däck och grepp

jag bruka ta som regel att under 10 plus grader känner jag efter lite mer o tänker efter lite mer i kurvorna

crashtestdummy skrev:
:D kände det med när jag kör, gasar jag fullt på 3an så spinner det i feta powerslides, läbbigt men lite fränt :hihi
men värmen är på väg säger dom :banana
David.
Och folk gnäller på att det är dåligt grepp i Michelin Macadam...
Ska iofs byta på min hoj nu då bakdäcket är slut... :)
Jag var ute i söndags och körde och inte fick jag några powerslides trots att jag gasade ordentligt, det var bara när jag kom ut på "stora" vägen och det fortfarande var smuts på däcken som det släppte lite...
Åker ju också på en nia dock en -00...

jag körde med 2.1 fram och 2.4 bak, hela förra året. på gatan då.. funkar bäst om du frågar mig. har ju "samma" hoj som dig. brukar känna på däcken med handen efteråt, lite känsla får man ju ha :)

Tror nog mycket beror på dina däck. Jag tycker de Dunlopdäck jag kört på är riktigt hala innan de fått upp arbetstempen, och förlorar tempen fort.
Det gör också att man fegar i kurvorna, iallafall jag. "Är däcket varmt nu?"
Salt osv spelar inte sååå stor roll, de däck jag kör med spinner inte och framdäcket har svårt för att låsa sig, utan det blir en stoppie istället vid såna här temperaturer.

Själv kör jag med 2,6 fam och 2,9 bak...
Det är vad Kawasaki rekomenderar och det har funkat för mig...
Åker iofs inte bana då...

fezt skrev:
weee... 2,7 é stenhårt... Utan att överdriva kan du köra på 2,1 -2,3 bak... :tummenupp
(för 180&190 dim ngn annan dim vågar ja inte uttala mej om)
ska det inte va 2.5 bak och fram lr som sagt skiljer däcktrycket från hoj till hoj(trycket gällde min hoj enligt bok). har gämt trott att det va däcken det hängde på?

Wassup skrev:
ska det inte va 2.5 bak och fram lr som sagt skiljer däcktrycket från hoj till hoj(trycket gällde min hoj enligt bok). har gämt trott att det va däcken det hängde på?
Enligt bok så är det oftast som du säger... runt 2.5-2.7 för de flesta sporthojar.... Men min personliga uppfattning säger att jag hellre kör med lite mindre för att få lite mer värme i däcken, men skillnaden är väl marginell.
Beror ju på många faktorer så som olika gummiblandningar mellan olika märken och modeller, samt olika typer av körning...
Säger tillverkarna är rekommenderat är 2.5, så är ju inte det fel.. absolut inte.

:tummenupp

crashtestdummy skrev:
kan ju alltid dra en fet framhjulsbörnis :fatta! är det därför du klotar jämt. börnar och tror att däcken (observera pluralis) är varma :rofl
David

om man bara får bakdäcket varmt så kan man köra på ett hjul sen... :banana

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP