ut en dyr licens. Däremot kör jag mycket på bana (och i skogen, stan, landsväg, is m.m. :) ). På bana väljer jag självklart de däck som ger bäst fäste och det brukar vara racingdäck av olika slag. Att inte få använda optimala däck på bana bara för att de inte tillåts på allmän väg, känns lite märkligt. Det skulle vara intressant att höra anledningen till att man vill ha det så.

Ska väl sägas att jag kör med skurna slicks på väg också om tillfälle ges och varken blinkers, regskylt, ljuddämpare och annat stämmer med vad man får ha . Nästan lagliga brukar hojarna bara vara vid en del banåkningar. Skrika månne moraltanterna...

Nåja, på Midlanda får jag tydligen använda vilka puppor jag vill och resten av året huserar jag på Vessingsboda och där kan man åka trimmad Segway ( http://www.segway.com/ ) utan att någon ens lyfter ett pekfinger.

Att säga att slicks är det optimala när det finns så många bra däck med mönster och i stort sett samma fäste är nog att generalisera lite ;)

Enkelt kan man säga att anledningen till att slicks inte är tillåtet på många GATåkningar är att "cykeln ska vara i sådant skick som den är när den framförs på allmänn väg".
Nu vet jag att dom flesta cyklarna inte skulle klara en flygande besiktning men man måste dra gränsen någonstans.

Grundtanken med trafikövningskörning är ju at få säkrare motorcyklister, och att det man lär sig på banan ska göra att man blir en bättre motorcyklist i trafiken.

Dom som ser trafikövningarna som en förtäckt RR träning bör nog fundera på att ta licens istället (vilket flera gör :tummenupp )

#11
 
Re: Re: Däck på bandagar ?

TomK skrev:
Jag tävlar inte, alltså har jag inte brytt mig om licenskurs och lösa ut en dyr licens. Däremot kör jag mycket på bana (och i skogen, stan, landsväg, is m.m. :) ). På bana väljer jag självklart de däck som ger bäst fäste och det brukar vara racingdäck av olika slag. Att inte få använda optimala däck på bana bara för att de inte tillåts på allmän väg, känns lite märkligt. Det skulle vara intressant att höra anledningen till att man vill ha det så.

Ska väl sägas att jag kör med skurna slicks på väg också om tillfälle ges och varken blinkers, regskylt, ljuddämpare och annat stämmer med vad man får ha . Nästan lagliga brukar hojarna bara vara vid en del banåkningar. Skrika månne moraltanterna...

Nåja, på Midlanda får jag tydligen använda vilka puppor jag vill och resten av året huserar jag på Vessingsboda och där kan man åka trimmad Segway ( http://www.segway.com/ ) utan att någon ens lyfter ett pekfinger.

Kan vara av försäkringsskäl? Ingen aning, men det skulle kunna vara så att det måste vara gatdäck annars räknas det som "träning inför tävling"

Om du kör med de däck som ger bäst fäste borde du förkasta de skurna slicksen för gatkörningen.
 
Re: Re: Re: Däck på bandagar ?

#11 skrev:
Att säga att slicks är det optimala när det finns så många bra däck med mönster och i stort sett samma fäste är nog att generalisera lite ;)

Enkelt kan man säga att anledningen till att slicks inte är tillåtet på många GATåkningar är att "cykeln ska vara i sådant skick som den är när den framförs på allmänn väg".
Nu vet jag att dom flesta cyklarna inte skulle klara en flygande besiktning men man måste dra gränsen någonstans.

Grundtanken med trafikövningskörning är ju at få säkrare motorcyklister, och att det man lär sig på banan ska göra att man blir en bättre motorcyklist i trafiken.

Dom som ser trafikövningarna som en förtäckt RR träning bör nog fundera på att ta licens istället (vilket flera gör :tummenupp )

#11

Det var lite moral varnig på mitt förra inlägg :D
 
Re: Re: Re: Re: Däck på bandagar ?

#11 skrev:
Det var lite moral varnig på mitt förra inlägg :D

Ja. Usch vad hemskt. :rolleyes:

Jag tycker det är ganska enkelt.
Körning med gathoj = gatdäck
Körning med tävlingshoj = tävlingsdäck.
 
I den förra tråden om "midlanda 28juni"

Jag frågade speciellt om det där,

enl. han som skrev ut förfrågan på sporthoj så var det grönt att åka med

Slicks,
ej belysning, typ bakljus/bromsljus (crosskärmar)
Jag frågade noooooga om detta

Å jag ska börja i långsamma gruppen

Men min pilot sport får åka med på vagnen ifall det blir någe tjafs eller regn........
 
Tom Byron skrev:
I den förra tråden om "midlanda 28juni"

Jag frågade speciellt om det där,

enl. han som skrev ut förfrågan på sporthoj så var det grönt att åka med

Slicks,
ej belysning, typ bakljus/bromsljus (crosskärmar)
Jag frågade noooooga om detta

Å jag ska börja i långsamma gruppen

Men min pilot sport får åka med på vagnen ifall det blir någe tjafs eller regn........

Det är ju upp till arrangören vad de tillåter.
 
Goodstuff skrev:
Det är ju upp till arrangören vad de tillåter.

Javisst, men tänk på att försäkringsbolagen skiter i vad arrangören tillåter. Är det så att slicks kan föra tankarna till "träning före tävling" bara det minsta lilla så lär ni vara rökta.....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top