däck och grepp

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
jag har varit ute och snurrat på luncher och efter jobbet nu måndag och tisdag. :yoparty men jag får inget grepp i däcken, hur varma måste Dom bli för att få grepp? dunlop sportmax är det som sitter på. kan det vara något annat än kylan som gör att det är svårt med greppet?? saltavlagringar? damm? etc?
David. :va

Sen är det ju fortfarande kallt i backen och luften så det lilla som däcken värms i kanterna försvinner ju ganska fort på en raksträcka.

Sen spelar väl salt,damm och grus också in.

Det är inget superfäste denna årstiden,så är det bara :)

crashtestdummy skrev:
jag har varit ute och snurrat på luncher och efter jobbet nu måndag och tisdag. :yoparty men jag får inget grepp i däcken, hur varma måste Dom bli för att få grepp? dunlop sportmax är det som sitter på. kan det vara något annat än kylan som gör att det är svårt med greppet?? saltavlagringar? damm? etc?
Varför fråga något som du redan vet svaret på? :va

Bollox skrev:
Varför fråga något som du redan vet svaret på? :va
varför svara om du tycker att frågan är besvarad redan i frågeställningen? :kocko
frågan var hur varma ska däcken vara för att ha något grepp? samt spelar damm saltavlagringar in på greppet.

David.

crashtestdummy skrev:
varför svara om du tycker att frågan är besvarad redan i frågeställningen? :kocko
frågan var hur varma ska däcken vara för att ha något grepp? samt spelar damm saltavlagringar in på greppet.

David.

En MKT märklig fråga enligt mig! :va

Kallt,grus,damm, hmm näää detta påverkar inte körningen på ngt sätt alls!!!! :huvet

ZXRMANNEN skrev:
En MKT märklig fråga enligt mig! :va

Kallt,grus,damm, hmm näää detta påverkar inte körningen på ngt sätt alls!!!! :huvet
Jag förstår att kylan påverkar däckets egenskaper negativt men frågan var:
HUR VARMA SKA DÄCKEN VARA FÖR ATT FUNGERA BRA?!? :huvet
samt HUR MYCKET PÅVERKAR DET KVARVARANDE SALTET GREPPET :huvet
David

crashtestdummy skrev:

Om jag inte har fel för mig hade jag när jag mätte däckets yttemp efter ett träningspass en temperatur på över 70 grader (207), de flesta däckvärmare jag har träffat värmer också till det området. Så det är fortfarande VÄLDIGT kallt i marken. Kör försiktigt. :)

Som vädret är nu kommer du aldrig få rätt temp i däcken vid gatkörning... Och det är STOR skillnad mellan varma/kalla däck...

Temp vid gatkörning vet ja inte, men bana runt minst 70-80grader tror ja...

Ta det lugnt tills de varma vädret kommer.... :tummenupp

fezt skrev:
Som vädret är nu kommer du aldrig få rätt temp i däcken vid gatkörning... Och det är STOR skillnad mellan varma/kalla däck...

Temp vid gatkörning vet ja inte, men bana runt minst 70-80grader tror ja...

Ta det lugnt tills de varma vädret kommer.... :tummenupp

tack för svaren, kanske ska köpa mer "normala" däck eftersom jag fiskör i jämförelse med banåkning
David.

jag har dunlop frame och michelin bak.. det var inte alls hyfsat bra grepp när jag körde tillbaka till Malmö idag . var lite läskigt känsla vid 260 Km/tim :näsblod .. så var försiktig!!! vägerna e ju fortfarande kalla :)

Tymo skrev:
jag har dunlop frame och michelin bak.. det var inte alls hyfsat bra grepp när jag körde tillbaka till Malmö idag . var lite läskigt känsla vid 260 Km/tim :näsblod .. så var försiktig!!! vägerna e ju fortfarande kalla :)
:D kände det med när jag kör, gasar jag fullt på 3an så spinner det i feta powerslides, läbbigt men lite fränt :hihi
men värmen är på väg säger dom :banana
David.

Vet inte hur mycket det skiljer mellan olika däck, men arbetstemperaturen brukar ligga nånstans mellan 80-95 grader (på slicks i alla fall). Har hört folk som har över 100 grader på sina slicks när dom kommer in i depån (själv ska jag börja mäta däckstempen den här säsongen, mest för skojs skull).
Mina däcksvärmare jobbar upp däcken i 80 grader enligt manualen.

Så om det det är typ +8 grader i luften, och asfalten då kanske håller 4-5 grader så skulle jag tro att däcken aldrig kommer upp i normal temperatur.
Ett tips kan vara att köra på lite lägre däckstryck, då flexar däcket lite mer, och du får då upp lite högre temp. Prova att släppa ut 0.2 kg typ...

Klart att damm och gammalt salt påverkar greppet kraftigt...
Kör försiktigt!!!!!

Macke skrev:
Ett tips kan vara att köra på lite lägre däckstryck, då flexar däcket lite mer, och du får då upp lite högre temp. Prova att släppa ut 0.2 kg typ...

Klart att damm och gammalt salt påverkar greppet kraftigt...
Kör försiktigt!!!!!

Vad ska man ha för tryck, 2,7 bak ? eller?

David

crashtestdummy skrev:

David

Det är olika från hoj till hoj, gissar jag.
Till min båge rekommenderas 2.15 bar fram, 2,35 bar bak.

..det låter lite.. lite!.. :va

crashtestdummy skrev:

David
weee... 2,7 é stenhårt... Utan att överdriva kan du köra på 2,1 -2,3 bak... :tummenupp
(för 180&190 dim ngn annan dim vågar ja inte uttala mej om)

Last edited:
Återigen så vet jag inte om det är nån skillnad mellan olika däcksfabrikat/typer. Men jag brukar köra med 2.1 - 2.3kg i mina slicks...
2.7kg är alldeles för mycket tycker jag, särskilt om det är kallt ute...

//M

fezt skrev:
weee... 2,7 é stenhårt... Utan att överdriva kan du köra på 2,1 -2,3 bak... :tummenupp
(för 180&190 dim ngn annan dim vågar ja inte uttala mej om)

SKa man inte köra bana tycker jag 2.1 - 2.3 låter LITE. Jag kör lätt runt 2.4 - 2.8 när jag kör landsväg, sparar däck och funkar bra. I det här vädret lär det dock bli halkigt.. Har du pengar till däck kan du ju alltid köra med mindre luft i å få bättre grepp.

crashtestdummy skrev:
Jag förstår att kylan påverkar däckets egenskaper negativt men frågan var:
HUR VARMA SKA DÄCKEN VARA FÖR ATT FUNGERA BRA?!? :huvet
samt HUR MYCKET PÅVERKAR DET KVARVARANDE SALTET GREPPET :huvet
David
Vanlige gatedekk har best arbeidstemperatur når kjernetemperaturen når rundt 40-45 grader. Trackday/racingdekk trenger ca 70 grader for å gi maksimalt grep.
Claus

BlueNote skrev:
SKa man inte köra bana tycker jag 2.1 - 2.3 låter LITE. Jag kör lätt runt 2.4 - 2.8 när jag kör landsväg, sparar däck och funkar bra. I det här vädret lär det dock bli halkigt.. Har du pengar till däck kan du ju alltid köra med mindre luft i å få bättre grepp.

Visst kan det spara däck att köra med lite mer luft, prioriteringsfråga mellan ekonomi och säkerhet... Men det är en mkt liten marginell skillnad i slitage. Det som ofta sliter ett däck snabbt är snabb körning på motorväg. Däcket blir varmt i mitten och belastas bara i mitten. Visst vill man bränna på ibland, men ska man bara transportera sig på motorväg är ett hett tips att hålla ner hastigheten för att spara däck.. :o)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!