Däck: Michelin Power Pure

Har nu pangat på mina Sportsmart hårdare på bana, fungerar hur bra som helst. Vad gäller valet dem kontra Pure så skulle jag stenhårt ringa Tom på Hojdäck.se. Jävligt trevlig, kompetent och hjälpsam. :tummenupp
 
Jag körde med Pure i början på säsongen, två dagar på bana i April.
Fick flera släpp och fick inget förtroende för däcken. Detsamma tyckte flera andra deltagare med likadana däck. Bör tilläggas att vi inte körde snabbt...

Men det var inte mer än 4-5 grader varmt, kan ha varit en orsak.
Dom åkte av och byttes mot Pirelli...

Det finns nästan nya pure i garaget om någon vill ha billigt? :)
 
Jag körde med Pure i början på säsongen, två dagar på bana i April.
Fick flera släpp och fick inget förtroende för däcken. Detsamma tyckte flera andra deltagare med likadana däck. Bör tilläggas att vi inte körde snabbt...

Men det var inte mer än 4-5 grader varmt, kan ha varit en orsak.
Dom åkte av och byttes mot Pirelli...

Det finns nästan nya pure i garaget om någon vill ha billigt? :)

Vad körde du med för däcktryck? Utetempen bidrog säkerligen oxå.

För att uppdatera tråden körde jag på rudskogen i Norge igår.
Tidigare har jag kört på gattryck (2,5kg fram & 2,9kg bak kalltryck), igår provade jag att sänka till 2,1kg fram & 1,9kg bak varmtryck vilket kändes bättre!

Som bäst körde jag på 1,07 blankt, framdäcket sitter men bak börjar ge efter i det tempot.

Som riktmärke såg jag att i näst senaste BIKE körde de 1000cc test på rudskogen och Christer Miinin körde där som bäst på 1,0175 med Pirelli SuperCorsa SP.
 
Tycker mitt pure funkar fint har det fram hade sportmax bak och fick bakhjulssläpp och low sider
 
Bästa däcket jag åkt på! Släpper aldrig när jag kör, Sportmax släppte när jag drog på ur rondeller tex. Och då ska vi inte prata om nerväxlingar med hård inbromsning, rena drift däcket! Power Pure is the shit :banana
 
Vad ska man ha för lufttryck på pure? Jag har 2.5 fram och 2.9 bak. Efter ett pass på bana så ser det ut som att bakdäcket har fått bra mycket stryk! Är lufttrycket för högt? Jag kör Yamaha r1 2004.
 
Bästa däcket jag åkt på! Släpper aldrig när jag kör, Sportmax släppte när jag drog på ur rondeller tex. Och då ska vi inte prata om nerväxlingar med hård inbromsning, rena drift däcket! Power Pure is the shit :banana

...va? :hihi

Ett varmt Sportsmart får man misshandla friskt på gatan innan det släpper, kalla däck är nog ditt största problem, och där fungerar nog michelindäcket bättre.

Man bör nog sätta't i relation till hur&var man kör med.

Sant är att Sportsmarten behöver liiiite värme för att bita ordentligt, men det bygger värme väldigt fort å andra sidan.
Men att kalla det för driftingdäck? :rofl Jajääääädrar.
 
...va? :hihi

Ett varmt Sportsmart får man misshandla friskt på gatan innan det släpper, kalla däck är nog ditt största problem, och där fungerar nog michelindäcket bättre.

Man bör nog sätta't i relation till hur&var man kör med.

Sant är att Sportsmarten behöver liiiite värme för att bita ordentligt, men det bygger värme väldigt fort å andra sidan.
Men att kalla det för driftingdäck? :rofl Jajääääädrar.


dom där Er6 är håriga har jag hört!
 
Gillar detta när alla skriver att de har haft toksläpp hit eller dit med div olika märken.
Flera gånger kan det också vara på motorsvaga maskiner.
Moderna "top of the line" däck släpper INTE.
Om man har sånna problem bör man fundera över hur var underlaget, felaktig sittställning, felaktigt gaskontroll osv osv osv.
Har kört på mer eller mindre alla nyare modeller av däck och aldrig fått släpp om det inte varit mer eller mindre racetempo och då beror de på att däcken blir för varma vilket är mer eller mindre en omöjlighet på vägen.
 
Glömde skriva kör just nu på Pure och har stressat dem som en dåre på Anderstorp och Gotland Ring utan några som helst "släpp"
Se till att gå en kurs med SMC så ni lär er gaskontroll samt se till att ta det lugnt första minutrarna så att värmen hinner byggas upp i gummit.
 
Moderna "top of the line" däck släpper INTE.
Om man har sånna problem bör man fundera över hur var underlaget, felaktig sittställning, felaktigt gaskontroll osv osv osv.

Alla däck släpper förr eller senare om man lägger ner ordentligt och har lite tempo :-)

Här släpper mitt purébakdäck i ejes, 11:13 i filmen kan man börja kika så ser man hela vägen in. Tycker inte jag gasar speciellt hårt men kanske var lite halkigt i just det spåret.

http://youtu.be/rYsANtrMbkM?hd=1&t=11m13s
 
krängde på ett par färska sportsmart förra veckan på bladen, måste säga att dom har fungerat utan problem på gata ännu så länge, får se vad den kan på bana, men skulle tro att allt funkar. man är ju ändå ingen casey stoner precis.
 
Bästa däcket jag åkt på! Släpper aldrig när jag kör, Sportmax släppte när jag drog på ur rondeller tex. Och då ska vi inte prata om nerväxlingar med hård inbromsning, rena drift däcket! Power Pure is the shit :banana

Vilket sportmax menar du? alla dunlop heter sportmax i början på modellnamnet,skulle det släppa med sportsmart?tvivlar rätt stark på det,då får du nog köra rätt hårt.:D
 
folk är lite för snara med att kasta skit på däcken, är mycket sällan materialet det är fel på.

(även fast det känns bra att ha nått att skylla på) :D
 
Någon som vet vad ska man ha för lufttryck på pure? Jag har 2.5 fram och 2.9 bak. Efter ett pass på bana så ser det ut som att bakdäcket har fått bra mycket stryk! Är lufttrycket för högt? Jag kör Yamaha r1 2004.
 
du kan köra 2,5 fram och 2,5 bak i kalltryck.
Fick det tipset av Michelins tyekniker på Mantorp 2010 när Pure lanserades.

Sen att bakdäcket får mycket stryk....
Du använder ett sportigt gatdäck på bana, har en effektstark hoj och laddar förmodligen(antar jag) så hårt det går när hojen väl är hyffsat upprest = hårt slitage

Sen spelar ju fjädringen en stor roll också, men det vet du antagligen redan. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top