Däck, köpråd

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Till mitt bygge tänkte jag ha Michelin Pilot Road 2 då jag kört mycket
med dessa däck på andra hojar och varit nöjd med dem.
Nu verkar det som om inte bakdäcket går att få tag i den dimension jag vill ha, 150/60/17.
Vad har ni för tips att ge på andra märken som är liknande Michelins
i egenskaper, mönsterdjup och mönster?

Hojen ifråga är en RD350 som skall användas till gata.
Fram skall det bli 120/70/17.
 
pilot power? power pure? båda dom tycker jag är bättre än pilot road och jag har provat dom:)
själv ska jag kränga på metzeler sportec M3 snart, och dom finns i dimentionerna du vill ha så kanske kan vara värt och slänga en titt på:)
 
Last edited:
Har troligen snöat in på Pilot Road däcken. :)

Det är en SV650 fälg jag har konverterat till och den hade på 160/60 däck.
Detta är aningen för brett så kedjan touchar i gummit. En mindre bredd, 150 mm åtgärdar detta.

Jag letade ju efter 150/60 men den fanns inte. Dock fanns 150/70.
Vad gör detta för kurvegenskaperna eller egentligen hela hojen, att öka höjden?

Tidigare har jag handlat däck på däckonline.se då de har frakten inbakad i priserna. Blir egentligen bara marginellt billigare än hojdäck.se vars frakt tillkommer, cirka 134:- på nedanstående priser.

Hojdäck.se
-----------
Pilot Road 2 120/70/17 1034:-
Pilot Road 2 150/70/17 1276:-
-----------------------------
2310:-
Frakt 134:-
-------
2444:-

Däckonline.se
--------------
Pilot Road 2 120/70/17 1095:-
Pilot Road 2 150/70/17 1323:-
-----------------------------
2418:-
 
Det är en SV650 fälg jag har konverterat till och den hade på 160/60 däck.
Detta är aningen för brett så kedjan touchar i gummit. En mindre bredd, 150 mm åtgärdar detta.

Vilken fälgbredd har du? 4,5" vore idealt (men det fungerar med 5" också enligt mina tabeller.)
Så länge fälgen inte är för bred så fungerar det bra med att gå ner i bredd 1 dimension.

Jag letade ju efter 150/60 men den fanns inte. Dock fanns 150/70.
Vad gör detta för kurvegenskaperna eller egentligen hela hojen, att öka höjden?

Högre profil gör att du har lite mer gummi i marken vid nerlägg.
lite mer lättsvängd s.a.s
Höjden mäts i % av bredden. Höjden är 70% av 150mm i detta fallet.
 
Då var det dags att uppdatera sig i däckdjungeln lite. Min 17e hoj ska införskaffas. Vad ska jag ha för ost? Sist jag körde hoj så var Michelin Pilot Power 2CT mycket omtyckta för kurviga vägar samt lite längre touringåka. Motarden körde jag med Power Race vill jag minnas, de känns inte som ett alternativ nu.

Power Pure såg helt klart intressant ut som alternativ till Power 2CT. Vad har andra tillverkare för liknande/bra alternativ?

Min R1 hade jag något framdäck på med skarp profil och det gillade jag. Nån hade jag 180 bak istället för 190 för att få den lite mer kvicksvängd.

Hojen blir gsxr 1000 -06 troligen.
 
Power Pure såg helt klart intressant ut som alternativ till Power 2CT. Vad har andra tillverkare för liknande/bra alternativ?

Nån hade jag 180 bak istället för 190 för att få den lite mer kvicksvängd.

Hojen blir gsxr 1000 -06 troligen.

Pilot Power 2CT, som du nämner, är ett sportdäck och efterföljaren heter Power Pure.
Pure har lättviktsstomme och väldigt snabb respons. Bra våtgrepp.

Pirelli har ett däck som hetr Diablo Rosso 2.
Ett sportigt däck med bra feedback.

Metzeler har sitt Sportec M5 som är ett väldigt snällt och neutralt däck.
Det gör vad du vill utan konstigheter.

Continental SportAttack är ett neutralt däck som uppför sig neutralt i nästan alla lägen.

Dunlop Sportsmart är sportdäcket alla snackar om.
Lite tyngre stomme vilket gör däcket stabilt under påfrestning. Varnar snällt innan det släpper.
Enda däcket som är rekommenderat att släppa ut luft i för bankörning. (2,1 fram och 1,9 bak i kalltryck)

Jag har bara listat sportdäck nu.

Vill du ha ett däck som svänger bättre, ska du gå på 55-profil bak.(190/55-17 i ditt fall)
 
Last edited:
Då var det dags att uppdatera sig i däckdjungeln lite. Min 17e hoj ska införskaffas. Vad ska jag ha för ost? Sist jag körde hoj så var Michelin Pilot Power 2CT mycket omtyckta för kurviga vägar samt lite längre touringåka. Motarden körde jag med Power Race vill jag minnas, de känns inte som ett alternativ nu.

Power Pure såg helt klart intressant ut som alternativ till Power 2CT. Vad har andra tillverkare för liknande/bra alternativ?

Min R1 hade jag något framdäck på med skarp profil och det gillade jag. Nån hade jag 180 bak istället för 190 för att få den lite mer kvicksvängd.

Hojen blir gsxr 1000 -06 troligen.

Kör på Pilot Power 2CT, säkert kort i vått och torrt.. :tummenupp
 
Pilot Power 2CT, som du nämner, är ett sportdäck och efterföljaren heter Power Pure.
Pure har lättviktsstomme och väldigt snabb respons. Bra våtgrepp.

Pirelli har ett däck som hetr Diablo Rosso 2.
Ett sportigt däck med bra feedback.

Metzeler har sitt Sportec M5 som är ett väldigt snällt och neutralt däck.
Det gör vad du vill utan konstigheter.

Continental SportAttack är ett neutralt däck som uppför sig neutralt i nästan alla lägen.

Dunlop Sportsmart är sportdäcket alla snackar om.
Lite tyngre stomme vilket gör däcket stabilt under påfrestning. Varnar snällt innan det släpper.
Enda däcket som är rekommenderat att släppa ut luft i för bankörning. (2,1 fram och 1,9 bak i kalltryck)

Jag har bara listat sportdäck nu.

Vill du ha ett däck som svänger bättre, ska du gå på 55-profil bak.(190/55-17 i ditt fall)

Om man jämför Pilot Road 3 vs Sportsmart, vilket däck är bäst?
 
Om man jämför Pilot Road 3 vs Sportsmart, vilket däck är bäst?

Bäst till vad?

PR 3 är ett sportigt touringdäck medan Ss är ett renodlat sportdäck. Prestanda och hållbarhet är därefter.
 
Jag har kört med Power Pure på mina senaste två hojar och är grymt nöjd med dessa. Pure är ju ett mer sportdäck och är således mer spetsigt i profilen om man jämför med Road eller Roadsmart.
:tummenupp
 
Bäst till vad?

PR 3 är ett sportigt touringdäck medan Ss är ett renodlat sportdäck. Prestanda och hållbarhet är därefter.

Bäst till att åka hoj med förstås :dummer

Nää skämt åsido, fördelar kontra nackdelar. När du säger prestanda och hållbarhet, vad menar du exakt? Hur mycket fortare går sportsmart åt och hur mycker sämre grepp har PR3?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top