Däck och fälg mått.

Maligano

MONSTER OF THE STREETZ
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -89 & Suzuki Intruder vs1400 -88
Har en 4,5" fälg bak och har hört att 160 är störta möjligare däck jag kan få på på en sån fälg. Saken är den att det satt ett 170 på när jag köpte den.
Nu är min fråga finns det en fara i att ha på det däcket? jag gissar även att det kan vara skillnad från tillverkare. Och kan jag på nått sätt då se om däcket är för stort, eller känna det i körningen, innan det är för sent.

Köpte nämligen ett 190 däck utan att tänka, detta gicka att kränga på, men man kan se små små vågor vid sidan av däcket, och att det tryckt upp sig på höjden i stället för bredden, har dock kört lite lungt med det och de har inte hänt nått. Fart testade de oxå i 200 utan att svänga (ligga) och de va inga konstigheter.. men de ser inte så snyggt ut.

Har nu köpt mig ett nytt 170 (efter som det satt på innan) men efter att ha hört vissa begränsningar för fälgen, så undrar jag om en storlek e farligt.
man vill ju inte att däcket kränger av sig självt eller nått sånt!

Over.
 
Det är i grunden inte farligt men om fälgen är smalare än vad fabrikanten rekommenderar för däcksbredden blir profilen konstig vilket kommer att ge klumpiga vägegenskaper vid kurvtagning....

Feta däck på smala gammelhojsfälgar är bra vid korvkiosken men totalt värdelöst på kurviga vägar. Håll dig till 160 eller gör som många andra med dyliga moppar och byt bakfälg till en bredare.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top