Däck med 160 bredd till motard?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har en CRF450 HM som ska få nya däck inför säsongen... Har dock lite problem med att hitta vettiga alternativ med 160 bredd som det ska vara på Hondan.

Kommer att bli en del motardbana, gocartbana, kurvig landsväg och givetvis bakhjulskörning och stoppies...

Har sett Pilot road på mcdackonline, men dels så tror jag att dom kan vara lite för hårda och så kostar dom 1750:- :näsblod

Måste finnas billigare och bättre alternativ, eller?

Ska tilläggas att hojen ska besiktas i vår med dom däcken jag köper nu, så slicks är tyvärr inget alternativ

**Edit**

Såg att enginehardware har ett Goldspeed däck som heter Pre cut slick 165/56-17 som dom påstår är streetlegal, kostar 1498:-

Men det ser inte så lagligt ut tycker jag? Ska maila dom och kolla...
Nån som vet om det funkar med 165 bredd på 450:n? Har hört att 170 bredd tar i sving eller kedja..

Bifogat

• Goldspeed Pre cut slick.gif
    Goldspeed Pre cut slick.gif
    78.5 KB · Visningar: 172
Last edited:
Snackade precis med Thomas på enginehardware och enligt honom har dessa däck E4 märkning och ska funka hur bra som helst att besikta med. Känns lite främmande att svenska bilbesiktningen skulle släppa igenom ett däck som ser ut så här, men vad vet jag? Finns även ett framdäck som matchar bakdäcket...

Nån som har erfarenhet av Goldspeed? Aldrig hört namnet förut :va

Nån som vet om det funkar med 165 bredd på 450:n? Har hört att 170 bredd tar i sving eller kedja..

Du, rätta mig gärna om jag har fel, men är inte orginaldimensionen 150/60?? Jag körde nåt pirelli det lilla min gick på gata och det blev tuggat av kedjan. Slicksen i 160 bredd blev också tuggade i kanten.

Orginal är bakfälgen 4.25" därav 150 brett däck.Det går att klämma in en 5" bakfälg, men det är lite trångt.

Snackade precis med Thomas på enginehardware och enligt honom har dessa däck E4 märkning och ska funka hur bra som helst att besikta med. Känns lite främmande att svenska bilbesiktningen skulle släppa igenom ett däck som ser ut så här, men vad vet jag? Finns även ett framdäck som matchar bakdäcket...

Nån som har erfarenhet av Goldspeed? Aldrig hört namnet förut :va

Funkar kanon!
:tummenupp
Kan nog säga att 165 blir för brett

Du, rätta mig gärna om jag har fel, men är inte orginaldimensionen 150/60?? Jag körde nåt pirelli det lilla min gick på gata och det blev tuggat av kedjan. Slicksen i 160 bredd blev också tuggade i kanten.

Orginal är bakfälgen 4.25" därav 150 brett däck.Det går att klämma in en 5" bakfälg, men det är lite trångt.

Du kan nog mycket väl ha rätt i att 150 bredd är original, hade för mig att det var 160... Fan, då blir det ännu svårare att hitta vettiga däck ju. Slicksen funkar inte heller isf.

Har besiktningen synpunkter på om man kör med 160 bredd så däcket blir skavt i sidan?

Vad kör ni andra som har/har haft crf450 med för däck?

Monterade ett Pirelli Diablo (RH tror jag?) 150/60 på min 4.25" fälg på min KTM förra helgen sitter som en fläskläpp =)

Åfan, vart köpte du det?

Vänta lite nu.. Det varierar otroligt mycket från olika däckmärke. Till exempel så var min Michelin slicks på 150 bredare än dunlops 160. Det beror på hur samtliga fabrikerna har måttsatts sina däck.

Jag kan garantera att goldspeed gör trådsmala däck. Min goldspeed bak på 160 såg ut som ett framdäck nästan. Jag tror inte att du ska oroa dig för goldspeeds 165.

Last edited:
Vänta lite nu.. Det varierar otroligt mycket från olika däckmärke. Till exempel så var min Michelin slicks på 150 bredare än dunlops 160. Det beror på hur samtliga fabrikerna har måttsatts sina däck.

Jag kan garantera att goldspeed gör trådsmala däck. Min goldspeed bak på 160 såg ut som ett framdäck nästan. Jag tror inte att du ska oroa dig för goldspeeds 165.

Intressant, men det är ju i princip omöjligt att veta bredden på dom om man inte kommer i kontakt med nån som har ett monterat på fälg som kan mäta...

Tvivlar på att killen på enginehardware vet bredden på ett monterat goldspeed däck i huvudet.

Nu när vi ändå är inne på Goldspeed, vad borde jag ha på min bakfälg, 160/60-17 eller 165/56-17? Det skiljer ju lite på mönstret också. 160 har skåror i sidan medans 165 är slicks på sidan.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back