Däck Gotland Ring?

Anonymous

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
08 Honda cbr 1000rr
Ska till Gotland i mitten av aug och det börjar bli dax för inköp av fräscha slicks. Har kört på Conti vilket funkat bra så håller mig till det säsongen ut iaf. Frågan är dock vilken hårdhet man skall ha på Gotlands kalla bana? Jag har fått bud om både soft och end beroende på vem jag frågat :va

Jag bryr mig inte om hållbarheten just nu utan vill bara ha bästa greppet :yoparty

Mitt tempo borde vara kring (eller förhoppningsvis under) 1.35. På "vanliga banor" såsom G-åsen funkar det fint med medium fram o bak.

Tack på förhand!

Tjenare!

Continental Medium av 2010 års modell ger nog tillräckligt med grepp och bra hållbarhet !

Körde ett halvslitet Pirelli sc 4 (ca 3 mm) i 4 dagar.
Tempo medel och temperaturen runt + 30 grader.

I medeltempo fungerar de flesta sport och racedäck bra, ex Metzeler M5, Michelin Pilot Pure, Dunlop.

Prova gärna Metzeler K2 eller K3, eller Dunlop ntec i medium/hard om du vill åka på racedäck

Tjenare!

Continental Medium av 2010 års modell ger nog tillräckligt med grepp och bra hållbarhet !

I medeltempo fungerar de flesta sport och racedäck bra, ex Metzeler M5, Michelin Pilot Pure, Dunlop.

Prova gärna Metzeler K2 eller K3, eller Dunlop ntec i medium/hard om du vill åka på racedäck

Hmm som sagt struntar jag lite i hållbarheten just nu - bara bästa fäste som gäller :)

Medium borde ju ge mediumbra fäste? Antingen borde soft eller end vara det som ger bäst grepp?

När jag var där i juni körde jag på k3 som släppte hela tiden :( inge kul alls.

Last edited:
Det är inte skillnad i grepp som menas med medium/soft. Åtminstone på Conti (enligt vad de sade själva) handlar det om anpassning till marktemperaturen. Ju större skillnad mellan däckets temp och asfaltens temp desto mer slitage. Soft är gjord för varmare temperatur i backen än medium helt enkelt. Typ Sydeuropa...

Sen sliter ju GR däck ganska hårt generellt, så Endurance verkar vara ett bra val, eller möjligen Medium om man får tro på vad Conti säger.

Last edited:
Det är inte skillnad i grepp som menas med medium/soft. Åtminstone på Conti (enligt vad de sade själva) handlar det om anpassning till marktemperaturen. Ju större skillnad mellan däckets temp och asfaltens temp desto mer slitage. Soft är gjord för varmare temperatur i backen än medium helt enkelt. Typ Sydeuropa...
De va nå nytt! :) Skulle det gälla för alla däck, eller var det bara för just Conti?

De va nå nytt! :) Skulle det gälla för alla däck, eller var det bara för just Conti?
Rimligen gäller det för alla gummin. Det finns ju mer än en anledning till att touringdäck som går svalare håller längre... Men här får jag säkert på nöten av folk som både vet och "vet" :rolleyes:

Men med tanke på hur folk slitit ut Michelin Power One som funkade utmärkt för mig i varma Portugal med bra livslängd men tog tvärslut för många här så är det väl EN slutsats man kan dra.

Last edited:
Rimligen gäller det för alla gummin. Det finns ju mer än en anledning till att touringdäck som går svalare håller längre... Men här får jag säkert på nöten av folk som både vet och "vet" :rolleyes:

Men med tanke på hur folk slitit ut Michelin Power One som funkade utmärkt för mig i varma Portugal med bra livslängd men tog tvärslut för många här så är det väl EN slutsats man kan dra.
Ja, mitt Pirelli SC2 höll 4 dagar på Gotland, körde iofs inte hela tiden med dom pga regn nån förmiddag, men ändå + kvällsträningar mm, gott om mönster kvar, men efter en dag på Gelleråsen var dom slut, och då var det långt över 30 i skuggan, på Gotland var det nog aldrig över 20. Fast samtidigt har jag hört att mjuka däck brinner upp när det är för varmt, bara smälter? :va

Fast samtidigt har jag hört att mjuka däck brinner upp när det är för varmt, bara smälter? :va
Fel lufttryck eller så har andra tillverkare andra sätt att klassa däcken? Eller så är det helt enkelt inte meningen att de ska hålla längre?

Det beror ju lite på vad det är för däck, landsvägsdäck klassas ju inte soft/medium/hard utan är mest en kompromiss. Bandäck håller generellt inte så länge utan runt 20-30 mil i "rätt" tempo får nog betraktas som ganska nominellt. Allt annat är för lågt tempo :D

Det handlar ju om hur snabbt man kör också, hur man värmer upp däcken. Det är inte bara en parameter inblandad... :gnissla

Men jag gissar nu, detta är inget jag har nån djupare kunskap om utan försöker bara dra lite slutsatser.

Last edited:
Ett Conti Soft håller en halv dag för mej, medium provade jag aldrig. Greppet är bra när det är nytt, sen är det inte mycket att ha.
Dunlop 7712 el 7704 är bättre och håller likvärdigt. Dunlop 6680 håller två dagar för mej med ett konstant grepp (bättre än en begagnat conti soft).

Ja, mitt Pirelli SC2 höll 4 dagar på Gotland, körde iofs inte hela tiden med dom pga regn nån förmiddag, men ändå + kvällsträningar mm, gott om mönster kvar, men efter en dag på Gelleråsen var dom slut, och då var det långt över 30 i skuggan, på Gotland var det nog aldrig över 20. Fast samtidigt har jag hört att mjuka däck brinner upp när det är för varmt, bara smälter? :va

Smälter tycker jag är ett fel uttryck. Finns ett Engelskt ord, cold tearing (däcket ser ut som fiskfjäll på ytan) som stämmer bättre.

Ett soft däck kan både ha bättre grepp och hålla bättre än ett medium om det bara är tillräckligt varmt i asfalten.

Men det behöver inte va så för alla däcksfabrikat. Man måste höra vad tillverkaren har för rekommendationer.

Dålig friktion mot underlaget som inte generarerar värme på GR som anledning till slitaget ?

Ska till Gotland i mitten av aug och det börjar bli dax för inköp av fräscha slicks. Har kört på Conti vilket funkat bra så håller mig till det säsongen ut iaf. Frågan är dock vilken hårdhet man skall ha på Gotlands kalla bana? Jag har fått bud om både soft och end beroende på vem jag frågat
Jag körde GR 9-11 Juli. Metzeler K3. Bak var nytt, fram hade rullat 4 bandagar + ca 200 mil väg. Dom höll alla 3 dagarna även om det var väldigt varmt, ca 30 C. Sista dagen låg jag på 1:36.
Jag har hört mycket om att GR äter däck men det märkte jag inte av. Kanske var det värmen som minskade slitaget. Det var i alla fall en väldigt kul bana!:tummenupp

Beror på körstil, tider, värme i backen(baken) lufttryck, inställningar bla bla bla

Vågat att säga ( det här gäller för alla)

Smälter tycker jag är ett fel uttryck. Finns ett Engelskt ord, cold tearing (däcket ser ut som fiskfjäll på ytan) som stämmer bättre.

Ett soft däck kan både ha bättre grepp och hålla bättre än ett medium om det bara är tillräckligt varmt i asfalten.

Men det behöver inte va så för alla däcksfabrikat. Man måste höra vad tillverkaren har för rekommendationer.
Jag hade exakt rätt lufttryck, det som Greven sa, och det var helt klart genomvarmt, värmare en timme före första pass, å sen värmare på så fort jag kom in i depån. Kanske att jag körde hårdare på Åsen, jag hade iaf något högre tempo där. Sen kanske däcket tog upp mindre och mindre rörelse när det blev tunnare och slets fortare pga det? :va

Jag hade exakt rätt lufttryck, det som Greven sa, och det var helt klart genomvarmt, värmare en timme före första pass, å sen värmare på så fort jag kom in i depån. Kanske att jag körde hårdare på Åsen, jag hade iaf något högre tempo där. Sen kanske däcket tog upp mindre och mindre rörelse när det blev tunnare och slets fortare pga det? :va

sant, inge fel på värmen där inte.... Asfalten bara är keff

jag har de senaste åren kört med hårda däck på GR, kört 2 helger i rad på Actionpics.
Conti hard, Pirelli SC3, Metzeler K3 osv, det är det man får mest ekonomi i.
EDIT: Det är alltså Pirelli Supercorsa/superbike och Metzeler racetec, de har visst ett däck som heter K3 också,

I år körde jag 4:a heldagar med Conti's hårda bakdäck, jättefint slitage och bra grepp ända tills plupparna var borta.
de 2 andra dagarna körde jag conti medium.

åker man ut med 80 grader i däcken, kommer man in med 40 grader i däcken...

kalk + slät asfalt(mindre sten i asfalten än på andra banor) ger låg friktion.

Kör med hårda däck, alternativt gatdäck, jag testade Pirelli SC1 för nåt år sen, 4:a stycken per dag går det åt då...
Jag har bara kört med slicks på Gotland Ring, gatdäck har jag hört/sett fått bra slitage och bra grepp också.

varvtider? runt 1.30 tider är många av varven, men även långsammare såklart.

Gotland Rings asfalt kan inte jämföras med andra banor, ungefär tvärtemot vad Mo i Rana's asfalt är kan man kanske säga, Mo i Rana käkar ju däck av att det är så grov asfalt istället...

Med en KTM 690 2008 och 2009 gick det med Bridgstones hårda slicks bak och soft fram, höll fint bägge helgerna, man fick vända på det bara :)

jag har kört på Gotland Ring sen 2004 och har testat många olika däck och hårdheter, resultatet är hårt däck bak, soft eller medium fram spelar ingen större roll för min sorts körning.

Last edited:
Tack för alla svar!

Jag väljer att tolka det som att jag ska ha hårda däck för att få bästa grepp :)

jag har kört på Gotland Ring sen 2004 och har testat många olika däck och hårdheter, resultatet är hårt däck bak, soft eller medium fram spelar ingen större roll för min sorts körning.

Tackar för detta :)

Men va fan Håkan, 2004:D snacka om tjuvträna:)

Tack för alla svar!

Jag väljer att tolka det som att jag ska ha hårda däck för att få bästa grepp :)

Bästa grepp vet i fan, bästa hållbarhet ja men grepp:rolleyes:

Last edited:
Men va fan Håkan, 2004:D snacka om tjuvträna:)
Bästa grepp vet i fan, bästa hållbarhet ja men grepp:rolleyes:

Man åker ju under 1.30 med hårda däck på, man får passa på att panga de första varven när däcken är varma.
Soft & medium hade varken bättre eller sämre grepp för mig, bara sämre livslängd.

Skulle nog högst personligen gissa att nåt gatdäck har bättre grepp och livslängd än de flesta racedäck som finns på marknade just nu iallafall.

De flesta racedäck vill ju ha runt 100 grader i arbetstemp, men på Gotland blir det ju knappt 40 grader... nästan så man skulle kunna åka med regndäck med OK slitage ju.:gnissla
Intermediate däck är väl de enda jag inte testat ännu :)

och ska man inte köra 1.30 +/- nåra sekunder hela tiden så skulle jag rekommendera hårda däck, bäst grepp & ekonomi

Ajja, sen 2004, två helger varje vår :D (förutom just 2004, då var det endagars)

Nästa år kanske man skulle köpa med ett par Pirelli Wet för o testa

Last edited:
Tack för alla svar!

Ett tips är att köra väldigt sparsamt första passet på dagen. Det blåser alltid in massa kalkdamm på natten som gör banan skitig och det mår inte däcken bra av.

1 timme med däcksvärmare är min minimum tid, helst två.

Lycka till på ön.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back